Lyssna eller läs den tredje gästkrönikan av och med Gabriella Myrén.
Hör Gabriella läsa sin krönika eller läs den själv.
Det är något med ordet sälj som får det att klia i mig. Som genast får mitt alarmsystem att slå till. Uppriktigt sagt så är jag fruktansvärt obekväm med det ordet.
Den här skräcken hänger såklart ihop med att jag absolut inte kan se mig själv som en säljare. Ändå är det just det jag ägnar större delen av min tid åt. Och som jag faktiskt både trivs med, triggas av och känner mig bekväm i. Så vad hände egentligen?
Ett ord kom i vägen.
För mig var ordet sälj synonymt med påprackande säljare utan fingertoppskänsla, ett alldeles för stort antal inövade fraser utan större substans och föresatsen att hellre övertala än övertyga kunden.
Då är det inte särskilt konstigt att hela mitt jag slog bakut när chefen glatt upplyste alla på företaget om att ”vi minsann alla är säljare”. För att inte tala om det totala katastroflarm som utlöstes i mitt inre vid anvisningen ”nu måste alla ta sitt ansvar och sälja mer!”. Kan hända bottnade det också i känslan av höga men inte vidare tydliga förväntningar på mig själv.
Ord är luriga. Ofta har vi olika uppfattning av exakt samma ord. För som någon klok människa sa: Vi ser inte världen som den är. Vi ser världen som vi är.
Lyckligtvis är jag inte längre rädd för ordet sälj. Det har jag själva innebörden av content marketing att tacka för:
Här är kärninnehållet det centrala, inte nödvändigtvis exakt de produkter eller tjänster du säljer. Om du lyckas förmedla vad du vill, varför och vad du tror på så tänker jag att det är mer troligt att du hittar någon som vill åt samma håll som du. Och det är alltid en god start på en långvarig relation. En insikt kolossalt nära innebörden av gediget säljarbete, om du frågar mig.
Goda lyssnare har förmågan att lägga sitt eget åt sidan för att helt fokusera på den andre. Men för att i nästa steg bidra med något konstruktivt behöver du snabbt kunna plocka fram hela din palett av kunskap, insikter, målfokus och erfarenhet och mixa det med vad du just hört.
Det behöver liksom sitta i ryggmärgen för att få fritt spelrum och därmed genera en ny säljbar idé.
Det är lite som när jag var sex år och började spela piano:
Jag älskade det från första stund. Det var lika mycket en tillflyktsort som en övningsplats. Ibland ägnade jag mig hängivet åt pianoläxorna, ibland satt jag bara och drömde mig bort och lät fingrarna få göra lite som de ville.
Alla dessa otaliga timmar vid pianot har satt sig i min kropp. Utan att ens vara i närheten av ett piano kan jag forma fingrarna till vilket ackord som helst. Avstånden och placeringen sitter liksom etsade i händernas muskelminne. För varje övningstimma har jag minimerat risken att spela fel. Och spelar jag ändå fel, är det nästan som att jag hundradelarna innan kan förutse det. Då är det bara att reparera skadan genom att blixtsnabbt skärpa sinnena och öka närvaron på nytt.
Med åren har jag också utvecklat mitt gehörsspel. Det vill säga, jag behöver inte alltid noterna utan kan spela friare och också improvisera i stunden. Jag har blivit duktigare på att använda min hörsel och kan slappna av mer, lita på erfarenhet och rutin och framförallt njuta av stunden.
Det här är inte menat som skryt från min sida.
Så funkar det för alla som lägger ner hundratals timmar på att lära sig något. Oavsett om det handlar om ett musikinstrument, en sport, konstart eller förmågan att sälja.
Ju mer du övar desto tryggare blir du. Desto friare – och skickligare – blir du på att lyssna, bistå dina medspelare och utveckla kunderna och deras affärer.
Vilket borde vara beskrivningen av en framgångsrik säljare.
En av mina vänner arbetar med att krisa till det för företag. Eller rättare sagt, hon försätter företagsledningar i simulerat krisläge för att studera hur de rider ut stormen.
Det är en suverän övning avsedd att se vad ett varumärke egentligen går för. Genom att provtrycka varumärket, ledarskapet och de mänskliga reaktionerna vid en fiktiv händelse, får organisationen själv uppleva vad som fungerar och inte fungerar.
Resultatet pekar på vilket förtroendekapital varumärket bär med sig. Hur äkta är det? Och hur pass rotat är det i ledningsgruppen?
Det kloka företaget ser till att utifrån de nya upptäckterna förankra värdegrunder, komplettera eller omformulera strategier och utveckla medarbetarna så att allt som rör företagets önskade varumärkesposition ska sitta i ryggmärgen och i hjärtat, tjugofyra timmar om dygnet.
Den största insikten av dem alla är naturligtvis att krisen kan undvikas.
Hederligt, regelbundet och engagerat varumärkesarbete inom företagets väggar förhindrar de flesta förtroendekriser. För det är ytterst vad dessa kriser handlar om. Ett brustet förtroende. Upplevelsen av ett fejkat innehåll.
Fråga vilken Volkswagen-chef som helst. Eller hör med någon avsatt SCA-direktör.
Till syvende och sist handlar det alltid om dig. Det är genom dig varumärket kan komma till liv. Det är din passion för det du gör, din övertygelse om det du tror på som i förlängningen också kommer få andra att tro och agera.
Då gäller det att kunna improvisera vid behov, känna trygghet i situationen och stå fast vid värderingarna. Äkta vara och vara äkta.
För mig handlar content marketing om förmågan att korsbefrukta. Inte genmanipulera.
Det handlar om att bygga förtroenden och skapa relationer som alla parter kan dra nytta av. Att växa organiskt och med lust – inte via pådyvlade incitament och påklistrade branschfloskler.
Träna på att leva ut ditt innehåll. Förfina dina kommunikationsmetoder. Sök reda på likasinnade. De, som när det kommer till kritan, vill samma sak som du.
Då blir också content marketing till constant selling.
Tack för nu.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »