I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
I början av september var jag i Boston för att delta på årets megaevent Inbound 2019. Det är ett stort och maffigt event fullspäckat med inspiration inom försäljning och marknadsföring. I Kntnt Radio 208 berättar jag om mina ”takeaways” från tillställningen, lyssna gärna på det.
En insikt som blev extra tydlig för mig är det faktum att inbound marketing nu närmar sig content marketing. Och i detta inlägg delar jag med mig av mina reflektioner kring denna utveckling.
Lite kort om inbound
Begreppet inbound marketing myntades av företaget HubSpot för många år sedan. HubSpot har genom åren utvecklats från en app för hantering av leads till en hel plattform för sälj och marknad. Grundtanken i inbound marketing är att du som organisation attraherar och driver besökare till din hemsida med hjälp av värdeskapande innehåll, så som bloggar, e‑böcker, guider etc.
Hemsidan är den viktigaste kanalen i en inbound-satsning eftersom du via relevant innehåll vill får besökaren att ladda ner kunskap och därmed lämna ifrån sig sin e‑post adress. Detta blir då ett lead som marknad och sälj kan arbeta vidare med för att skapa fler affärer.
Vad som händer nu är att de som anammat inbound-tänket börjar komma till insikt att detta inte räcker till.
Inbound marketing närmar sig content marketing
Fram till nu har alltså inbound marketing fokuserat på att generera leads som leder till affärer. Vilket också speglat det innehåll som producerats.
Parallellt finns en mycket lång historia av att skapa innehåll som är mer varumärkesbyggande och relationsbyggande. Den idén kallas sedan många år tillbaka content marketing. Här sätts huvudfokus istället på läsaren och djupet i innehållet med syfte att bygga ett förtroende – även om det självklart görs med affären som det slutliga målet.
Men nu börjar alltså inbound marketing-förespråkare inse att det inte räcker att generera leads. Innehållet måste också upplevas värdefullt och inte primärt vara till för att sälja.
Effekten blir att man börjar snegla åt content marketing just i syfte att skapa ett innehåll som engagerar och leder till djupare och mer långsiktiga relationer. Stärkt i tron att detta kommer att leda till fler affärsmöjligheter. Det är en mycket spännande utveckling.
Hjälpande innehåll bygger förtroende
Men hur ska du då tänka?
De flesta av oss som jobbar med marknadsföring och content har fått höra att vi måste tänka mer som press, media och journalister. Men vad innebär det och spelar det någon roll utifrån ett varumärkesperspektiv?
Ja, det spelar roll. En stor roll. Content som produceras med ett ”journalistiskt mindset” skapas för att genuint hjälpa målgruppen – inte primärt för att sälja varor eller tjänster (som traditionell reklam). Och detta hjälpande innehåll bygger ditt företags förtroende hos målgruppen och gör att din publik vill ta del av det du har att säga. Resultat blir ett starkare varumärke med en bättre position på marknaden.
Från ren content-produktion till positionering av ditt varumärke
Ett starkt varumärke handlar om relationen till dina kunder. Att bygga ett starkt varumärke via content handlar därför mer om att engagera åhöraren än att endast konvertera besökare. Med rätt content kan du differentiera ditt varumärke gentemot konkurrenterna.
Detta arbete tar sin början i hur du tänker och din målsättning med content-produktionen. Det vill säga varför skriver du denna artikel, e‑bok eller guide? Vad är syftet? Är det för att konvertera kortsiktigt eller inspirera och bygga relationer på sikt?
Jag har valt ut fem områden där det kan finnas anledning att se över och kanske rent av ändra ditt sätt att tänka för att till fullo lyckas med din content marketing-satsning och positioneringen av ditt varumärke.
1. Skapa en lojal målgrupp
Det är lätt att fokusera på egna produkter och tjänster med målet att göra dessa så vassa som möjligt. Jag vet. Men tänk om! Sträva istället efter att bygga en lojal målgrupp som självmant söker sig till din kunskapsbank för inspiration, vägledning och utbildning.
När du sedan förtjänat denna viktiga lojalitet tar du fram de produkter och tjänster som målgruppen efterfrågar.
2. Fokusera på kunden, inte på din organisation
Naturligtvis vill du skapa värde för det bolag du jobbar på. Det är självklart. Men för att bygga ett kommunikationskapital (det viktiga förtroendet) måste du flytta uppmärksamheten till dina åhörare och fokusera på värdet du skapar för dem. Lyckas du med det skapar du i förlängningen även ett värde för bolaget. Det är jag övertygad om.
Däremot är jag inte lika säker på det omvända – att ett värde för bolaget i förlängningen innebär ett maximalt värde för besökaren. Det kan vara så, men inte alltid.
3. Agera som en journalist
Inom marknadsföringen använder vi ofta journalistiska verktyg och modeller. Men vi är oftast ute efter affärsmöjligheter snarare än efter att lösa målgruppens utmaningar och problem fullt ut. Därför är mitt råd att du skiftar mindset och agerar som en journalist till 100%.
Som resultat får du ett content som är transparent, objektivt, helhetstäckande och hjälpsamt.
4. Mät relationer istället för klick
Vi mäter snart ihjäl oss! Det finns så många olika mätetal och ändå tillkommer fler. Oftast mäter vi kvantitet och andra hårda siffror. Men det säger inte mycket om relationen du skapat till besökaren.
Så tänk om. Titta istället på siffror som återspeglar er relation – som till exempel den tid läsaren spenderar på en artikel – istället för att fokusera på antal klick.
5. Sluta se marknadsavdelningen som en kostnad
De som lyckas bygga ett starkt varumärke och ett kommunikationskapital värt att tala om kommer att få fler leads. Punkt. Sluta därför att se marknad som en kostnad. Skifta istället mindset till att se marknadsavdelningen som en intäktsgenererande del av företaget.
Vill du borra djupare i ovanstående punkter? Då ska du läsa min artikel Bygg ditt varumärke genom content marketing
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen
Tänk till innan du installerar Facebooks ”gilla”-knapp och andra plugins på din webbplats. Ansvaret vid behandling av personuppgifterna kan nämligen bli din huvudvärk. Detta slår ett förhandsavgörande i EU-domstolen fast. Läs mer i dagens artikel skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Därför är redaktörens roll så viktig
Digitala plattformar har öppnat upp fantastiska möjligheter för företag att dela med sig av värdeskapande innehåll till kunder och andra intressenter. Men intrycket kan bli spretigt i den digitala miljön. Därför är redaktörens roll central i all innehållsmarknadsföring. Läs dagens artikel skriven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.
Läs artikel »