No more boring meals! Så lyder Santa Marias varumärkeslöfte som är kärnan i all dialog med företagets konsumenter. I Kntnt frukost nummer 33 berättar Ellinor Wetterblad, digital brand manager på företaget, om dialogen som pågår i alla kanaler och som gjort Santa Maria till det ledande smaksättningsföretaget i norra Europa.
No more boring meals! Så lyder Santa Marias varumärkeslöfte som är kärnan i all dialog med företagets konsumenter. I Kntnt frukost nummer 33 berättar Ellinor Wetterblad, digital brand manager på företaget, om dialogen som pågår i alla kanaler och som gjort Santa Maria till det ledande smaksättningsföretaget i norra Europa.
Slut på trista måltider
Du står där vid spisen igen. Utan inspiration och med hungriga barn. Slentrianmässigt tar du fram köttfärs ur frysen och häller vatten i pastakastrullen. Eller så blir det kyckling och ris – i dag igen. Samma gamla hjulspår…
Men vardagsmat behöver inte vara tråkig! Tvärtom. Det menar kryddföretaget Santa Maria som den 21 januari 2016 lanserade varumärkeslöftet no more boring meals! De gör det genom att flyga en food-truck till foten av en vulkan på Island. Forskarna som arbetar där överrumplas och får en minnesvärd afton när det sparsmakade matförrådet byts mot en kryddig Tex Mex-måltid (du hittar filmen i presentationen längst ner i denna artikel).
Ett kryddstarkt varumärke
Santa Maria grundades som en liten kryddhandel i Göteborg 1911 och idag finns på 34 marknader och har över 900 anställda. Idag ägs företaget av den familjeägda finska livsmedelskoncernen Paulig Group som gjort sig känt för kvalitetsprodukter inom kaffe, världens mat och kryddor.
Ett inte alltför djärv påstående är att de flesta av oss har en relation till varumärket. Ofta med referens till kryddburkarna designade av Sigvard Bernadotte eller till taco-hyllan i snabbköpet.
Kärnan i all kommunikation
No more boring meals. Löftet om att slippa trista måltider är kärnan i all kommunikation som Santa Maria gör. Tanken är att inspirera till spännande rätter och på så vis hjälpa konsumenten från en tråkig matvardag till en god matvardag. Löftet som ges handlar inta bara om smaken på maten utan lika mycket om att samlas kring den på ett kul sätt och själva tillfället när man äter. Att sätta maten i centrum när vi umgås helt enkelt.
Kundinsikter i grunden
Det är ett tacksamt varumärkeslöfte då de allra flesta av oss tycker det är kul att samlas och laga god mat. Men tid och ork för detta saknas oftast för vardagsmaten där en familj går runt på ett tiotal rätter vecka efter vecka. Baserat på verkliga konsumentinsikter försöker Santa Maria därför hitta nya vägar och bryta våra trista matvanor.
Det interna varumärkesarbetet
Starka varumärken byggs inifrån och ut, med medarbetarna i centrum. Gemensamma måltider, en personalrestaurang, veckans recept på intranätet och utbildningsprogrammet ”Taste academy” är exempel på aktiviteter som förankrar Santa Marias varumärkeslöfte internt.
De digitala delarna
I grunden finns en innehållsstrategi. Viktiga delar i denna är nyhetsbrev, sociala medier, webben och konsumentkontakt.
Webben finns i 23 språkversioner. Här samlar Santa Maria receptinspiration och produktinformation. Mycket av trafiken drivs genom SEO där man ser till att komma högt upp i receptsök på google. Santa Maria köper också trafik via SEM. Samt driver tafiken via egna nyhetsbrev och sociala medier.
Innehållet bygger alltid på varumärkerslöftet. Den övervägande delan av innehålllet produceras centralt för att sedan översättas och anpassas till de lokala marknaderna.
På nyckelmarknaderna skickas digitala nyhetsbrev. De sätts samman i olika versioner utifrån vad kunden vill ha. Hör Ellinor berätta om detta i Kntnt Radio avsnitt 96.
Sociala medier
För Santa Maria är sociala medier det bästa stället att visa att man är sitt varumärkeslöfte. Det är här man har dialogen med kunderna. Den viktigaste kanalen är Facebook där målgrupen är kvinnor i åldern 40–65 år, söker recept. En något yngre målgrupp, 20–35 år, når man genom Instagram.
Det finns också en YouTube kanal för alla filmer. Den sprids främst genom annonsering men de jobbar även med SEO för att komma upp i söket.
Arbetet i sociala medier bygger mycket på att följarna skall dela med sig av hur de själva gör med vardagsmaten.
Ett forum för konsumentkontakt
Konsumentkontakten ger Santa Maria tillfälle att svara och bemöta kunder. Utöver telefon och mail har man lanserat ett forum där företaget tar chansen att inspirera i svaret på frågor i syfte att skapa trafik. Upplägget är detsamma som på Facebook men tonaliteten är en annan.
Ellinors bästa tips är att utnyttja tillfället när konsumenten pratar med dig för att visa ditt varumärkeslöfte.
Se Ellinors presentation
Vi spelade in Ellinors föreläsning, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
https://vimeo.com/214567198
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »