Brian Solis säger att webbplatser suger. Pontus Staunstrup berättar att många kommunikatörer och marknadsförare ifrågasätter nödvändigheten av att lägga tid på den egna sajten när det finns sociala medier, My Newsdesk och andra specialiserade forum med snabbt genomslag. Joakim Arhammar hävdar att inga webbplatser finns om tio år. Har de rätt? Det funderar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Robert Börjes på i avsnitt 146 av Kntnt Radio.
Brian Solis säger att webbplatser suger.
Pontus Staunstrup berättar att många kommunikatörer och marknadsförare ifrågasätter nödvändigheten av att lägga tid på den egna sajten när det finns sociala medier, My Newsdesk och andra specialiserade forum med snabbt genomslag.
Joakim Arhammar hävdar att inga webbplatser finns om tio år.
Har de rätt? Det funderar Thomas, Robert och jag (Pia) på i veckans avsnitt av Kntnt Radio.
Är webbplatsen död?
I söndags (3 september 2017) publicerade Pontus Staunstrup ett blogginlägg med den kittlande rubriken: Är webbplatsen död?
Jag läste den med stor behållning och tänkte: Detta måste vi prata om i nästa avsnitt av Kntnt Radio. Så blev det också. I onsdags satte Thomas, Robert och jag oss ned framför mikrofonerna och samtalade om Pontus blogginlägg.
Egentligen pratar vi om tre artiklar. För Pontus bygger sin på Content Magazines intervju med Brian Solis (analytiker på Altimeter) och ett LinkedIn-inlägg av Jokam Arhammar (innehållsspecialist på Springtime).
Brian Solis säger:
I think everything is disrupting websites, because websites suck. That’s the fault of marketers. We haven’t challenged ourselves to reimagine what a website should be since 1995. They are a horrible experience today, because they are built based on a web 1.0/analogue world.
[…]
The most innovative we get now is injecting flash or immersive technology like VR, but they are still being built on a premise that isn’t engaging consumers in the way they want.
Det är att ta i. Men det ligger något i andemeningen: Dagens webbplatser följer samma logik som för tjugo år sedan – trots ny teknik och nya möjligheter.
Brian Solis fortsätter:
…thinking about how people make decisions, one of the very last things they want is a tedious website—consumers are looking for quick answers. I did research with Google around ‘micro moments’—into how people make decisions. They just want to get to the next step, in the minutes they have available, while they are looking at their smartphones. So, in some cases voice is going to be the next platform, so is video, or traditional mobile UIs, but not one is going to displace the other. What they will all do collectively, is make legacy platforms obsolete, unless websites evolve; which they can and should.
Thomas, Robert och jag håller med om betydelsen av micro moments i framtiden, och tror också webbplatser behöver utvecklas för att stödja ett sådant beteende. Av det drar vi slutsatsen att webbplatser faktiskt behövs. Något som Joakim Arhammar inte tycks tro.
Joakim Arhammar, som vi känner som en analytisk och insiktsfull person, går helt rogue i sitt LinkedIn-inlägg från i våras. Han skriver:
The website is a lousy way to present information and that’s why websites will cease to exist in a near future. It might take five years, or ten years tops, but it will happen. #wwwilldie
Vi har väldigt svårt att ta hans påstående på allvar. Kommer det inte finnas några webbplatser kvar om tio år? Absolut inte. Tvärtom tror vi att webbplatser är fundamentet som framtida informationsspridning och inhämtning kommer vara baserad på.
Joakim Arhammar gör en liknelse mellan att besöka olika webbplatser för att hitta svar på en fråga och att gå in i olika och okända matbutiker för att köpa middagsråvaror:
It’s like going to five grocery stores where you’ve never been before to buy dinner ingredients, instead of buying them all in one place, home delivered.
Han fortsätter:
Smart people have realized this a long time ago and use RSS feeds, social media and mail subscription services to have the content they want come to them instead of vice versa.
Hallå eller?!
I podden hör du Thomas utveckla Joakim Arhammars liknelse med att handla i en affär för att förklara varför RSS-flöden, sociala medier och epostlistor inte kan ersätta en webbplats.
Joakim Arhammar förutspår också att artificiell intelligens (AI) kommer uppfylla alla behov av information:
In a near future, smart AI bots will answer your questions and give you the information you need.
Men framtiden är redan här och stavas: Google.
Google använder AI både för att förstå vad en sida handlar om och för att förstå vad du frågar efter för att på det sättet ge dig det svar du söker efter. Och kanske viktigast av allt i detta resonemang: Vad är källan som denna artificiella intelligens går till för att hitta svaren? Just det: Webbplatser!
Trots detta är det, enligt Pontus Staunstrup, många kommunikatörer och marknadsförare som ifrågasätter varför de ska lägga tid på sin webbplats ”när det finns mycket bättre alternativ” i form av sociala medier, tjänster för pressmeddelanden och andra specialiserade kanaler med snabbare genomslag. Till den säger han:
Däremot tror jag inte att webbplatser kommer att försvinna helt, och därmed inte heller att det är en bra idé att överge dem
Vi kan bara hålla med. Pontus Staunstrup fortsätter:
Om du själv är en stressad marknadsförare som hellre ägnar tid åt sociala medier, PR-plattformar eller särskilda communities så är det viktigt att komma ihåg att du inte äger någon av dem, och att därmed ditt innehåll när som helst kan tas bort eller göras mindre tillgängligt. Där har du en av huvudorsakerna till varför du inte ska bygga hela din närvaro på hyrd mark. Detta är något som t.ex Joe Pulizzi skrivit om flera gånger, och då även tagit upp argumentet att ingen av de relationer du bygger där heller ägs av dig.
Amen!
Psst! Missa inte den intressanta diskussionen som Pontus blogginlägg har givit upphov till på LinkedIn.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: To The Roofs © Colaars (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »