I måndags publicerade jag en artikel som yrde upp lite damm. Men det är inget mot vad Lars Falk och kollegorna på Arbmans lyckades göra i slutet av 1960-talet. Läs den roliga berättelsen om de naiva kreatörerna som väckte feministers vrede och enade kristenheten.
Reklam blir som sin tid. Det är där den hämtar sin näring, sina berättelser och sin stil. På det sättet blir den även en spegel. Det som passade sig ett år kan tio senare orsaka folkstorm. Jag vet, jag har själv varit med om att skapa krigsrubriker på kvällstidningslöpen.
Det var 70-tal och vi arbetade (på Arbmans) för bensinbolaget Gulf. Ett bolag som alla andra. Det kvittade de flesta bilister var man tankade, allt som skiljde var en och annan ettöring på priset (bensin kostade runt en (!) krona litern då) med möjligheten att få en solhatt eller en isskrapa som tack.
Vi menade att man kunde använda pengarna bättre. Ta tillbaks en och annan allmän rabatt-ettöring och för pengarna istället bedriva trafikpropaganda. Skapa innehåll skulle man kanske kalla det idag. Så blev det. I flera år gick Gulf före lagstiftningen t.ex. med krav på att alla skall använda säkerhetsbälte, året därpå med att alla alltid måste ha halvljuset på.
Varje annons avslutades med att ”Om du lovar att alltid köra med halvljuset på får du tanka varje liter 3 öre billigare hos oss”. Gömda vid trafikljus lite varstans, i diken och bakom byggnader, låg hundratals inhyrda skolungdomar. Kollade ljuset, bältet osv. och antecknade bilnumret. Nästa annons blev ”Tack för att du …kom in så får du…” Varpå tusentals bilnummer listades.
Lördagsnattens farligaste bilist
Ett tredje år fick vi för oss att påpeka att alla i familjen borde få köra bilen då och då. Flera olyckor hade uppmärksammats där ovana bilförare ansågs bidragande. Då mer än nu var bilen mannens egendom och domän. Kvinnan fick köra när han så att säga var indisponibel. Sonen och dottern nästan inte alls trots färska körkort som behövde underhållas.
En annons blev denna: Bild framifrån rakt in i framrutan. Där sitter hon och han. Hon framåtlutad över ratten och styr så knogarna vitnar. Man förstår av klädsel och smycken att de varit på galant partaj. Han sover sött. Rubriken Lördagsnattens farligaste bilist satte eld på debatten om kvinnor och bilkörning. Ordet feminism var knappt uppfunnet, men väckte förstås även sådana instinkter.
Vi var naiva. Fattade inte vad vi rörde vid. Den annonsen hade än idag inte kunnat publiceras. Nu kör både män och kvinnor bilen allt efter behag och lägenhet. Och frågan om vilket kön som är bäst på att köra bil är tack och lov sedan länge uppeldad på den bakgård den aldrig borde ha lämnat.
Kristenheten äntligen enig
Det andra exemplet är talande för vad tiden tål. Och absolut inte tål. Annonsen: En man, pappa förstår man, sitter i sin fåtölj och läser tidningen. Bredvid står sonen, nykläckt körkortsinnehavare, med utsträckt hand, som bedjande. Rubriken: Fadern, sonen och den heliga bilen.
Vi vaknade i Nässjö den morgonen. Hade intet ont anande varit på kundmöte dagen innan med åtföljande middag. Krigsrubriker toppade varenda löpsedel utanför varenda kiosk. Stora som ”Vakna Ingo du vann!om nu någon minns den. Hur som helst bokstäver av största storlek. Där skreks ”Ingen kristen tankar Gulf” och på en annan ”Kristna fördömer hädisk annons!”. Vi köpte allt vi kom över även Göteborgs Posten som anslagit hela mittuppslaget till denna nyhet. Där satt kristenhetens tre stora Levi Pethrus, Arne Imsen och ärkebiskopen sida vid sida över hela uppslaget till rubriken ”Kristenheten äntligen enig; fördömer hädisk annons”.
På Gulf var man inte glad åt uppmärksamheten. Vi fick lova att utrota varje tänkbar kopia (avdrag hette det då), varje skiss och allt som över huvud taget andades denna annons. Jag sparade dock några exemplar som jag tillsammans med annat ur gömmorna skänkt till ”Reklammuséet” ett par trappor upp i Landskrona Museum. Har du vägarna förbi och är intresserad av reklam, titta in där. Det är väl värt ett besök.
Även efter denna delkampanj fortsatte marknadsandelarna att öka. Vid den här tiden mättes skillnaden mellan bolagen i tiondelar av marknaden. Kampen var stenhård och varje tiondel värd guld. För varje ny kampanj tog Gulf några nya.
The Running Man
Nu är frågan vad som hänt om vi som alla andra länder i Gulf-nätet gjort som reklamprofeterna i Galveston Texas ville: lanserat ”The Running Man”, en idé som gick ut på att senast 30 sekunder efter att man kört in på en station skulle en serviceman (ingen kvinna där inte) komma springande i rentvättad overall och snygga gympadojor. Vi kände instinktiv motvilja. För att få slippa var vi tvungna att infinna oss på Gulfs huvudkontor i Texas och meddela att den idén inte skulle fungera i Sverige. Att den så att säga inte låg i tiden hos oss runt 1968. Och att vi hade en bättre, som gjorde just det.
Vi i det här sammanhanget var Ove Pihl (art director) och undertecknad (copywriter). Byrån hette Arbmans. Och åren borde ha varit 1968–70.
Gulfresan har en annan poäng. När vi anlände till New York för vidare befordran till Houston låg förstaklassbiljetter och väntade på hotellet. Vi bokade raskt om dem till turistklass och blev på så sätt bjudna av Gulf på en extratur till Mexico City. Det tycker jag så här efteråt att vi var värda.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »