ICA har gjort mycket och bra content marketing ända sedan 1938. Läs den fantastiska historien!
I förra veckan arrangerade Sveriges Mediebyråer sitt årliga event StockholmMediaWeek – som i själva verket är två dagar. Förmiddagen den andra dagen handlade om content marketing, och jag var inbjuden att hålla det avslutande föredraget. Prata om retro-content, från 7 sorters kakor till Super Bowl, löd beställningen. Och det gjorde jag.
När jag förberedde föredraget letade jag efter tidiga svenska exempel på content marketing. Och jag hittade faktiskt en hel del. Det äldsta är från 1903. Om det ska jag skriva en annan gång. För idag vill jag berätta om ICA:s tidiga satsning på content marketing.
Började som kamp för överlevnad
Idag kämpar Kooperativa Förbundet (KF) med sin lönsamhet. Annat var det i början av 1900-talet. Då konkurrerade Konsum ut lanthandlare med sina ambulerande mataffärer och lägre priser.
I Västerås gick Hakon Swenson och grunnade på en problemet. Han ansåg att handlare borde gå ihop och gemensamt göra inköp, för att få samma rabatter som Konsum. 1917 gick han från ord till handling och bildade Hakonbolaget – en inköpscentral för 250 anslutna handlare. Där börjar ICA:s historia.
Drygt tjugo år senare, den 9 januari 1939, gick Hakonbolaget samman med Speceristernas Varuinköp, Eol och Nordsvenska Köpmannabolaget – tre andra inköpscentraler – och blev Inköpscentralernas AB. Eller kortare ICA. Men det skulle dröja ända till 1964 innan alla butiker hade bytt namn.
ICA Hushållsalmanacka
Hakonbolaget var tidigt igång med content marketing. Redan 1938 började de ge ut en almanacka i form av en kartongskiva med ett fastklistrat datumblock. Efter några år kompletterades almanackan med recept och årstidsanpassade råd för hem och hushåll.
Hakons kokbok
1938 gav Hakonbolaget också ut Hakons kokbok. I kokboken delade kungens franske kock, Paul Arbin, med sig av sina recept. Boken kom till med anledning av Gustav V:s 80-årsdag.
ICA-tidningen
Tre år senare gav ICA ut första numret av ICA-tidningen. Målgruppen var alla ”affärsmedhjälpare” som jobbade i ICA:s 8 000 butiker. Syftet var ”ökad inbördes kontakt och fortsatt yrkesförkovran”. Tidningen kom ut månadsvis.
ICA-kuriren
Året därpå, 1942, började ICA också ge ut ICA-kuriren – ”husmödrarnas speciella mat- och hushållstidning”. Det är alltså ICA:s första kundtidning. Den kom ut varje vecka, och hade i början en upplaga på nästan 400 000 exemplar.
I januarinumret från 1942 av ICA-tidningen beskrivs ICA-kuriren som ett ”propagandaorgan” med ”förstklassiga och erkända auktoriteter ifråga om matlagning, hemvård, blomsterskötsel och många andra bestyr inom ett hem”.
Vidare beskrivs hur ICA-kuriren marknadsförs i Stockholms-Tidningen med helsidesannonser varje söndag. Och handlarna uppmanas att sköta utdelningen av ICA-kuriren ordentligt: ”Låt ej ICA-kuriren ligga på disken, den kommer då ej längre. Dela ut varje exemplar personligt eller skicka med den hem i varukorgen.” Distribution av innehåll är lika viktig då som nu.
ICA-förlaget
I och med tillkomsten av ICA-kuriren hade ICA två publikationer. Denna verksamhet samlades i en avdelningen som fick namnet ICA-förlaget.
Idag tänker vi på ICA-förlaget som ett bokförlag. I vart fall gjorde jag det innan jag började läsa allt material som Centrum för Näringslivshistoria har samlat på sajten www.ica-historien.se. Men desto fler artiklar jag läser i gamla nummer av ICA-tidningen, desto mer inser jag att ICA-förlaget från början var vad vi idag skulle kalla en ”inhouse content-byrå”.
Bokpubliceringen var bara ett av tre områden som bolaget var verksamt inom. De två andra var Detaljhandelsinformation och Konsumentinformation, där ICA-tidningen respektive ICA-kuriren hörde hemma.
Bokförlaget
I början var det inte många som trodde på bokverksamheten. Men den blev en succé större än någon trodde. Följande citat ur aprilnumret 1947 av ICA-tidningen är ganska talande:
När ICA-förlaget för några år sedan gav ut en liten populär handbok om svamp, »ICA:s Svampbok», betraktades detta närmast som en tillfällig serviceåtgärd. Visserligen visade sig ICA-köpmännen vara betydligt bättre bokförsäljare än man kunnat ana, och första upplagan på 50.000 exemplar slutsåldes redan första säsongen, men några större förhoppningar knöts icke till det nystartade bokförlaget. De böcker, som efterhand gavs ut, visade emellertid samtliga en strykande åtgång, och i och med den stora succéboken »Sju sorters kakor», vilken såldes rent fantastiskt, var saken klar: ICA-förlaget borde utnyttja alla möjligheter att genom ICA-köpmännen och med hjälp av annonsering i ICA-kuriren sprida handböcker och annan lämplig litteratur till de svenska hemmen. Dessa böcker måste utgöra en förnämlig good-willskapande reklam för hela ICA-rörelsen.
ICA-förlaget började som en ren marknadsföring men utvecklades med tiden till ett förlag med mycket mer än bara tidningar och böcker, till exempel ICA Provkök (1953), ICA-skolan (1955), ICA-konsult (1956) och ICA Resor (1961).
I november 2004 bytte ICA förlag namn till Forma Publishing Group, som tio år senare, 2014, såldes till Egmont Publishing. Förlaget omsatte då 242 miljoner och redovisade ett rörelseresultat exklusive engångsposter på 16 miljoner kronor. Inte illa för något som började ”närmast som en tillfällig serviceåtgärd”.
ICA nyheter och Hem & Fritid
ICA-tidningen och ICA-kuriren är inte de enda tidningar som ICA har givit ut. I mitten av 1950-talet började man ge ut Hem & Fritid som tillsammans med ICA-kuriren utgjorde konsumentinformationens hörnpelare. Och 1968 började man ge ut ICA-nyheter, som sedan dess har utvecklats till branschens bredaste nyhetstidning.
Utöver dessa kom ICA-förlaget med många andra tidningar genom åren. Men Buffé är inte av dem.
Buffé
I början av 1990-talet kom relationsmarknadsföring i ropet. ICA var snabbt ur startblocken. Redan 1990 erbjöd de kundkort. Och fem år senare, 1995, kom Buffé – ”tidningen för dig som har ICA kundkort”.
Buffé var inte en produkt från ICA-förlaget, utan producerades (och gör så än idag) av contentbyrån OTW på uppdrag av ICA:s moderbolag. Buffé skaffade sig också ett eget provkök, i vilket recept testas två eller tre gånger innan de kommer in i tidningen.
Motiven till varför ICA skapade en ny kundtidning med eget provkök samtidigt som man ägde ICA-kuriren och ICA Provkök kan man spekulera över. Min högst personliga gissning är att ICA-kuriren hade blivit för självständig och ICA behövde en ny plattform för content marketing.
Idag trycks Buffé i 2,3 miljoner exemplar, och är Sveriges mest lästa magasin.
Content marketing inget nytt
Det har varit mycket spännande att botanisera i ICA-historien och upptäcka allt bra innehåll som har producerats från tidigt 1900-tal och fram till idag. Det som har slagit mig är hur väl arbetat uppfyller definitionen av content marketing:
- Innehållet ska uppfattas som intressant, värdefullt, relevant och autentiskt av målgruppen.
- Innehållet ska publiceras på egen plattform.
- Innehållet ska publiceras fortlöpande.
- Innehållet ska publiceras i syfte att förändra eller förstärka ett beteende.
Följande text i septembernumret 1945 av ICA-tidningen visar tydligt hur dessa kriterier uppfylls för bokförsäljningen.
Denna omfattande bokförsäljning utgör också en mycket god propaganda för ICA-rörelsen och ICA-affärerna. Husmödrarna uppskattar alltid att få nya vederhäftiga recept och hushållsråd, och kan de få dem serverade på ett så trevligt sätt och till så billigt pris som med ICA-förlagets hushållsböcker är de särskilt tacksamma. Det framgår för övrigt av den succé som samtliga böcker gjort. Ni gör därför både ICA-rörelsen och Er själva en tjänst genom att delta i boksförsäljnigen. Det sägs att livsmedelsaffärer inte kan eller skall sälja böcker, men i det här fallet är det ju inte fråga om romaner utan om hushållsböcker som har intim beröring med en livsmedelshandlares varusortiment.
Dela med dig
Dela med dig av denna artikel till vänner och bekanta på Twitter, Facebook och LinkedIn.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »