Reklamtävlingar är ett ofta förekommande inslag i julens kampanjer. Men har du som står bakom koll på såväl juridik som användarbestämmelser i sociala medier? Vid minsta tvekan bör du läsa dagens artikel av advokat Cecilia Torelm Tornberg!
Snart är det jul och kampanjerna på nätet och i sociala medier frodas. Rimma och vinn en spa-weekend, ta del av ett oemotståndligt erbjudande bakom dagens lucka eller delta i utlottningen av en resa till hemlig destination. Kreativiteten flödar och en liten oskyldig reklamtävling kan väl inte vara fel, eller? Nä, inte om du har koll på juridik och användarbestämmelser i sociala medier, vill säga. Men vid minsta tvekan skall du absolut läsa dagens artikel av advokat Cecilia Torelm Tornberg!
Det luriga tävlingsmoment
Nu fylls Instagram och Facebook-konton med julkalendrar, tävlingar och andra julkampanjer. Det är tydligt att spänningen i spelmoment lockar många följare till att engagera sig i företags aktiviteter. Tävlingar är därför ett effektivt sätt att öka varumärkeskännedomen, få användare att ta del av erbjudanden och i övrigt marknadsföra olika produkter och tjänster.
Men vilka regler gäller egentligen för tävlingar i sociala medier? Det är inte förbjudet att arrangera reklamtävlingar men det är en juridisk utmaning att uppfylla de legala kraven. Den här artikeln syftar till att tydliggöra kraven på content vid tävlingar i sociala medier.
Att använda sociala medier innebär avtalsrättsliga förpliktelser
De sociala medierna har egna användarvillkor som användaren åtar sig att följa när denne registrerar ett konto. Inte sällan finns specifika användarvillkor för kampanjer och tävlingar. Exempelvis förbjuder Facebooks promotionsguidelines användningen av personliga tidslinjer såsom exempelvis ”dela på din tidslinje för att delta” för att administrera kampanjer.
Ett avsteg från sociala mediers användarvillkor kan utgöra ett avtalsbrott och kan innebära att material raderas, att kontot avslutas och i vissa fall skadeståndsskyldighet. Användarvillkoren är ofta omfattande, och kan förändras över tid varför det gäller att hela tiden hålla sig uppdaterad.
Att lotta ut priser är förbjudet
I Sverige har vi en reglerad spelmarknad. Detta innebär att det i regel krävs tillstånd för att arrangera lotterier. Tävlingar där vinnaren utses genom ett slumpartat moment, t.ex. lottning, anses utgöra ett lotteri. För reklamlotterier ges enligt praxis inga tillstånd. Tävlingar som arrangeras i sociala medier måste därför avgöras genom en prestation. En prestation kan exempelvis vara att skriva en motivering till varför deltagaren ska vinna eller att utforma en slogan.
Tävlingen ska kunna identifieras
All marknadsföring ska utformas och presenteras på ett sådant sätt att det klart och tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring samt vem som står bakom den. Detta innebär att deltagare, såväl som andra användare i forumet, med lätthet ska förstå att det rör sig om en reklamtävling.
Därför bör tävlingen annonsmarkeras på ett tydligt sätt. Detta kan exempelvis göras genom att använda för tävlingen särpräglade hashtags, och uppställa krav vid deltagande genom användning av exempelvis #reklamtävling och #annonsörensnamn.
Tydliga tävlingsvillkor ska accepteras av deltagare
Arrangören ska säkerställa att deltagare tagit del av de villkor och begränsningar som är väsentliga för tävlingen, genom att exempelvis uttryckligen acceptera dessa på en kampanjsida. Väsentliga villkor för tävlingar är:
- Information om villkor och begränsningar, såsom exempelvis åldersgräns
- Information om vinsternas värde och huruvida de är utbytbara i pengar eller kan överlåtas till annan
- Information om bedömningskriterier, exempelvis på vilka grunder juryn bedömer tävlingsbidragen
- Information om att vinnaren kan bli skyldig att betala vinstskatt
- Information om hur personuppgifterna kommer att behandlas samt vart tävlingsdeltagaren kan vända sig med frågor om personuppgifter och tävling. Ska personuppgifter användas för marknadsföringsändamål krävs dessutom ett särskilt godkännande från deltagaren
- Information som avser om och hur tävlingsbidragen kommer att användas utanför forumet.
Inte lätt att veta
Sammanfattningsvis är det inte helt enkelt att hitta ett spännande upplägg som är lagligt vid utformningen av reklamtävlingar i sociala medier. Mitt råd är därför att alltid stämma av utformning och villkor med en på området kunnig jurist innan kampanjen publiceras – för att undvika onödiga misstag.
Lycka till och god jul!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »