Du vet att innehåll – bra innehåll som din målgrupp vill ta del av – är absolut vitalt för att lyckas med digital marknadsföring. Men vad för innehåll vill de ta del av? Det är en central fråga som många brottas med. Desto mer du funderar på den, desto mer inser du att frågan är mångbottnad. Innehållet måste anpassas efter målgruppen, efter kanalen, efter tonaliteten och så vidare. Och kanske viktigast, men allt för ofta förbisett: Du måste anpassa innehållet efter var kunden befinner sig i sin resa genom säljtratten. I denna artikel får du lära dig en användbar modell för att identifiera och beskriva vad för sorts innehåll som du behöver producera och publicera längs köparens resa. Läs vidare!
Du vet att innehåll – bra innehåll som din målgrupp vill ta del av – är absolut vitalt för att lyckas med digital marknadsföring. Men vad för innehåll vill de ta del av? Det är en central fråga som många brottas med. Desto mer du funderar på den, desto mer inser du att frågan är mångbottnad. Innehållet måste anpassas efter målgruppen, efter kanalen, efter tonaliteten och så vidare. Och kanske viktigast, men allt för ofta förbisett: Du måste anpassa innehållet efter var kunden befinner sig i sin resa genom säljtratten. I denna artikel får du lära dig en användbar modell för att identifiera och beskriva vad för sorts innehåll som du behöver producera och publicera längs köparens resa. Läs vidare!
Content marketing och köparens resa
Marknadsföring handlar om att omvandla möjliga köpare, som är ovetande om ditt erbjudande, till nöjda kunder, som är lojala och rekommenderar ditt erbjudande till andra. Det är en process – marknadsföringsprocessen – som består av steg där marknadsföringen (inklusive försäljning) tar kunderna från ett tillstånd till ett annat.
Denna process kan beskrivas med olika modeller. Jag diskuterade dessa i mitt förra blogginlägg och går därför inte in mer på det här. I stället skall vi titta närmare på vad för sorts innehåll dina kunder vill ha i de olika tillstånden, och vad för sorts innehåll som kan förmå dem att ta steget till nästa tillstånd. Detta är vad content marketing handlar om.
Köparens innehållsresa
För att producera innehåll som fångar intresset hos kunder i ett visst tillstånd, så måste vi känna till vad för sorts innehåll kunden vill ta del av i just det tillståndet. För att driva kunden till nästa tillstånd, så måste vi också känna till vad som kan förmå dem att ta det steget. Dessa två aspekter – vad de vill ha och vad som får dem att gå vidare – beskrivs schematiskt i vad vi kallar köparens innehållsresa:
Köparens innehållsresa består av sju tillstånd och sex steg. I figuren (som också kan laddas ned som PDF-fil eller PNG-bild) beskrivs dessa i allmänna ordalag. Vid arbetet med att ta fram en innehållsstrategi för content marketing, så behöver dessa utvecklas och beskrivas för varje målgrupp. Mer om det i en kommande artikel.
Köparens tillstånd
Modellen beskriver sju tillstånd som kunden kan befinna sig i:
- Ovetande
- Kunden är ovetande om företaget och deras produkter och kanske i allmänhet om det sakområde som företaget är verksam inom. Hon söker allmänt efter innehåll om sådant som intresserar henne.
- Nyfiken
- Kunden är nyfiken att veta mer om det sakområde som företaget är verksam inom. Hon söker efter innehåll som berättar om det sakområde som företaget är verksam inom utan att gå in på detaljer.
- Inspirerad
- Kunden är inspirerad att lära sig mer om det sakområde som företaget är verksam inom och dess möjligheter. Hon söker efter innehåll för att lära sig mer om det sakområde som företaget är verksam inom.
- Motiverad
- Kunden är motiverad att köpa produkter inom det sakområde som företaget är verksam inom. Hon söker efter innehåll som visar på fördelar och nackdelar med olika alternativ inom det sakområde som företaget är verksam inom.
- Övertygad
- Kunden är övertygad om att den skall köpa produkter inom det sakområde som företaget är verksam inom och känner att företaget är rätt leverantör. Hon söker efter innehåll som ger en rationell förklaring varför dessa produkter behövs och varför företaget är rätt leverantör.
- Redo
- Kunden är redo att genomföra köp av produkter från företaget. Hon söker efter innehåll som visar hur produkten används på bästa sätt.
- Nöjd
- Kunden är nöjd för allt innehåll som hjälper henne att använda produkten på bästa sätt, och för allt annat trevligt material som hon kan ta del av. Hon söker efter innehåll som visar hur produkten används på bästa sätt eller intresserar henne i allmänhet.
Marknadsförarens och säljarens steg
Modellen beskriver också sex steg som du, som marknadsförare och säljare, måste ta kunden genom:
- Uppmärksamma
- För att ta kunden från ovetande till nyfiken skall du uppmärksamma det sakområde som ditt företag är verksam inom och etablera en relation. Det gör du genom att fånga och bibehålla kundens uppmärksamhet med något som intresserar kunden utan att det nödvändigtvis är inom företagets område.
- Intressera
- För att ta kunden från nyfiken till inspirerad skall du intressera kunden att lära sig mer om det sakområde som ditt företag är verksam inom och dess möjligheter. Det gör du genom att visa, utan att argumentera, på vad det sakområde som företaget är verksam inom handlar om och vilka möjligheter det skapar.
- Väcka önskan
- För att ta kunden från inspirerad till motiverad skall du väcka önskan att köpa produkter inom det sakområde som ditt företag är verksam inom. Det gör du genom att bjuda på kunskap om och erfarenhet av det sakområde som företaget är verksam inom utan att prata i egen sak.
- Övertyga
- För att ta kunden från motiverad till övertygad skall du övertyga kunden att köpa ditt företags produkter. Det gör du genom att redogöra för fördelar och nackdelar med olika alternativ, och hjälpa kunden att göra rätt val (som kanske inte är deras produkter).
- Påskynda handling
- För att ta kunden från övertygad till redo skall du påskynda handling genom att hjälpa till med sakargument som kunden behöver för att övertyga sig själv och sin omgivning. Det gör du genom att tillhandahålla material som kunden kan använda för att rationalisera och motivera ett inköp.
- Tillfredsställa
- För att ta kunden från redo till nöjd skall du tillfredsställa kunders behov av hjälp, stöd och omtänksamhet. Det gör du genom att hjälpa så mycket de bara förmår med manualer, kunskapsbank, råd, tips, trix för att bäst utnyttja den köpta produkten samt genom fler artiklar som målgruppen finner allmänt intressanta.
Från generell modell till målgruppsspecifik modell
Beskrivningarna av de sju tillstånden och sex stegen är generell. Med god kunskap om dina målgrupper kan du ersätta de generella texterna med specifik dito.
Speciellt skall du för varje steg ange ämneskategorier som fångar målgruppens intresse och driver dem vidare. Dessa ämneskategorier används senare, av en redaktör eller skribent, för att hitta på ämnen att skriva om, och för att sökmotoroptimera innehållet.
Ladda ned, använd, modifiera och sprid modellen
Vi har utvecklat köparens innehållsresa, och delar gärna med oss av modellen under en Creative Commons Erkännande-DelaLika 2.5 Sverige license. Du får
- ladda ned den som PDF-fil eller PNG-bild,
- använda den (även kommersiellt),
- modifiera den och
- sprida den
på villkor
- att du tydligt anger Kntnt Sweden AB som upphovsman, och
- att du endast sprider den eller modifiering under samma licens.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »