, skrev jag förra veckan. Jag rekommenderar att du läser artikeln innan du fortsätter, för i dag ska vi fördjupa oss i ämnet.
Inbound marketing är inte det du tror
Eftersom inbound betyder inkommande, och används för att beskriva aktiviteter som får köpare att söka upp säljare istället för tvärtom, så vill man ju tro att ”inbund marketing” är marknadsföring som får samma resultat. Men så enkelt är det inte.
För drygt tio år sedan grundade Brian Halligan och Dharmesh Shah en tech startup som i dag värderas till 2,6 miljarder dollar på New York-börsen. Deras idé? En webbaserad allt-i-ett-programvara för… Just det: Inbound marketing!
De båda herrarna gör anspråk på att ha hittat på inbound marketing, som de beskriver som ett sätt att ”förvandla främlingar till kunder och förespråkare av ditt företag”.
Hubspots process
På Hubspots webbplats beskrivs inbound marketing med denna modell:
Bilden illustrerar en process som förädlar presumtiva köpare. Bollarna representerar köparnas tillstånd längs processen: Främlingar, Besökare, Leads, Kunder och Förespråkare. Lådorna representerar aktiviteter som utförs längs processen: Attrahera, Konvertera, Stänga och Behaga. Och texten längst ned i lådorna anger hur respektive aktivitet ska utföras.
Inbound marketing steg för steg
Låt oss packa upp modellen och skriva ut steg för steg vad som ska göras vid inbound marketing.
- Attrahera främlingar så att de blir besökare:
- Publicera innehåll på en blogg.
- Optimera innehållet med avseende på nyckelord som målgrupper söker efter.
- Gör reklam för innehållet i sociala medier.
- Konvertera besökare till leads:
- Uppmana till handling som tar besökaren från bloggen till en landningssida.
- Uppmana på landningssidan att ladda ned något (en lead magnet).
- Kräv kontaktuppgifter i ett formulär innan något laddas ned.
- Stänga affärer med leads så att de blir kunder:
- Skicka kontaktuppgifter till säljarnas CRM-system för outbound-försäljning.
- Skicka e‑post med personaliserat innehåll tills de handlar (eller avprenumererar).
- Automatisera arbetsflödet.
- Behaga kunder så att blir förespråkare:
- Be kunder fylla i enkäter så du vet vad kunder vill.
- Mejla kunder smart innehåll – innehåll anpassat till vad de vill ha.
- Övervaka sociala medier och sprid positiva omnämnanden.
Hmm… De första punkterna – blogga, sökordsoptimera och sprida i sociala medier – låter misstänkt likt content marketing. Är det samma sak? Och de övriga punkterna kan inte vara annat än marketing automation. Eller? Vi får undersöka saken.
Content marketing
Content marketing betecknar ett systematiskt tillvägagångssätt för att förtjäna förtroende för att avsändarens kommunikation är värd mottagarens uppmärksamhet.
Det förtjänade förtroendekapitalet kallas kommunikationskapital (eller reklamkapital) och har i empiriska studier av professor Micael Dahlén och professor Sara Rosengren vid Handelshögskolan i Stockholm visat sig ge flera fördelar. Främst är en signifikant ökad vilja att ta del av avsändarens kommunikation, inklusive reklam, erbjudanden och annan marknadskommunikation. Det förbättrar effekten hos avsändarens marknadsföring och försäljning i övrigt.
Content marketing är i sig inte en metod, utan ett samlingsnamn för alla metoder som
- erbjuder innehåll som upplevs värdefullt av målgruppen
- erbjuder innehåll i ett sammanhang som användaren kontrollerar
- erbjuder innehåll regelbundet och konsekvent
- erbjuder innehåll för egen affärsnytta (som inte är försäljning av innehållet eller annonsplats i anslutning till innehållet)
Content marketing innebär att alla fyra principer är uppfyllda.
De första punkterna vid inbound marketing – att med sökmotoroptimering och reklam i sociala medier attrahera besökare till en blogg – är content marketing om innehållet som publiceras på bloggen uppfyller de fyra principerna ovan.
Hubspots blogg är ett fantastiskt exempel på inbound marketing som också är content marketing.
Men många företag som försöker göra inbound marketing missar att regelbundet och konsekvent skapa innehåll som upplevs värdefullt av målgruppen. De fokuserar för ensidigt på sin egen nytta – generera leads – och glömmer bort att inbound förutsätter närvaro på mottagarnas villkor.
Alltså: ”Riktig” inbound marketing är en content marketing-metod. (En bland många. Jag ska återkomma till det i en senare artikel.)
Marketing automation
Marketing automation är en del av customer relationship management (CRM) och syftar till automatiserad insamling av kontaktuppgifter, segmentering av kontakter, sändning av individanpassad marknadskommunikation och spårning av individer.
I praktiken används en webbaserad programvara för
- att automatiskt spåra vad varje individuell besökare gör på en webbplats och spara denna information i en databas
- att tillhandahålla formulär på webbplatsen för att identifiera en besökare och samla in kontaktinformation och annan data
- att automatiskt koppla samman en identifierad kontakt med insamlad data om hens tidigare och framtida besök på webben
- att automatiskt och fortlöpande segmentera alla kontakter i databasen baserad på tillgänglig data i databasen
- att automatiskt tillämpa regler för att skicka epost med individanpassat innehåll till kontakter baserad på tillgänglig data i databasen
- att automatiskt spåra när kontakter öppnar skickade mejl och klickar på länkar i meddelandet och spara denna information i databasen
- att automatiskt spåra när kontakter nämner ett varumärke eller något annat intressant i sociala medier och spara denna information i databasen
Marketing automation är alltså mycket snävare än vad det låter. Ändå rymmer det många möjligheter.
Till exempel kan det användas för att erbjuda personaliserat innehåll på webbplaster och i nyhetsbrev, relevansstyra native advertising och sponsrat innehåll eller för att mäta effekten av content marketing. Tyvärr är det ytterst få som använder marketing automation på detta sätt.
De vanligaste användningarna av marketing automation är för att ”fostra” leads – individer som har lämnat sina kontaktuppgifter i utbyte mot en rapport, en ebok eller något liknande – till kunder, och för att driva merförsäljning, uppförsäljning och korsförsäljning hos redan befintliga kunder. Detta är exakt vad inbound marketing-aktiviteterna konvertera, stänga och behaga handlar om.
Alltså: Marketing automation är fundamentalt i inbound marketing.
Slutsats
Inbound marketing är en content marketing-metod som använder marketing automation för att generera leads. Eller annorluda uttryckt:
Observera tecknet ≈ som betyder ungefär lika med. Inbound marketing är bara ett sätt att kombinera content marketing och marketing automation. Det finns smartare sätt. Det ska jag berätta om i kommande artiklar.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen
Tänk till innan du installerar Facebooks ”gilla”-knapp och andra plugins på din webbplats. Ansvaret vid behandling av personuppgifterna kan nämligen bli din huvudvärk. Detta slår ett förhandsavgörande i EU-domstolen fast. Läs mer i dagens artikel skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »