I veckan mejlade jag alla som har visat intresse för Kntnt om höstens första frukostseminarium. Jag hann knappt lyfta fingret från avsändarknappen innan mejlprogrammet började plinga som besatt. Det var alla autosvar. Jag gick igenom dem alla. En del har fortfarande semester. Andra går utbildning. Någon är föräldraledig. Men i de allra flesta fall har epostadressen upphört.
Det fick mig att fundera på kommunikationsyrkets framtid. Är de avstängda epostadresserna ett tecken på minskad efterfrågan på kommunikatörer? Eller tvärtom; stor efterfrågan och många som passar på att byta jobb?
För att ta reda på svaret gjorde jag en liten djupdykning. Och detta är vad jag hittade…
I veckan mejlade jag alla som har visat intresse för Kntnt om höstens första frukostseminarium. Jag hann knappt lyfta fingret från avsändarknappen innan mejlprogrammet började plinga som besatt. Det var alla autosvar. Jag gick igenom dem alla. En del har fortfarande semester. Andra går utbildning. Någon är föräldraledig. Men i de allra flesta fall har epostadressen upphört.
Det fick mig att fundera på kommunikationsyrkets framtid. Är de avstängda epostadresserna ett tecken på minskad efterfrågan på kommunikatörer? Eller tvärtom; stor efterfrågan och många som passar på att byta jobb?
För att ta reda på svaret gjorde jag en liten djupdykning. Och detta är vad jag hittade…
Dystert på kort sikt
Sveriges akademikers centralorganisation (Saco) publicerade förra året en rapport där man tittade på framtidsutsikter för informatör, webbredaktör, pr-konsult, informationsstrateg, omvärldsbevakare, opinionsbildare, copywriter…; kort och gott kommunikatörer. I den läser jag:
- att det råder stor konkurrens om jobben både bland nyexaminerade och erfarna
- att intresset för att utbilda sig till kommunikatör inte kommer svalna
- att många som arbetar inom yrket har en annan utbildning (t.ex. ekonom eller statsvetare)
- att konkurrensen med stor säkerhet kommer bestå de närmaste åren1
Det rådet alltså stor konkurrens om jobben och situationen kommer inte ljusna under närmaste åren. Mörker.
Arbetsmarknaden för såväl nyexaminerade som erfarna
kommunikatörer har länge präglats av stor konkurrens om jobben. I nuläget syns
inga tecken på att detta ska vända. (Ur Sacos rapport Framtidsutsikter – Arbetsmarknaden för akademiker år 2019 av Pär Karlsson)
Ändå en ljus framtid
Jag är kanske en obotlig optimist; men jag är övertygad om att alla vi som arbetar med kommunikation går en ljus framtid tillmötes – trots Sacos rapport. Jag ska förklara.
Teknisk utveckling och en fri marknad i en globaliserad värld gör att det för allt fler varor och tjänster finns någon som kan producera dem bättre och billigare. Det kallas för commodization på engelska, och är något som oundvikligt kommer drabba alla branscher och typer av varor och tjänster.
Tänk till exempel på webbplatser. För femton år sedan betalade företag bort emot en miljon kronor för en sajt som man idag kan köpa för en femhundring. (Okej, det tillkommer lite till, men den slutgiltiga prislappen hamnar inte över hundratusen kronor.)
I en sådan situation – när pris och funktion är i det närmsta lika och konkurrensen är stenhård – är köparens upplevelse före, under och efter köpet det enda sätt som företag kan differentiera sig på. Och den största delen av upplevelsen formas av företagets kommunikation.
Företag kommer – om inte av fri vilja, så av nödvändighet – inse att med allt annat lika är det vad och hur de kommunicerar som avgör affären. Därför går kommunikatörer en ljus framtid till mötes.
Maktskifte i näringslivstoppen
Att kommunikatörer går en ljus framtid till mötes är också Kjell A Nordström och Per Schlingmann inne på i sin bok Urban Express. I en intervju i avsnitt av podden Kommunikationsklubben berättar Per Schlingmann att kommunikatörer är framtidens företagsledare. Han resonerar så här:
I mitten av 1800-talet fick Sverige aktiebolagslagen och näringsfrihet. Det gav upphov till helt nya företag, som ofta leddes av jurister, eftersom den kompetensen gav konkurrensfördelar.
Senare när alla hade tillgång till den juridiska kompetensen blev det ingenjörernas tur. Nu var tekniskt kunnande avgörande för konkurrenskraften. Det är vid den tiden bolag som LM Ericsson och SKF bildas.
När skillnaden i tekniskt kunnande minskade blev det ekonomernas tid. De tog ledningen i företagen och effektiviserade dem.
Snart är alla företag slimmade så hårt det går, och då är kommunikation det enda konkurrensmedel som återstår. Om mönstret från de senaste 150 åren upprepar sig, så är det snart dags för kommunikatörer att dra på sig ledartröjan.
Med kommunikatörer i förarsätet får företag en ledare som kan berätta en historia, kan konsten att kommunicera och som förmår att bygga en kultur i organisationen. Alltmedan de kompetenser som tidigare präglat ledarskapet (juridik, teknik och ekonomi) är specialistfunktioner.
Bilden är naturligtvis starkt generaliserande, men ändå väldigt intressant.
Håller du med?
Närmaste åren är det säkert som Saco-rapporten förutspår – en fortsatt stor konkurrens om jobben som kommunikatör – men jag tror vi snart kommer att se en vändning. Vad tror du?
- Prognosen sträcker sig till 2019.↩
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »