Johan Ran och Anders Thun berättar hur Saab Parts blev Orio, hur content marketing kan bidra till att förflytta varumärke, hur omvärldsbevakning och återanvändning kan användas för kostnadseffektiv content marketing, och hur kampanjer som den prisbelönta blocketbilen passar in bilden.
I veckan som gick arrangerade vi höstens första Kntnt frukost – den 27:e i ordningen sedan starten i september 2013.
Rejält jetlaggad, precis hemkommen från Content Marketing World i Cleveland, så tar det emot att stiga upp när mobilen börjar väsnas. Men att somna om är förstås inte ett alternativ. Idag är första gången på hotell Scandic Europa, där vi håller höstens frukostar. Utan inkörda rutiner behövs tidsmarginal. Intresset för dagens program är stort, och seminariet är fullsatt.
Allt fungerar bra. Till en början…
Om kärleksrelationen mellan journalister och kommunikatörer
Anna Helin, marknadschef hos vår samarbetspartner Cision, inleder med morgonens första föredrag. Med stor entusiasm presenterar hon den senaste i raden av Cisions årliga undersökning om relationen mellan journalister och kommunikatörer. Anna liknar relationen med en kärleksrelation; det går upp och ner, men båda parter har svårt att slita sig ifrån varandra.
Anna bjuder på en hel del takeaways:
- Kommunikatörer och PR-konsulter arbetar i allt högre grad mot influencers.
- Det vanligaste misstaget en kommunikatör gör i relationen med journalisten är att höra av sig med nyheter som inte ingår i dennes bevakningsområde.
- Journalisterna vill ha pressmeddelanden i mailform. I botten hamnas telefonsamtal och sociala medier.
- Absolut viktigast i ett pressmeddelande är korrekta kontaktuppgifter och att kontaktpersonen finns tillgänglig.
- Lägg mindre tid på citaten för de är inte så viktiga som kommunikatören tycks tro.
- Producera inte mer innehåll, producera bättre innehåll.
- Vårt innehåll driver vi i första hand till hemsidan och därefter till Facebook och LinkedIn.
Ladda gärna ner Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2016 i sin helhet. Eller lyssna på avsnittet journalistens roll idag med Emanuel Karlsten i Cisions podd Passion för kommunikation.
Förflytta varumärke med content marketing
Går det? Javisst, menar Johan Ran och Anders Thun på Orio, före detta Saab Parts, som nu intagit scenen. Johan är Head of Global Marketing & Communications, och Anders Digital Marketing Manager. Sedan några år tillbaka deltar de i en spännande varumärkesresa med alla utmaningar det innebär.
De är här för att berätta om denna resa men först får vi ta del av lite arv och historia.
Från reservdelar till globalt serviceföretag
I september 2011 ansöker Saab om rekonstruktion, och tre månader senare om konkurs.
Men alla delar av det anrika bilföretaget är inte på obestånd. Det fristående Saab Parts, som tillverkade reservdelar till Saab och distribuerade dem till verkstäder över hela världen, är fortfarande ett sunt och solitt företag.
En ny affärsplan arbetas fram. Saab skall gå från att vara leverantör av reservdelar för Saab, till ett globalt serviceföretag för bilverkstäder. Ett omfattande arbete innefattande att se över såväl namn, varumärke och logotype som positionering tar vid. Johan och Anders redogör för processens gång.
Hur content marketing bidrar till varumärkets förflyttning
Orio har valt att använda sig av content marketing för att bygga sitt varumärke och på så sätt nå önskad position. Det är ett kontinuerligt arbete som också stöttas upp av kampanjbaserade aktiviteter. Artiklar, white papers och case produceras och marketing automation och lead generation-verktyg har kopplats på.
Med hjälp av regelbunden kommunikation bygger Orio successivt upp en relation och ökar förtroendet för varumärket. Genom att skapa en dialog med kunderna får de feedback som kan användas för att förbättra tjänster och produkter, vilket i slutändan ger ännu nöjdare kunder.
Tittar du på filmen hör du också Johan och Anders berätta om hur omvärldsbevakning, newsjacking och återanvändning av innehåll kan användas för kostnadseffektiv content marketing
Blocketbilen
När det är dags att visa case-filmen Blocketbilen i presentationen händer det som inte får hända. Tekniken strular och jag kan bara be om ursäkt till publiken. Nu ligger den dock inbäddad som den ska i filmen nedan. Youtube-filmen tog hem förstapriset i Swedish Content Awards 2016 inom kategorin fordon och var även en av finalisterna i den internationella tävlingen Content Marketing Awards 2016, i kategorin Integrated Use of Social Media in Content Marketing.
Se filmen
Vi har spelat in Orios presentation. Som en tjänst till dig som inte kunde komma. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube.
https://vimeo.com/183350411
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »