Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta är en återutsändning av avsnitt 34 från den 10 maj 2016.
”Har du en distributions- och konverteringsplan?”, är rubriken för Åsikt 34, den 9 maj 2016, med mig Thomas Barregren.
[Inledande vinjett]
Hej!
I förra avsnittet av Kntnt Åsikt frågade jag om du gör innehåll för att fylla kanaler eller för att åstadkomma något. Jag vet inte om du var ärlig mot dig själv när du svarade på frågan. Men om du var det så är chansen stor att du erkände att ditt fokus snarare ligger på att fylla kanalerna – ”feed the beast” – än att medvetet försöka påverka målgruppen på ett sätt som stödjer ditt företags affärsmål.
Som alltid publicerade jag manuset på Kntnts webbplats och promotade det i våra sociala kanaler (LinkedIn, Twitter och Facebook). Jag delade också inlägget i några grupper på LinkedIn och Facebook.
Robert P Karlsson kommenterade ett av dessa inlägg så här:
Jag går på solig Kristi Flygar-helg med tanken kring ovan inlägg:
Var är Call to Action-knappen i inlägget? Enda action jag kunde välja var att lajka, kommentera eller sprida… Precis som på alla andra inlägg ju.
Hur mycket utslag påverkar just detta inlägget rankingen i LinkedIn Analytics?
…eller var det bara en kanalfyllnadsinlägg?
Det är fyra dagar sedan han ställde frågan. Jag har ännu inte svarat; men ska inte längre bli svaret skyldig.
[Vinjett]
Är det kanalutfyllnad om Call to Action saknas?
Robert,
Först och främst tack för din kommentar. Du ställer en bra fråga, som säkert fler undrar över.
Rent tekniskt kan man inte skapa en Call to Action-knapp i ett inlägg. Det är bara möjligt om man betalar för spridning. Men även om vi hade betalat för större räckvidd – vilket vi ibland gör – så hade jag på den här typen av inlägg sannolikt valt Läs mer som Call to Action-knapp eller ingen alls.
Varför? undrar du.
Systemet
Jag ser inlägg, vare sig de har organisk spridning eller betald, och kanaler som delar av ett större system. Naturligtvis ska varje inlägg och varje kanal bidra till systemets effekt. Det som inte gör det är slöseri – något som ska minimeras i lean content marketing. Men det är hela systemet som ska leda till affärsnytta – inte ett enskilt inlägg i en enskild kanal.
Systemet består av flera distributionskanaler som är länkade till en eller flera content produkter som också är länkade till varandra. Jag har gjort en schematisk bild som du hittar i manuset till dagens Åsikt. Gå till www.kntnt.se/magasinet/9421.
Content produkt
Innan jag beskriver bilden så ska jag påminna om vad en content produkt är. Så här beskrev jag det i förra avsnittet av Kntnt Åsikt.
Om du regelbundet publicerar innehåll på samma sätt och samma ställe så uppfattas det med tiden som ett varumärke hos de mottagare som regelbundet konsumerar innehållet. Det är detta varumärke som jag kallar content product, eftersom i princip allt som gäller för era varor och tjänster – till exempel Porters fem krafter och generiska strategier – också gäller för detta varumärke.
Du kan tänka på content product som ett magasin i tidningskiosken, om än i form av ett webbmagasin, en videokanal, en podd, ett nyhetsbrev eller för all del i form av en tryckt kundtidning eller liknande.
Distribution
Åter till bilden.
Till vänster har du många olika kanaler där innehåll kan spridas; från länkkataloger, sökmotorer och sociala medier, till influencers och word of mouth; från egna och förtjänta kanaler som till exempel Twitter-konton, Facebook- och LinkedIn-sidor och ‑grupper, till betalda kanaler som till exempel sponsrade inlägg i sociala medier, sökmotorannonser och native advertising.
I bilden går linjer från alla dessa kanaler till en eller flera content produkter som du hittar mitt i bilden. En linje mellan en content produkt och en kanal representerar en aktiv och målmedveten marknadsföring av content produkten och dess innehåll i den aktuella kanalen. Med branschlingo kallas det för distribution, något som Pontus Staunstrup har skrivit både utförligt och väl om. (Läs gärna del 1 och del 2 i hans artikelserie om att Sprida innehåll i content marketing.)
Öppna content produkter
Som regel är det innehåll från öppna content produkter, till exempel webbmagasin, blogg, podd, video-kanal, som distribueras på det här sätt. Syftet är att attrahera nya besökare och få tidigare besökare att återkomma.
Jag kallar dem öppna eftersom innehållet ligger öppet och tillgängligt för alla.
Slutna content produkter
Motsatsen till öppna content produkter är slutna. Där är innehållet tillgängligt först efter en motprestation. Det kan vara så enkelt som att uppge sin epostadress för att prenumerera på ett nyhetsbrev. Eller att uppge namn, företag, position, telefonnummer och epostadress mot att man får ladda ned en rapport eller e‑bok eller gå på ett frukostseminarium. Och för en konferens eller en utbildning kan man till och med ta betalt.
I bilden går linjer från öppna content produkter i mitten till slutna på höger sida. Det finns också linjer från några av de slutna content produkter till andra slutna. Precis som tidigare representerar de en aktiv och målmedveten marknadsföring.
Länkade kedjor
Tillsammans utgör kanalerna och de olika content produkterna ett system. Genom kanalerna längst till vänster når du en bred grupp människor. Hos några av dem skapar ditt innehåll och dina puffar intresse för dina öppna content produkter.
Några av de som kommer för dina öppna content produkter kommer att studsa; de kom för något annat än vad de fann. Andra blir kvar och konsumerar innehåll.
Innehållet ska åtföljas av en handlingsuppmaning (call to action) att ta del av någon av de slutna content produkterna. Du ska inte räkna med att de gör det första gången de ser handlingsuppmaningen. Men om de kommer tillbaka gång på gång, antingen genom kanalerna till vänster i bilden eller direkt, så gillar de innehållet. Och förr eller senare kommer de att nappa.
När någon ger dig sin epostadress eller kontaktinformation eller till och med pengar för innehåll… Ja, då vet du att de är intresserade. Du har lyckats knuffa dem ett litet steg närmare ditt slutmål.
Du kan nu erbjuda dem fler slutna content produkter som antingen är fokuserade på en nisch av marknaden eller fokuserade på kunder som har kommit längre på sin beslutsresa eller bådadera. När de ger dig sin epostadress, kontaktinformation eller pengar för det mer fokuserade innehållet så vet du än mer om dem; vad de är intresserade av och hur långt de har kommit på sin beslutsresa.
På det här sättet kan du länka allt mer fokuserade content produkter till varandra. Desto längre till höger du kommer i en sådan kedja, desto färre men mer intresserade personer har du på kornet, och desto mer kommunikationskapital har du investerat hos dem. Och med tillräckligt mycket kommunikationskapital har du förtjänat rätten att komma med ditt kommersiella budskap.
Konvertering
Varje steg i en sådan här kedja – från en kanal längst till vänster, till en öppen content produkt, till en sluten content produkt och därefter eventuellt några till – är ett litet steg i rätt riktning. Bland nördar kallas varje steg för en mikrokonvertering och hela kedjan för makrokonvertering.
Det behövs inte många steg. Vi på Kntnt använder bara tre. Först sökmotoroptimering, sökordsanonnser och organiska och betalda inlägg i sociala medier, för att attrahera läsare till vår blogg – Kntnt Magasin – och lyssnare till våra poddar – Kntnt Radio, Kntnt Åsikt och Kntnt Peptalk. Sen försöker vi attrahera våra läsare och lyssnare att prenumerera på vårt nyhetsbrev, besöka våra frukostar och gå våra utbildningar. Och därifrån kommer våra kunder, eftersom de har förtroende för oss och uppskattar vår kompetens.
Mäta effekten av content marketing
Förutom att mjukt lotsa potentiella kunder från ovetande till återkommande kunder, så har systemet en annan fördel. Du kan mäta hur många du konverterar i varje steg. Det ger dig mycket bra mått på hur väl din content marketing fungerar. Jag har skrivit om det tidigare. Bland annat i artikeln 3 mått som visar affärsnytta av din marknadskommunikation som du hittar på www.kntnt.se/magasinet/8155.
Breda bettet eller distributions- och konverteringsplan
Har systemet av kanaler och öppna och slutna content produkter något namn? frågar du. Nja… Jag har tidigare kallat det för det breda bettet. Men när vi gör workshops med kunder och deras contentbyråer kallar vi arbetet med att forma systemet för att fram en distributions- och konverteringsplan. För sett från de öppna content produkterna i mitten av bilden, så handlar ju allt till vänster om distribution, och allt till höger om konvertering.
Vid en sådan workshop utgår vi från målgrupper som vi i tidigare workshops har identifierat, prioriterat och kartlagt för att förstå hur vi kan påverka dem längs deras beslutsresa.
Svar
Jag hoppas jag lyckades tillräckligt tydligt förklara varför puffen för förra avsnittet av Kntnt Åsikt inte var kanalutfyllnad, trots att den saknade en Call to Action-knapp. Du måste se till helheten. Till hela systemet för distribution och konvertering.
Först och främst ville jag att du skulle klicka på länken som tar dig till artikeln med manuset och instruktioner om hur du kan prenumerera på Kntnt Åsikt. Jag hoppades att du därefter skulle göra dig omaket att prenumerera på Kntnt Åsikt, om du inte redan har gjort det, eller åtminstone läsa manuset. Det var mitt primära mål.
Sen ville jag att du skulle dela innehållet med dina följare. Det hjälper mig med mitt sekundära mål; att sprida innehållet till nya.
Genom att gilla och kommentera puffen så bidrar du också till det sekundära målet. All form av engagemang får sociala mediers algoritmen att uppvärdera innehållet och ge det större organisk spridning. Dessutom ökar chansen att du få se fler av våra puffar i ditt eget flöde.
Call to Action
Så om du gillar det du har hört eller läst så blir jag mycket glad och tacksam om du gillar, kommenterar och sprider det vidare.
[Avslutande vinjett]
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »