För att lyckas med din marknadsföring behöver du ha koll på din målgrupp – har du det? Det är allt för lätt att gå bort sig och fastna i demografiska faktorer och behandla alla individer som ett kluster men se, det funkar inte. Istället måste du prata med din målgrupp och lyssna på vad den har att säga. Detta är ämnet för dagens artikel skriven av vår återkommande krönikör Johanna Stenmark. Läs nu!
Jag har i en tidigare artikel skrivit om hur det blir allt viktigare för varumärken att jobba med personalisering. Och det är något som jag står fast vid. Skräddarsydd kommunikation för din målgrupp är den rätta vägen framåt. I dag överröses vi med information och innehåll från alla håll och kanter. Som motreaktion blir du som konsument mer och mer selektiv – du vill helt enkelt inte ta del av exakt allt exakt hela tiden, du vill kunna välja själv och ta del av det som just du är intresserad av. Där har företag en utmaning som kräver att de börjar se på relationen till sina konsumenter med nya, mer personliga ögon.
Rådfråga rätt
Calle Schulman och nya byrån Good Enough Media har tagit målgruppsanpassning på allvar och infört en advisory board. Vad som är speciellt med denna är att den yngsta medlemmen endast är 12 år gammal. I en intervju i Resumé berättar Schulman om idén bakom deras något ovanligt sammansatta advisory board:
”Ibland måste man vara ärlig. Vi är över 30 år och har egentligen ingen koll. Det kan man inte säga att man har, när utvecklingen sker så snabbt som den gör i dag. En månad har gått och sedan är man totalt borta.”
Gå direkt till källan
Calle Schulman har helt rätt, precis så är det! Utvecklingen går i en hiskelig fart. Definitivt betydligt snabbare än vad byråer och konsulter hinner gå på kurs i allt detta nya. Jag – som är 27 år – kan inte påstå mig ha 100 procentig förståelse för hur dagens 12, 13 eller 14 åringar har det, vad de tänker eller gör.
När jag var 12 år fanns inte Facebook, inte Snapchat och inte Music.aly. Därför behöver vi gå direkt till källan, direkt till målgruppen. Lyssna in och lära av den.
Lex SKAM
I mitt jobb pratar vi ofta och gärna om målgruppen och målgruppens betydelse för en lyckad kommunikation. Vi pratar också om vilken betydelse målgruppen har för själva innehållsskapandet. Som till exempel i fallet med den norska succéserien SKAM ( jag har nämnt serien i en tidigare artikel men den tål att nämnas igen).
SKAM har lyckats mer än väl med konststycket att engagera sin målgrupp och använda den som medskapare. Genom djupintervjuer har skaparna bakom serien och NRK fått ett underlag helt baserat på vad målgruppen själva är intresserade av och kan identifiera sig med.
För det är en annan viktig faktor; att kunna identifiera sig med det som tycks och tänks, känna igen sig i situationer och personer och på det sättet bygga en relation till – i det här fallet – seriens karaktärer.
Även om SKAM-febern nu har lagt sig, i alla fall i Sverige, så har serien utan tvekat öppnat ögon och satt en ny nivå för målgruppsanpassat innehåll.
Ta dig tid att verkligen lyssna
Fler kan lära av sättet som Good Enough Media och SKAM-produktionen jobbar på. De har skapat förutsättningar för sig sig själva att kunna bli mer relevanta och personliga.
Och som SKAM har visat – och som jag tror att Good Enough Media med sin modell kommer att visa – så kommer du väldigt långt genom att prata med och lyssna på din målgrupp.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »