Joakim Eklund: Gamification i content marketing (Kntnt frukost 25)

Joakim Eklund från spelstudion Hello There berättar hur de tänker för att skapa spel som får miljontals människor att frivilligt umgås med ett varumärke i veckor, ibland månader eller till och med år.

Pia Tegborg
27 april 2016

Var­je dag bom­bar­de­ras vi av drygt 200 kom­mer­si­el­la bud­skap sam­ti­digt som allt fler instal­le­rar reklam­bloc­ke­ra­re på sina enhe­ter. Hur gör du för att nå alla reklam­väg­ra­re? Con­tent mar­ke­ting genom spel är ett effek­tivt sätt. Men hur går det till?

Om det­ta hand­lar april månads Knt­nt fru­kost med Joa­kim Eklund, Seni­or Sto­ry­tel­ler på gam­fi­ci­a­tion-byrån Hel­lo The­re. Knt­nt fru­kost arran­ge­ras i sam­ar­be­te med Cision, nät­ver­ket mark­nads­che­fer­na och Scan­dic Rui­nen.

Så överlever du content shock

Frukost 160419 Anna Helin”Alla snac­kar om con­tent shock”. Så inle­der Anna Helin, mark­nads­chef på Cision, den­na Knt­nt-fru­kost. Nyli­gen hem­kom­men från soci­a­la medi­er-kon­fe­ren­sen Dis­ney Ragan, delar hon med sig av de senas­te tren­der­na inom content.

Att inne­hålls­pro­duk­tio­nen bara ökar, har nog knap­past und­gått någon. Sam­ti­digt är mot­ta­gar­nas för­må­ga att ta del av inne­hål­let och vil­ja att spri­da det vida­re begrän­sad. Kon­se­kven­sen blir en allt tuf­fa­re fajt om mål­grup­pens uppmärksamhet.

Där­för mås­te ditt inne­håll bli bätt­re och bätt­re. Vil­ket i sin tur kos­tar mer och mer peng­ar. Snart blir kost­na­den per kon­takt hög­re än vad som är för­svar­bart, och när det inträf­far ham­nar man i vad mark­nads­fö­rings­gu­run Mark Schae­fer kal­lar con­tent shock.

Mer om vad det­ta inne­bär i prak­ti­ken och vad du kan göra åt det får du reda på om du lyss­nar på ”Så över­le­ver du con­tent shock” i avsnitt 26 av Knt­nt Åsikt.

Innebörden av Gamification

publik-kntnt-frukost-25Goog­la på ordet ”gami­fi­ca­tion” och du får unge­fär 7 400 000 träf­far. Defi­ni­tio­ner­na är många och inte säl­lan jäm­ställs begrep­pet med loja­li­tets­pro­gram eller lik­ställs med ren underhållning.

För Joa­kim Eklund hand­lar gami­fi­ca­tion om att utnytt­ja spel­me­ka­nik, spel­tän­kan­de och spe­les­te­tik för utbild­ning, mark­nads­fö­ring, infor­ma­tion, mind­set-för­änd­ring eller moti­va­tion. Om att ska­pa enga­ge­mang. Själv­klart skall det vara roligt att lära sig nya saker eller få infor­ma­tion etc. men det pri­mä­ra syf­tet är inte underhållning.

Gamification i marknadsföringen

Spel för mark­nads­fö­ring är ing­et nytt. Redan 1995 kun­de Mer-äls­ka­re få ett Mer-spel på dis­kett i reklam­syf­te. Att spe­let var rik­tigt dåligt, och inte hade något med pro­duk­ten att göra, var inte så noga. I dag är där­e­mot kra­ven från kon­su­men­ten betyd­ligt högre.

Men var­för använ­da spel i din mark­nads­fö­ring?  Här är Joa­kims argument:

  • stärk varu­mär­ket
  • ska­pa en stark rela­tion till din målgrupp
  • spe­lets långa livs­längd jäm­fört med exem­pel­vis reklamfilm
  • få kundin­sikt då du kan föl­ja var­je steg använ­da­ren tar
  • nå adbloc­kers-använ­da­re.

Före­tag som San­ta Maria, Este­rel­la och mobi­lo­pe­ra­tö­ren Tre är exem­pel på före­tag som varit fram­gångs­ri­ka i att använ­da spel­for­men i sin marknadsföring.

Utbild­nings­spel är dock den sek­tor som väx­er all­ra mest inom gami­fi­ca­tion och ett lysan­de exem­pel på det­ta är Vol­vo som använt spel för att imple­men­te­ra Lean i organisationen.

Se filmen

Vi har som van­ligt spe­lat in pre­sen­ta­tio­nen. Som en tjänst till dig som inte kun­de kom­ma. Du kan se fil­men nedan eller på Vimeo eller YouTu­be. Om du före­drar att bara lyss­na så kan du göra det på SoundCloud.

https://​vimeo​.com/​1​6​4​2​0​1​434

Lyssna på samtalet

Vi har ock­så gjort en inter­vju med Joa­kim Eklund. Du hör den i avsnitt 57 av Knt­nt Radio.

Boka plats på vårens sista Kntnt frukost

Hör Karin Stål­ham­mar, kom­mu­ni­ka­tions- och PR-ansva­rig på Alcro, berät­ta om före­ta­gets spän­nan­de resa från Face­book-koma till pris­be­lönt con­tent. Tors­da­gen den 12 maj på Scan­dic Rubi­nen. Begrän­sat antal platser.

Anmäl dig här och nu!

 

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »