Intervjun är ett alldeles utmärkt format att använda i podd, blogg eller magasin när du gör din content marketing. Vi på Kntnt gör det hela tiden. Men eftersom vi, som de flesta marknadsförare, inte är utbildade journalister får vi pröva oss fram. I dagens avsnitt av Kntnt Radio får vi råd och tips av vår gode vän och proffs-intervjuare Lars Wirtén. Vill du också veta hur man gör en intervju från ax till limpa? Detta avsnitt är för dig!
Intervjun är ett alldeles utmärkt format att använda i din content marketing. Vi på Kntnt gör det hela tiden. Men eftersom vi, som de flesta marknadsförare, inte är utbildade journalister får vi pröva oss fram. I dagens avsnitt av Kntnt Radio får vi råd och tips av vår gode vän och proffs-intervjuare Lars Wirtén. Vill du också veta hur man gör en intervju från ax till limpa? Detta avsnitt är för dig!
Intervjun i din content marketing
Intervjun är ett vanligt inslag i content-produktionen. Att intervjua sakexperter, spännande branschprofiler eller nöjda kunder kan vara ett effektivt sätt att skapa värde för din publik och samtidigt bygga ditt varumärke. Men att ställa de rätta frågorna är inte enkelt utan snarare ett hantverk.
Med 20 års erfarenhet av redaktionell kommunikation kan Lars Wirtén knepen. Han har varit journalist på ett stort antal tidningar och drivit PR-byrå. Idag är han fristående konsult och journalist i egna företaget Wirtén Content Agency.
Journalistikens grunder
Ställ aldrig två frågor i en, använd öppna frågor och älska verb är bara ett axplock av tipsen Lars Wirtén bjuder på i dagens samtal. Hur du undviker vanliga misstag och inte går i fällor är andra saker vi pratar om. Där finns också de sex klassiska journalistiska grundfrågorna. Har du koll på dessa är du hemma menar Lars Wirtén. Lyssna vidare så får du veta vilka de är!
Från ax till limpa
En stor del av avsnittet ägnas åt vad du skall tänka på om du vill göra en intervju för din content marketing. Lars Wirtén guidar dig stegvis genom detta arbete med fokus på planering, formulering av frågor, bokning av intervju, genomförande och avslutningsvis det viktiga efterarbetet.
Lyssna sedan till slutet av avsnittet för hur Lars Wirténs absolut bästa tips på hur du blir en bättre intervjuare!
För mer läsning om intervjuteknik
På Lars Wirténs content marketing-blogg Lustgården hittar du mängder av intressanta artiklar. För dig som vill lära mer om intervjuteknik kan jag särskilt rekommendera del 1 och del 2 i Lars Wirténs artikelserie om hur du gör en bra intervju.
Länkar
- Boken Intervjua – en grundbok för media, av Stig Hansén
- LinkedIn-artikeln Scientific support for content marketing, av Thomas Barregren, maj 2016
- Artikeln ”Mic drop opportunity”, säger Joe Pulizzi om kommunikationskapital, av Thomas Barregren, juni 2016
- Poddcasten PNR With This Old Marketing Podcast, med Joe Pulizzi och Robert Rose
- Kortversion av avsnitt 133, PNR With This Old Marketing Podcast
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Like A Living Dead © Topsy Turvy’s (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »