Bild © Calsidyrose (CC BY 2.0)

Innehåll längs köparens resa

Du vet att innehåll – bra innehåll som din målgrupp vill ta del av – är absolut vitalt för att lyckas med digital marknadsföring. Men vad för innehåll vill de ta del av? Det är en central fråga som många brottas med. Desto mer du funderar på den, desto mer inser du att frågan är mångbottnad. Innehållet måste anpassas efter målgruppen, efter kanalen, efter tonaliteten och så vidare. Och kanske viktigast, men allt för ofta förbisett: Du måste anpassa innehållet efter var kunden befinner sig i sin resa genom säljtratten. I denna artikel får du lära dig en användbar modell för att identifiera och beskriva vad för sorts innehåll som du behöver producera och publicera längs köparens resa. Läs vidare!

Thomas Barregren
7 oktober 2013

Du vet att inne­håll – bra inne­håll som din mål­grupp vill ta del av – är abso­lut vitalt för att lyc­kas med digi­tal mark­nads­fö­ring. Men vad för inne­håll vill de ta del av? Det är en cen­tral frå­ga som många brot­tas med. Desto mer du fun­de­rar på den, desto mer inser du att frå­gan är mång­bott­nad. Inne­hål­let mås­te anpas­sas efter mål­grup­pen, efter kana­len, efter tona­li­te­ten och så vida­re. Och kanske vik­ti­gast, men allt för ofta för­bi­sett: Du mås­te anpas­sa inne­hål­let efter var kun­den befin­ner sig i sin resa genom säljtrat­ten. I den­na arti­kel får du lära dig en använd­bar modell för att iden­ti­fi­e­ra och beskri­va vad för sorts inne­håll som du behö­ver pro­du­ce­ra och pub­li­ce­ra längs köpa­rens resa. Läs vidare!

Content marketing och köparens resa

Mark­nads­fö­ring hand­lar om att omvand­la möj­li­ga köpa­re, som är ove­tan­de om ditt erbju­dan­de, till nöj­da kun­der, som är loja­la och rekom­men­de­rar ditt erbju­dan­de till and­ra. Det är en pro­cess – mark­nads­fö­rings­pro­ces­sen – som består av steg där mark­nads­fö­ring­en (inklu­si­ve för­sälj­ning) tar kun­der­na från ett till­stånd till ett annat.

marketing-process

Den­na pro­cess kan beskri­vas med oli­ka model­ler. Jag dis­ku­te­ra­de des­sa i mitt för­ra blog­gin­lägg och går där­för inte in mer på det här. I stäl­let skall vi tit­ta när­ma­re på vad för sorts inne­håll dina kun­der vill ha i de oli­ka till­stån­den, och vad för sorts inne­håll som kan för­må dem att ta ste­get till näs­ta till­stånd. Det­ta är vad con­tent mar­ke­ting hand­lar om.

Köparens innehållsresa

För att pro­du­ce­ra inne­håll som fång­ar intres­set hos kun­der i ett visst till­stånd, så mås­te vi kän­na till vad för sorts inne­håll kun­den vill ta del av i just det till­stån­det. För att dri­va kun­den till näs­ta till­stånd, så mås­te vi ock­så kän­na till vad som kan för­må dem att ta det ste­get. Des­sa två aspek­ter – vad de vill ha och vad som får dem att gå vida­re – beskrivs sche­ma­tiskt i vad vi kal­lar köpa­rens inne­hålls­re­sa:

buyer's-content-journey

Köpa­rens inne­hålls­re­sa består av sju till­stånd och sex steg. I figu­ren (som ock­så kan lad­das ned som PDF-fil eller PNG-bild) beskrivs des­sa i all­män­na orda­lag. Vid arbe­tet med att ta fram en inne­hålls­stra­te­gi för con­tent mar­ke­ting, så behö­ver des­sa utveck­las och beskri­vas för var­je mål­grupp. Mer om det i en kom­man­de artikel.

Köparens tillstånd

Model­len beskri­ver sju till­stånd som kun­den kan befin­na sig i:

Ove­tan­de
Kun­den är ove­tan­de om före­ta­get och deras pro­duk­ter och kanske i all­män­het om det sak­om­rå­de som före­ta­get är verk­sam inom. Hon söker all­mänt efter inne­håll om sådant som intres­se­rar henne.
Nyfi­ken
Kun­den är nyfi­ken att veta mer om det sak­om­rå­de som före­ta­get är verk­sam inom. Hon söker efter inne­håll som berät­tar om det sak­om­rå­de som före­ta­get är verk­sam inom utan att gå in på detaljer.
Inspi­re­rad
Kun­den är inspi­re­rad att lära sig mer om det sak­om­rå­de som före­ta­get är verk­sam inom och dess möj­lig­he­ter. Hon söker efter inne­håll för att lära sig mer om det sak­om­rå­de som före­ta­get är verk­sam inom.
Moti­ve­rad
Kun­den är moti­ve­rad att köpa pro­duk­ter inom det sak­om­rå­de som före­ta­get är verk­sam inom. Hon söker efter inne­håll som visar på för­de­lar och nack­de­lar med oli­ka alter­na­tiv inom det sak­om­rå­de som före­ta­get är verk­sam inom.
Över­ty­gad
Kun­den är över­ty­gad om att den skall köpa pro­duk­ter inom det sak­om­rå­de som före­ta­get är verk­sam inom och kän­ner att före­ta­get är rätt leve­ran­tör. Hon söker efter inne­håll som ger en ratio­nell för­kla­ring var­för des­sa pro­duk­ter behövs och var­för före­ta­get är rätt leverantör.
Redo
Kun­den är redo att genom­fö­ra köp av pro­duk­ter från före­ta­get. Hon söker efter inne­håll som visar hur pro­duk­ten används på bäs­ta sätt.
Nöjd
Kun­den är nöjd för allt inne­håll som hjäl­per hen­ne att använ­da pro­duk­ten på bäs­ta sätt, och för allt annat trev­ligt mate­ri­al som hon kan ta del av. Hon söker efter inne­håll som visar hur pro­duk­ten används på bäs­ta sätt eller intres­se­rar hen­ne i allmänhet.

Marknadsförarens och säljarens steg

Model­len beskri­ver ock­så sex steg som du, som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re, mås­te ta kun­den genom:

Upp­märk­sam­ma
För att ta kun­den från ove­tan­de till nyfi­ken skall du upp­märk­sam­ma det sak­om­rå­de som ditt före­tag är verk­sam inom och eta­ble­ra en rela­tion. Det gör du genom att fånga och bibe­hål­la kun­dens upp­märk­sam­het med något som intres­se­rar kun­den utan att det nöd­vän­digt­vis är inom före­ta­gets område.
Intres­se­ra
För att ta kun­den från nyfi­ken till inspi­re­rad skall du intres­se­ra kun­den att lära sig mer om det sak­om­rå­de som ditt före­tag är verk­sam inom och dess möj­lig­he­ter. Det gör du genom att visa, utan att argu­men­te­ra, på vad det sak­om­rå­de som före­ta­get är verk­sam inom hand­lar om och vil­ka möj­lig­he­ter det skapar.
Väc­ka önskan
För att ta kun­den från inspi­re­rad till moti­ve­rad skall du väc­ka öns­kan att köpa pro­duk­ter inom det sak­om­rå­de som ditt före­tag är verk­sam inom. Det gör du genom att bju­da på kun­skap om och erfa­ren­het av det sak­om­rå­de som före­ta­get är verk­sam inom utan att pra­ta i egen sak.
Över­ty­ga
För att ta kun­den från moti­ve­rad till över­ty­gad skall du över­ty­ga kun­den att köpa ditt före­tags pro­duk­ter. Det gör du genom att redo­gö­ra för för­de­lar och nack­de­lar med oli­ka alter­na­tiv, och hjäl­pa kun­den att göra rätt val (som kanske inte är deras produkter).
Påskyn­da handling
För att ta kun­den från över­ty­gad till redo skall du påskyn­da hand­ling genom att hjäl­pa till med sakar­gu­ment som kun­den behö­ver för att över­ty­ga sig själv och sin omgiv­ning. Det gör du genom att till­han­da­hål­la mate­ri­al som kun­den kan använ­da för att ratio­na­li­se­ra och moti­ve­ra ett inköp.
Till­freds­stäl­la
För att ta kun­den från redo till nöjd skall du till­freds­stäl­la kun­ders behov av hjälp, stöd och omtänk­sam­het. Det gör du genom att hjäl­pa så myc­ket de bara förmår med manu­a­ler, kun­skaps­bank, råd, tips, trix för att bäst utnytt­ja den köp­ta pro­duk­ten samt genom fler artik­lar som mål­grup­pen fin­ner all­mänt intressanta.

Från generell modell till målgruppsspecifik modell

Beskriv­ning­ar­na av de sju till­stån­den och sex ste­gen är gene­rell. Med god kun­skap om dina mål­grup­per kan du ersät­ta de gene­rel­la tex­ter­na med spe­ci­fik dito.

Spe­ci­ellt skall du för var­je steg ange ämneska­te­go­ri­er som fång­ar mål­grup­pens intres­se och dri­ver dem vida­re. Des­sa ämneska­te­go­ri­er används sena­re, av en redak­tör eller skri­bent, för att hit­ta på ämnen att skri­va om, och för att sök­mo­to­rop­ti­me­ra innehållet.

Ladda ned, använd, modifiera och sprid modellen

Vi har utveck­lat köpa­rens inne­hålls­re­sa, och delar gär­na med oss av model­len under en Cre­a­ti­ve Com­mons Erkän­nan­de-Dela­Li­ka 2.5 Sve­ri­ge licen­se. Du får

  • lad­da ned den som PDF-fil eller PNG-bild,
  • använ­da den (även kommersiellt),
  • modi­fi­e­ra den och
  • spri­da den

på vill­kor

  • att du tyd­ligt anger Knt­nt Swe­den AB som upp­hovs­man, och
  • att du endast spri­der den eller modi­fi­e­ring under sam­ma licens.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »