Joakim Eklund från spelstudion Hello There berättar hur de tänker för att skapa spel som får miljontals människor att frivilligt umgås med ett varumärke i veckor, ibland månader eller till och med år.
Varje dag bombarderas vi av drygt 200 kommersiella budskap samtidigt som allt fler installerar reklamblockerare på sina enheter. Hur gör du för att nå alla reklamvägrare? Content marketing genom spel är ett effektivt sätt. Men hur går det till?
Om detta handlar april månads Kntnt frukost med Joakim Eklund, Senior Storyteller på gamficiation-byrån Hello There. Kntnt frukost arrangeras i samarbete med Cision, nätverket marknadscheferna och Scandic Ruinen.
Så överlever du content shock
”Alla snackar om content shock”. Så inleder Anna Helin, marknadschef på Cision, denna Kntnt-frukost. Nyligen hemkommen från sociala medier-konferensen Disney Ragan, delar hon med sig av de senaste trenderna inom content.
Att innehållsproduktionen bara ökar, har nog knappast undgått någon. Samtidigt är mottagarnas förmåga att ta del av innehållet och vilja att sprida det vidare begränsad. Konsekvensen blir en allt tuffare fajt om målgruppens uppmärksamhet.
Därför måste ditt innehåll bli bättre och bättre. Vilket i sin tur kostar mer och mer pengar. Snart blir kostnaden per kontakt högre än vad som är försvarbart, och när det inträffar hamnar man i vad marknadsföringsgurun Mark Schaefer kallar content shock.
Mer om vad detta innebär i praktiken och vad du kan göra åt det får du reda på om du lyssnar på ”Så överlever du content shock” i avsnitt 26 av Kntnt Åsikt.
Innebörden av Gamification
Googla på ordet ”gamification” och du får ungefär 7 400 000 träffar. Definitionerna är många och inte sällan jämställs begreppet med lojalitetsprogram eller likställs med ren underhållning.
För Joakim Eklund handlar gamification om att utnyttja spelmekanik, speltänkande och spelestetik för utbildning, marknadsföring, information, mindset-förändring eller motivation. Om att skapa engagemang. Självklart skall det vara roligt att lära sig nya saker eller få information etc. men det primära syftet är inte underhållning.
Gamification i marknadsföringen
Spel för marknadsföring är inget nytt. Redan 1995 kunde Mer-älskare få ett Mer-spel på diskett i reklamsyfte. Att spelet var riktigt dåligt, och inte hade något med produkten att göra, var inte så noga. I dag är däremot kraven från konsumenten betydligt högre.
Men varför använda spel i din marknadsföring? Här är Joakims argument:
- stärk varumärket
- skapa en stark relation till din målgrupp
- spelets långa livslängd jämfört med exempelvis reklamfilm
- få kundinsikt då du kan följa varje steg användaren tar
- nå adblockers-användare.
Företag som Santa Maria, Esterella och mobiloperatören Tre är exempel på företag som varit framgångsrika i att använda spelformen i sin marknadsföring.
Utbildningsspel är dock den sektor som växer allra mest inom gamification och ett lysande exempel på detta är Volvo som använt spel för att implementera Lean i organisationen.
Se filmen
Vi har som vanligt spelat in presentationen. Som en tjänst till dig som inte kunde komma. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
https://vimeo.com/164201434
Lyssna på samtalet
Vi har också gjort en intervju med Joakim Eklund. Du hör den i avsnitt 57 av Kntnt Radio.
Boka plats på vårens sista Kntnt frukost
Hör Karin Stålhammar, kommunikations- och PR-ansvarig på Alcro, berätta om företagets spännande resa från Facebook-koma till prisbelönt content. Torsdagen den 12 maj på Scandic Rubinen. Begränsat antal platser.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »