Effekt är att bidra till företagets affärsmål. Gör din marknadsföring det? Det känns förmodligen så men kan du dessutom leda det i bevis finns mycket mer att vinna. Frågan är bara hur du ska bära dig åt. Svaret får du i dagens fullmatade samtal med mät-expert Mats Rönne. Lyssna nu!
Effekt är att bidra till företagets affärsmål. Gör din marknadsföring det? Det känns förmodligen så men kan du dessutom leda det i bevis finns mycket mer att vinna. Frågan är bara hur du ska bära dig åt. Svaret får du i dagens fullmatade samtal med mät-expert Mats Rönne. Lyssna nu!
Om innehållet och varför du ska lyssna
Har din marknadsföring någon effekt? Bidrar den till de mål som satts upp?
All marknadsföring har till syfte att bidra och utveckla affären, att skapa affärsnytta, på något sätt. Det kan till exempel innebära att medverka till ökad försäljning, fler marknadsandelar, ökad varumärkeskännedom, nöjdare kunder eller högre lönsamhet.
När en kortsiktig satsning som en Facebook-kampanj eller en långsiktig som content marketing bidrar till att affärsmålen uppfylls, så har de effekt. Men hur tusan mäter man då detta?
Just den frågar engagerar många med mig. Och inte blir det lättare när flera faktorer samverkat för uppnådd effekt. Då går det inte att peka på vilken del av marknadsföringen som spelade den avgörande rollen.
Ofta använder vi mått som aktivitet, frekvens, räckvidd och engagemang när vi pratar effekt. De är klart intressanta eftersom de säger hur väl vi lyckas nå ut med vårt innehåll. Men de säger faktiskt väldigt lite om affärsnyttan. Och vad som kommer att stå på sista raden i resultatrapporten – vilket är det som i första hand intresserar vd och ledningsgrupp.
Ett annat bekymmer är att vi är för kortsiktiga i vårt tänk. Eller inte tänker alls, vilket får till följd att vi producerar content för content skull och publicerar inlägg i sociala medier för sociala mediers skull. När vi istället borde fokusera på den beteendeförändring som krävs hos vår målgrupp för att vi skall nå målet med vår marknadskommunikation. Och få den effekt vi eftersträvar.
Med allt detta i åtanke rekommenderar jag dig att lyssna på vårt intressanta och tankeväckande samtal med mät-expert Mats Rönne.
Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 69 från den 6 oktober 2016.
Länkar
Här hittar du länkar till mer innehåll om mätning och effekt
- Kntnt Radio 69: Få effekt med din marknadskommunikation
- Artikeln Hellre nu är nytta av Mats Rönne
- Kntnt tv 4: Mätbar effekt av content marketing
- Artikeln 3 mått som visar affärsnytta av din marknadskommunikation av Thomas Barregren
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Constellate © Fleurie (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »