Kntnt välkomnar Gabriella Myrén som ny krönikör. Gabriella Myrén är skribent, reklamkreatör, pedagog och musiker. Hon sammanför alla sina kompetenser i den egna byrån MYRENMYREN, där hon arbetar med varumärkesutveckling, kommunikationsstrategier och marknadsföring. Under hösten kommer hon synas här på Kntnt.com med fem personligt färgade krönikor om innehåll. Du kan också lyssna på henne läsa upp sin egen text.
Hör Gabriella läsa sin krönika eller läs den själv.
Jag kan uppriktigt erkänna att den ständiga jakten på mängden likes, delningar och spridning många gånger stressar mig. Verkar mina tankar vettiga? Är mitt sätt att formulera mig tillräckligt medryckande? Har jag överhuvudtaget något bra att komma med? Hur ska jag bemöta alla kommentarer? Eller ännu värre; tänk om det inte kommer några kommentarer alls?
De tankarna har upptagit sjukt mycket av min tid. Så mycket att de till och med har hindrat mig från att berätta min syn på livet. Det är som att jag fortfarande går och värker fram mitt egentliga innehåll.
Vem är jag? Varför är jag här? Finns det ett behov av mig?
För du har säkert precis som jag läst i någon statusuppdatering att ditt leende är din logga, din personlighet ditt visitkort och hur du får andra att känna sig när de är med dig är ditt varumärke.
Jag håller naturligtvis med. Det är bara den här ständiga hetsen att själv tvingas både marknadsföra sig, kompetensutveckla sig, analysera sig själv, inspirera och inspireras och hänga med och dela mer och alla andra måsten och borden som snurrar 24⁄7 som ibland tröttar mig något så vansinnigt. Ska jag göra något så ska det väl för sjutton vara för att jag är besjälad av det och tror på det? Men vad?
Så kom jag till mitt jobb en helt vanlig måndagsmorgon och var – vad som enklast kan beskrivas som – lagom inspirerad. Jag var lagom nöjd med mig själv men hade samtidigt den där känslan av att inte räcka till. Främst för att jag inte hade någon plan med mig själv för den dagen.
(Här måste jag bara få dela med mig av vad psykologen Martin Forster sa under ett seminarium på Bokmässan härom året: ”Det är bättre att tycka om sig själv än att inte tycka om sig själv. Men det allra bästa är att inte tänka så mycket på sig själv.” Så klokt.)
I alla fall. Jag gick in till morgonmötet, satte mig vid konferensbordet, la ner penna och anteckningsblock, kastade en hastig blick på de andra runt mig för att sedan blicka ner och dra en ljudlös suck.
Och där, när mina egna tankar hade kört fast och försatt mig i en slags mental vinkelvolt, bad en kollega oss att lista tre personer som vi ser upp till. Det tog en stund. Men snart hade jag tre namn på pappret. Det sista namnet tog lite längre tid att vaska fram, men så kom jag att tänka på något jag nyss hade läst om den här personen. Det var något med honom som hade väckt en känsla i mig; något jag gillade – så han fick också bli omnämnd.
Nu stod tre namn i mitt anteckningsblock. Tre människor jag beundrar för olika egenskaper. Och vi ombads även fundera ut varför vi såg upp till just dem. Vad var det för speciellt hos dem? Vilka känslor väckte de i oss? Allt positivt, allt som var starkt och framträdande hos dem skrev vi ner. Ingen av oss sade någonting, vi skrev under tystnad. Men det kändes att stämningen hade lättat något. Det var som en alldeles särskild värme hade börjat sprida sig i rummet.
Allteftersom vi lade ner våra pennor började vi titta på varandra. Jag hade lättare att möta mina kollegors blickar och kände mig inte alls lika otillräcklig längre.
Det var då hon sa det:
– Det ni precis har skrivit om någon annan, det är de sidor hos er själva som är särskilt framträdande. De egenskaper du just skrivit ner i beundran, de äger också du. Storheten som du beskriver, den är också påtaglig hos dig.
Jag höll andan. Det brände till i strupen sådär som det gör ibland innan man börjar gråta. När det går upp för en att något livsviktigt just har sagts.
Jag välkomnade varenda ord hon sa. Jag lät det få slå rot i mig. Det kom så plötsligt och så självklart att jag inget annat kunde än att tro på det hon sa.
Vi är var och en fyllda av ett enormt stort och viktigt innehåll.
De vi är. Det vi lockar fram hos andra. Den känslan som föds i oss när vi hamnar mitt inne i ett jättespännande samtal där höjden på tankarna är oändlig. Summan av våra tankar och våra erfarenheter kombinerade med våra helt unika personlighetsdrag.
Du har det i dig. Lita på magkänslan. Den är din kropps samlade erfarenhet, det din kropp har känt.
Vill du leva ditt sanna content? Prata då om det som engagerar dig. Gör det som stimulerar dig. Sök upp dem som utmanar dig. Hitta ditt folk – de som bekräftar dig.
Du är oändligt tillräcklig. Oändligt full med spännande innehåll.
Sprid det.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »