Folk köper inte vad ditt företag gör, utan varför ni gör det. Det är därför all kommunikation ska utgå från bolagets syfte. Och det är den viktigaste skillnaden mellan företag som uppfattas som de mest framstående i sin bransch och övriga i branschen. Vill du lära dig mer? Läs vidare!
De flesta företag svarar sannolikt nej på rubrikens fråga. Och det är synd. För forskning har visat att just den egenskapen är den viktigaste skillnaden mellan företag som uppfattas som de mest framstående i sin bransch och övriga i branschen. Vill du lära dig mer? Läs vidare!
Byggt för att bestå
För mer än tjugo år sedan gjorde Jim Collins och Jerry Porras vid Stanford University en omfattande studie av vad som utmärker företag som under lång tid uppfattas som de mest framstående i sin bransch.
De valde ut 18 branscher, identifierade det mest framstående företaget i var och en av dem, och jämförde det med ett så lika företag som möjligt i samma bransch. Till exempel jämfördes Disney med Columbia Pictures.
Målet var att hitta egenskaper som de mest framstående företaget delade sinsemellan, men som inte återfinns hos företagen i kontrollgruppen.
Resultatet presenteras i boken Built To Last. Den är en av de mest lästa och inflytelserika böckerna i affärsvärlden.
Kärnideologi den viktigaste skillnaden
Jag läste Built to Last första gången för drygt tio år sedan. Jag har sedan dess haft anledning att läsa om delar av den vid flera tillfällen. Den del som har influerat mig mest handlar om företags ideologi.
Collins och Porras forskning visade att den mest signifikanta skillnaden mellan framstående företag och ”normala” företag är stark respektive svag kärnideologi.
Lura sig själv
Collins och Porras definierar ett företags kärnideologi som dess syfte och kärnvärden.
Aha, tänker de flesta. Syftet är enkelt. Det är att tjäna pengar genom att producera och sälja varor och tjänster som kunder efterfrågar. Hur förklaras i affärsplanen. Där står också företagets kärnvärden.
Men de som tänker så lurar sig själva. För syfte och kärnvärde är mycket mer än att tjäna pengar och några tomma ord på ett papper.
Kärnvärden
Ett företags kärnvärden är en liten uppsättning av tidlösa principer som vägleder allt och alla inom företaget. Kärnvärden är så fundamentala att de sällan eller aldrig ändras. Inte ens om det straffar sig att behålla dem.
Volvo Cars är ett bra exempel på kärnvärden som verkligen vägleder allt och alla inom företaget. Deras kärnvärden är: säkerhet, kvalitet och miljöomsorg.
Kärnvärden är de allra mest fundamentala värderingarna. Därutöver kan det finnas många fler, som också är viktiga, men inte lika kompromisslöst viktiga. Ofta kan de härledas ur kärnvärdena.
Syfte
Ett företags syfte är dess skäl att finnas. Tjäna pengar är inget syfte. Det är ett resultat. Det är inte heller produktion av företagets varor eller tjänster. Det är bara ett medel. Syftet är att åstadkomma något utifrån en insikt eller övertygelse.
Apple är ett tacksamt exempel. Vid ett internmöte 1997, kort efter att han hade återkommit som vd, sa Steve Jobs: ”Vi tror att människor med passion kan förändra världen till det bättre … och att de människor som är galna nog att tro att de kan förändra världen, är de som faktiskt gör det”.
Detta är en övertygelse (trots att Steve Jobs kallar det annat). Och den övertygelsen ger Apple ett syfte: att ge dem verktygen.
Kommunikation ska utgå från syftet och spegla kärnvärden
Några kanske tänker att företagets syfte och kärnvärden inte angår marknadsförare och kommunikatörer. Det är bara för ägarna, styrelsen eller ledningen. Jag håller delvist med. Men bara delvist.
Jag håller med så till vida att det är en fråga som ägare, styrelse och ledning äger och ska engagera sig i. Jag tror det är en förutsättning för ett företag som vill bli långsiktigt framgångsrikt.
Men jag håller inte med om att det inte angår marknadsförare och kommunikatörer. Tvärtom! All kommunikation bör – jag vill säga skall – utgå från bolagets syfte och spegla dess kärnvärden.
Varför? Jag ska låta Simon Sinek svara på det.
Simon Sineks gyllene cirkel
I september 2009 presenterade Simon Sinek den gyllene cirkeln vid ett TEDx-event. Det är en oerhörd kraftfull modell i all sin enkelhet. Den består av tre cirklar ritade i varandra.
I den yttersta cirkeln står ordet ”What”. Det är vad ditt företag gör. I den mellersta cirkeln står det ”How”. Det är hur ditt företag skiljer sig från konkurrenterna. I den innersta cirkeln står ”Why”. Det är varför ditt företag finns till – ert syfte.
Alla företag vet vad de gör. Många kan också förklara hur de skiljer sig från konkurrenterna. Men få kan förklara varför de gör det de gör – vad som är deras syfte.
Men människor köper inte vad ditt företag gör, utan varför ni gör det. Det är därför all kommunikation ska utgå från bolagets syfte.
Känner du dig inte övertygad? Sätt dig i så fall till rätta och se och hör Simon Sineks tal (18 minuter).
Du kan göra skillnad
Kanske tycker du allt detta låter bra, men tänker att det inte går på ditt företag. Ni har inget syfte. Och kärnvärdena i affärsplanen är det ingen som tror på.
Det är så klart inte optimalt. Men jag tror att du ändå kan göra skillnad. Jag är övertygad om det.
För även om ditt företag inte har en nedtecknad kärnideologi (möjligtvis med några intet förpliktande floskler som kallas ”kärnvärden”, till exempel affärsmässighet, öppenhet, pålitlighet och kreativitet), så finns den där. Det finns ett syfte större än att tjäna pengar, och det finns en gemensam värdegrund. Det är nämligen en del av företagskulturen. Det sitter i väggarna.
Om ägare, styrelse eller ledning inte har tid, eller inte vill lägga tid, att formulera företagets kärnideologi, så kan du och dina kollegor ändå göra underverk, bara genom att låta företagets kommunikationen spegla den gemensam värdegrunden och utgå från det upplevda syftet.
Så mitt förslag till dig är att sätta dig ned med dina kollegor och prata informellt och förutsättningslöst om vad företaget står för och att ni ska låta det genomsyra kommunikationen.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »