Carin Fredlund gästade oss för ett tag sedan. Hon pratade då, både i sitt frukostföredrag och i vår podd, om betydelsen av att ha ett starkt varumärke (och inte bara ett känt). Vi tyckte det var så intressant att vi bad henne gästblogga om saken. Läs hennes intressanta inlägg!
Carin Fredlund gästade oss för ett tag sedan. Hon pratade då, både i sitt frukostföredrag och i vår podd, om betydelsen av att ha ett starkt varumärke (och inte bara ett känt). Vi tyckte det var så intressant att vi bad henne gästblogga om saken. Läs hennes intressanta inlägg!
Skillnad mellan välkänt och starkt varumärke
Funderar du på att byta bil?
Väljer du en Opel Insignia får du betala ca 250 000 kronor. Men om du istället vill ha en BMW 520 blir priset runt 400 000.
Prisskillnaden beror inte på att BMW:n är så mycket bättre eller mer avancerad. Motorstorleken är densamma och de flesta funktioner och finesser likaså.
Men, medan Opel är ett välkänt varumärke, så är BMW ett starkt varumärke. Därför är bilköparna beredda att betala mer för en BMW. Följaktligen tjänar BMW också betydligt mer per såld bil än Opel. Dessutom kan BMW sälja många fler bilar.
För 30 år sedan hade Opel en marknadsandel i Sverige på 10,72 procent. BMW låg på 1,84.
I augusti i år nådde Opel 1,96 och BMW 6,4 procent.
Mycket tydligare kan skillnaden mellan ett känt och ett starkt varumärke inte illustreras. Inte heller hur viktigt det är att fokusera på varumärket.
Fokus på varumärke är lönsamt
Ju mer varumärkesorienterat ett företag är, desto lönsammare är det. Det kunde man konstatera redan för ett antal år sedan i forskningsprojektet Brand Orientation Index (BOI), som genomfördes av ekonomie doktor Frans Melin tillsammans med Label AB.
I reda siffror visade BOI att företag med ett tydligt varumärkesfokus hade en genomsnittlig rörelsemarginal på 14 procent. De som var minst varumärkesorienterade låg istället på en marginal på 8 procent.
Detta gällde både varu- och tjänsteproducerande företag. Oavsett om deras kunder är andra företag eller privatkonsumenter.
En intressant slutsats i undersökningen, var att börsnoterade företag var underrepresenterade bland de mest varumärkesorienterade.
BOI menade att detta kan bero på att börsnoteringen tvingar fram kortsiktigt lönsamhetstänkande, som inte är förenligt med långsiktigt varumärkesarbete. En sådan kortsiktighet brukar dessutom ofta förenas med åsikten att satsningar på varumärket främst är kostnader snarare än investeringar.
Framgångsrik varumärkesuppbyggnad kännetecknas av långsiktighet, kontinuitet och målmedvetenhet. Plus utvärdering, både internt och externt.
BOI kunde visa att de framgångsrika företagen lyckats skapa värderingsdrivna organisationer där medarbetarna är viktiga varumärkesambassadörer. Ledningsgruppen är engagerad och aktiv i varumärkesfrågor och kan utnyttja varumärkena som strategiska konkurrensmedel på marknaden.
Förr var ”Made in Sweden” tillräckligt
Svensk industri etablerades och växte fram under många glansår med hjälp av riklig tillgång på råvaror, banbrytande uppfinningar och innovativa utvecklingar av dessa.
Alfa-Laval, AGA, LM Ericsson, SKF, Tetra Pak, Atlas Copco är några av alla dessa exempel. Deras framgångar byggde, till en början, på själva det faktum att det handlade om geniala produkter som löste problem och underlättade vardagen för sina användare.
Marknaderna var omättliga, behoven enorma och konkurrensen sparsam. Några mer omfattande marknadsföringsbehov fanns inte. Det var oftast tillräckligt att stämpla ”Made in Sweden” och presentera produkten på någon passande mässa.
Det räckte länge. Långt efter att andra världskriget trasat sönder mycket av den presumtiva konkurrens, som istället blev krigsindustri eller låg i spillror. Svensk industri var hel, ren och mätt och gick för högvarv. Världen tog emot våra varor med en synbart omättlig iver.
Vi kunde förbli amatörer på marknadsföring.
Men den tiden är förbi och verkligheten är en helt annan än under 1900-talets första tre fjärdedelar.
Konkurrensen hårdnar från olika håll och kraven på ökad professionalism blir allt tydligare.
Varumärket blir bara viktigare
Det har blivit allt svårare att göra framgångsrika produktlanseringar. En tidigare undersökning från AC Nielsen visade, att endast en av fem produktlanseringar nått en distribution över 50 procent ett år efter lanseringen. De produkter, som nådde täckning på nittio procent, lanserades av ett fåtal stora aktörer.
Det innebär i sin tur, att antalet enskilda varumärken med resurser till ordentliga marknadssatsningar minskar. De som lever vidare, får i sin tur flytta allt mer av sina marknadsföringsbudgetar från traditionell, profilerande reklam till säljstöd och nya kommunikationsformer.
I en värld där informationsbruset ökar, mediefragmenteringen är ett faktum, digitaliseringen möjliggör total transparens och sociala medier är sekundsnabba med att prisa eller döma, ställs allt högre krav på varumärkesägare.
Som organisation måste man, i så hög grad som möjligt, ta kontrollen över de kontaktytor man har till marknaden. Inget får lämnas åt slumpen. Allt kommunicerar. Visioner och affärsstrategier är lika viktiga som design, reklam och tidningsartiklar. Löften och rykten säger lika mycket om verksamheten som information på webb och intranät. Faktum är att även tystnaden kommunicerar. Tillsammans påverkar alla dessa signaler, som verksamheten sänder ut uppfattningen om varumärket.
Och det är sedan konsumenten som slutligen formulerar varumärket i sitt huvud och bestämmer vad det står för.
Starkt varumärke ger tydlig bild i huvud och hjärta
Har man arbetat målmedvetet, långsiktigt och klokt kan man lyckas lika bra som exempelvis BMW, som dyker upp i huvudet på många, när de hör ordet ”körglädje”.
Ett starkt varumärke skapar en direkt och tydlig bild i konsumentens huvud och hjärta.
Företaget lägger grunden för dessa scenerier med en bra produkt, särskiljande namn och en tydlig symbol med juridiskt skydd. Det är dock bara hygienfaktorer för varumärkesarbetet. För att det sen ska bli framgångsrikt, måste företaget formulera en tydlig målbild, en vision, och jobba mot den.
I allt. Och alltid.
Men det är fortfarande konsumenten som bestämmer om det lyckas.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »