Så förflyttar du varumärke med content marketing

Johan Ran och Anders Thun berättar hur Saab Parts blev Orio, hur content marketing kan bidra till att förflytta varumärke, hur omvärldsbevakning och återanvändning kan användas för kostnadseffektiv content marketing, och hur kampanjer som den prisbelönta blocketbilen passar in bilden.

Pia Tegborg
20 september 2016

I vec­kan som gick arran­ge­ra­de vi hös­tens förs­ta Knt­nt fru­kost – den 27:e i ord­ning­en sedan star­ten i sep­tem­ber 2013.

Rejält jet­lag­gad, pre­cis hem­kom­men från Con­tent Mar­ke­ting World i Cle­ve­land, så tar det emot att sti­ga upp när mobi­len bör­jar väsnas. Men att som­na om är för­stås inte ett alter­na­tiv. Idag är förs­ta gång­en på hotell Scan­dic Euro­pa, där vi hål­ler hös­tens fru­kostar. Utan inkör­da ruti­ner behövs tids­mar­gi­nal. Intres­set för dagens pro­gram är stort, och semi­na­ri­et är fullsatt.

Allt fun­ge­rar bra. Till en början…

Om kärleksrelationen mellan journalister och kommunikatörer

Anna Helin, mark­nads­chef hos vår sam­ar­bets­part­ner Cision, inle­der med mor­go­nens förs­ta före­drag. Med stor entu­si­asm pre­sen­te­rar hon den senas­te i raden av Cisions årli­ga under­sök­ning om rela­tio­nen mel­lan jour­na­lis­ter och kom­mu­ni­ka­tö­rer. Anna lik­nar rela­tio­nen med en kär­leks­re­la­tion; det går upp och ner, men båda par­ter har svårt att sli­ta sig ifrån varandra.

Anna bju­der på en hel del takeaways:

  • Kom­mu­ni­ka­tö­rer och PR-kon­sul­ter arbe­tar i allt hög­re grad mot influencers.
  • Det van­li­gas­te miss­ta­get en kom­mu­ni­ka­tör gör i rela­tio­nen med jour­na­lis­ten är att höra av sig med nyhe­ter som inte ingår i den­nes bevakningsområde.
  • Jour­na­lis­ter­na vill ha press­med­de­lan­den i mail­form. I bot­ten ham­nas tele­fon­sam­tal och soci­a­la medier.
  • Abso­lut vik­ti­gast i ett press­med­de­lan­de är kor­rek­ta kon­takt­upp­gif­ter och att kon­takt­per­so­nen finns tillgänglig.
  • Lägg mind­re tid på cita­ten för de är inte så vik­ti­ga som kom­mu­ni­ka­tö­ren tycks tro.
  • Pro­du­ce­ra inte mer inne­håll, pro­du­ce­ra bätt­re innehåll.
  • Vårt inne­håll dri­ver vi i förs­ta hand till hem­si­dan och där­ef­ter till Face­book och LinkedIn.

Lad­da gär­na ner Cisions jour­na­list- och kom­mu­ni­ka­törs­un­der­sök­ning 2016 i sin hel­het. Eller lyss­na på avsnit­tet jour­na­lis­tens roll idag med Ema­nu­el Karlsten i Cisions podd Pas­sion för kommunikation.

Förflytta varumärke med content marketing

Går det? Javisst, menar  Johan Ran och Anders Thun på Orio, före det­ta Saab Parts, som nu inta­git sce­nen. Johan är Head of Glo­bal Mar­ke­ting & Com­mu­ni­ca­tions, och Anders Digi­tal Mar­ke­ting Mana­ger. Sedan någ­ra år till­ba­ka del­tar de i en spän­nan­de varu­mär­kes­re­sa med alla utma­ning­ar det innebär.

De är här för att berät­ta om den­na resa men först får vi ta del av lite arv och historia.

Från reservdelar till globalt serviceföretag

I sep­tem­ber 2011 ansö­ker Saab om rekon­struk­tion, och tre måna­der sena­re om konkurs.

Men alla delar av det anri­ka bil­fö­re­ta­get är inte på obe­stånd. Det fri­ståen­de Saab Parts, som till­ver­ka­de reserv­de­lar till Saab och dis­tri­bu­e­ra­de dem till verk­stä­der över hela värl­den, är fort­fa­ran­de ett sunt och solitt företag.

En ny affärs­plan arbe­tas fram. Saab skall gå från att vara leve­ran­tör av reserv­de­lar för Saab, till ett glo­balt ser­vice­fö­re­tag för bil­verk­stä­der. Ett omfat­tan­de arbe­te inne­fat­tan­de att se över såväl namn, varu­mär­ke och logo­ty­pe som posi­tio­ne­ring tar vid. Johan och Anders redo­gör för pro­ces­sens gång.

Hur content marketing bidrar till varumärkets förflyttning

Orio har valt att använ­da sig av con­tent mar­ke­ting för att byg­ga sitt varu­mär­ke och på så sätt nå öns­kad posi­tion. Det är ett kon­ti­nu­er­ligt arbe­te som ock­så stöt­tas upp av kam­panj­ba­se­ra­de akti­vi­te­ter. Artik­lar, white papers och case pro­du­ce­ras och mar­ke­ting auto­ma­tion och lead gene­ra­tion-verk­tyg har kopp­lats på.

Med hjälp av regel­bun­den kom­mu­ni­ka­tion byg­ger Orio suc­ces­sivt upp en rela­tion och ökar för­tro­en­det för varu­mär­ket. Genom att ska­pa en dia­log med kun­der­na får de feed­back som kan använ­das för att för­bätt­ra tjäns­ter och pro­duk­ter, vil­ket i slutän­dan ger ännu nöj­da­re kunder.

Johan och Anders delar med sig av sina lärdomar

Tit­tar du på fil­men hör du ock­så Johan och Anders berät­ta om hur omvärlds­be­vak­ning, new­sjac­king och åter­an­vänd­ning av inne­håll kan använ­das för kost­nads­ef­fek­tiv con­tent marketing

Blocketbilen

När det är dags att visa case-fil­men Bloc­ket­bi­len i pre­sen­ta­tio­nen hän­der det som inte får hän­da. Tek­ni­ken stru­lar och jag kan bara be om ursäkt till publi­ken. Nu lig­ger den dock inbäd­dad som den ska i fil­men nedan. Youtu­be-fil­men tog hem första­pri­set i Swe­dish Con­tent Awards 2016 inom kate­go­rin for­don och var även en av fina­lis­ter­na i den inter­na­tio­nel­la täv­ling­en Con­tent Mar­ke­ting Awards 2016, i kate­go­rin Integ­ra­ted Use of Soci­al Media in Con­tent Marketing.

Se filmen

Vi har spe­lat in Ori­os pre­sen­ta­tion. Som en tjänst till dig som inte kun­de kom­ma. Du kan se fil­men nedan eller på Vimeo eller YouTu­be.

https://​vimeo​.com/​1​8​3​3​5​0​411

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »