Det är först när du lärt känna din målgrupp som du kan skapa ett relevant, intressant och engagerande innehåll. Kruxet är att våra målgrupper ständigt utvecklas, i allt från beteende till kanalval och vad man tycker är viktigt. Så hur hänger man med? Till våren sista Kntnt frukost bjöd vi in Skistars content manager, Nina Hallström, för att hon ska dela sina erfarenheter.
Det är först när du lärt känna din målgrupp som du kan skapa ett relevant, intressant och engagerande innehåll. Kruxet är att våra målgrupper ständigt utvecklas, i allt från beteende till kanalval och vad man tycker är viktigt. Så hur hänger man med?
Till våren sista Kntnt frukost bjöd vi in Skistars content manager, Nina Hallström, för att hon ska dela sina erfarenheter.
Ökad information ökar kraven
Vi har tillgång till mer information om våra kunder än någonsin förr. Det borde underlätta kommunikationen med dem. Men det är tvärtom, konstaterar Nina Hallström. För med ökad information ökar också kundernas förväntningar på träffsäker och relevant kommunikation. Lever du inte upp till det blir du bara jobbig.
Bättre kommunikation med kunddata
Ett CRM-system och sociala medier är för många företag de främsta källorna till kundinsikt. Från dem kan du hämta data som ger dig en tydlig bild av kundens livsstil, familjesituation och konsumtionsvanor. Använd denna data till att styra din kommunikation. Skistar använder sin data till att erbjuda rätt skidort till rätt kund, att välja rätt kanal och att välja timing, berättar Nina Hallström.
Gör översyn av ditt kanalval
Om du saknar ett genomtänkt syfte med en kanal så svämmar det lätt över. Men även om det finns ett syfte kan tiden ha sprungit förbi det. Se därför över dina kanalval med jämna mellanrum. Rensa bort de som inte fungerar. Det är en jobbig process, men nödvändig för bättre fokus och större effekt av nedlagt arbete, tipsar Nina Hallström.
Börja med dig själv
Hur upplevs ditt företag i sociala medier? Enklaste sättet att ta reda på det är att fråga dig själv. Handen på hjärtat, hur skulle du uppleva ditt eget företag om du mötte det i sociala medier? Stämmer intrycket med det ni vill förmedla? Har ni ett språk som kunden är bekväm med? Pratar ni med en konsekvent röst? Chansen är stor att det finns utrymme för förbättringar. Nina Hallström rekommendera en tydligt formulerad tonalitet och lika tydligt formulerade riktlinjer för de som administrerar kontona.
Konkurrenten är inte den du tror
Skistars ”produkter” är skidanläggningarna i Sälen, Åre, Vemdalen, Hammarbytoppen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge och St. Johann i Österrike. Så det är lätt att lura sig att andra skidanläggningar är deras konkurrenter. Men det är de inte, enligt Nina Hallström, utan IKEA: Nytt kök eller skidresa – hmm…? För många är valet inte solklart.
Undvik fallgroparna
Till sist några snabba tips på hur du undviker fallgropar, enligt Nina Hallström:
- Dålig självkännedom (i tron att jag är som kunden använder jag fikonspråk och utgår från att kunden vet mer än den gör)
- Du börjar i fel ände (vi fokuserar på det coola grejerna innan vi har det som kunden vill veta på plats först).
- Kunden har utvecklats (ser vår kund verkligen likadan ut som den gjorde för 20 år sedan?)
- Varumärket har utvecklats (exempelvis Volvo som gått från ett medelklassmärke till premiummärke)
Se Ninas presentation
Vi spelade in Ninas föreläsning, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
https://vimeo.com/219581390
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »