Hur många banker känner du till som sätter så stort tilltro till sitt varumärke att de ger sig på att producera tv på daglig basis? Förmodligen inte många fler än Jyske Bank i Danmark. På huvudkontoret i Silkesborg har tv-produktionen blivit en så central del i verksamheten att banken numera titulerar sig "Ett tv-bolag med en egen bank". Vid säsongens sista Kntnt frukost berättar Lasse Høgfeldt om resan från traditionell bank till prisbelönt medieföretag.
Ärligt talat. Hur många banker känner du till som sätter så stort tilltro till sitt varumärke att de ger sig på att producera tv på daglig basis? Inte så många, eller hur? Själv kommer jag bara på en enda; danska Jyske Bank. På huvudkontoret i Silkesborg har tv-produktionen blivit så central i verksamheten att banken numera titulerar sig ”Ett tv-bolag med en egen bank”. Inte illa. Bakom transformationen står Lasse Høgfeldt som är chef för kommunikationsavdelningen och tillika chefredaktör på banken. Vid säsongens sista Kntnt frukost berättar han om resan de gjort och hur de lyckas hålla ångan uppe i den ständigt pågående innehållsproduktionen.
Cision om rapporten svenskarna och sociala medier 2016
Som brukligt inleds frukosten med en dragning signerad vår samarbetspartner Cision. I dag är det Jimmy Risberg, affärsutvecklare på Cision, som delar med sig av väl valda axplock ur Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och sociala medier 2016.” Jimmy berättar att den dagliga användningen av sociala nätverk mer än fördubblats mellan åren 2010 och 2016. Och att vi i snitt ägnar drygt en timme om dagen åt våra nätverk. Genomgående är kvinnor mer aktiva än män – med undantag för det sistnämnda i ålderskategorin över 76 år.
Facebook är det sociala nätverk som flest av oss använder (71 %) och siffran ökar i alla åldrar förutom bland 12–15 åringar. På andra plats hittar vi Instagram med 44 %. Snapchat gillas skarpt i de yngre generationerna, men har knappt några fans över 56 år. Det enda sociala nätverk som minskar i användning är Twitter som tappat från 22 till 18 procent de senaste året. Detta och mycket annat hittar du i Jimmys presentation nedan.
Jyske Bank: en tv-station med en egen bank
Sedan ett decennium tillbaka driver Jyske Bank en egen tv-station som dagligen producerar innehåll för 900 000 kunder, 200 000 investerare och närmare 4 500 anställda. Produktionen för webben är omfattande liksom närvaron i sociala medier. Det är inte ovanligt att deras videor har tusentals – ibland tiotusentals – visningar på Facebook. Och när de traditionella medierna behöver en ekonomisk expert, är det inte sällan de kontaktar Jyske Bank. Tv-stationen har dessutom vunnit flera internationella utmärkelser, däribland Europas bästa webb-tv på Digital Communications Awards och Best Brand newsroom på Digiday Content Marketing Awards.
Från bank till medieföretag
Lasse Høgfeldt har en lång och framgångsrik karriär inom Jyske Bank, inledningsvis som copywriter och sedan som redaktör för bankens tryckta tidning. Han uppmärksammade tidigt medielandskapet förändring och förstod att det skulle bli allt svårare för banken att nå sin publik genom traditionell reklam. Kostnaden för produktion, tryck och distribution av företagets tidning hade dessutom skjutit i höjden och den då nya kanalen YouTube började bli allt mer populär. Det var dags att tänka om.
When you can´t rely on the media you have to become a media
Att fortsätta förlita sig på att få ut sitt budskap via traditionella medier var inte längre ett alternativ. Istället blev fokus att bygga ett eget medieföretag. Bankens vd stödde initiativet och sköt till de medel som behövdes. Jyske Banks newsroom tog form och i dag finns här tolv anställda i rollerna journalist, fotograf eller publicist.
Goda råd på vägen
Vill du göra samma resa som Jyske Bank kan Lasses små råd på vägen komma väl till pass.
Talk to heart
Det går varken att förändra en organisation eller förflytta kunder genom att endast prata fakta. Du måste beröra – tala till hjärtat.
Tänk som en publicist
Gör som tidningar och media och sätt berättelsen i fokus. Publicister kan konsten att berätta relevanta historier – som inte utgår från tidningens eller varumärkets perspektiv utan från kundens eller läsarens.
Ett förändrat medielandskapet
Förlita dig inte längre på de traditionella medierna. De saknar idag såväl inflytande som kraft i distributionen för ditt varumärke.
Video är vinnaren
Inse att det är här vi är dag. Se på de sociala nätverken där inte minst Facebook till stor del består av videofilmer.
Se till att få klartecken från din vd
Att producera bra film kräver resurser. Och tid. Säkerställ ett stort Ja från din vd redan från början. Det funkar inte att hela tiden mätas utan detta är ett långsiktigt arbete.
Bygg produktionen internt
Annars blir det med stor sannolikhet för dyrt.
Vill du lyssna på Lasse Høgfeldt?
Eftersom Lasse delade känslig information har vi inte tillåtelse att visa filmen från frukosten. Däremot rekommenderar jag varmt att du lyssnar på det samtal jag och Thomas hade med honom. Du hör det i avsnitt 78 av Kntnt Radio som släpps på torsdag. Missa inte det!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »