Advokat Cecilia Torelm Tornberg är ny krönikör för 2016. Cecilia är specialiserad på marknadsrätt. Som sådan har hon stridit i domstol och hjälpt företag och myndigheter. Hon undervisar också på Berghs School of Communication, och föreläser på universitet, högskolor, organisationer och företag. Här kommer hon skriva om sådant som berör dig som arbetar med marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet.
Content marketing och annan marknadsföring är idag i hög utsträckning präglad av att flera parter gemensamt skapar innehåll. Men vem är egentligen ansvarig för vad? Vilket ansvar har företag för att bloggare, influencers eller andra direkta eller indirekta samarbetspartners följer de marknadsrättsliga reglerna?
Svaret är enkelt: Samtliga som väsentligen bidragit till marknadskommunikationen har ett juridiskt ansvar för innehållet. Företag som direkt eller indirekt använder bloggare för att marknadsföra sina produkter har ett ansvar för hur detta görs.
Ett fall av smygreklam
I december fällde Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) Nelly, Stylewish och bloggaren Gabriella Joss för smygreklam i ett blogginlägg om kläder och accessoarer från Nelly.
Stylewish är ett s.k. affiliatenätverk. Nelly betalar Stylewish retroaktivt för det totala antal klick som har genererats till Nelly via Stylewish tjänster och nätverk av bloggare.
I fallet påpekade Nelly att de inte hade något uppdragsavtal med bloggaren och att bloggaren utformade inlägg och länkar utan Nellys inblandning.
Bloggaren menade att anledningen till att hon länkade just till Nelly var att hon personligen gillar deras varumärke och butik. Hon hade inget direkt samarbete med Nelly, utan skrev om deras produkter för att hon själv tycker om dem och brukar handla där regelbundet.
Trots att parterna själva förnekat ett avtalsförhållande ansåg RON att det var frågan om reklam. Nämnden påpekade bl.a. att de aktuella produkterna omnämns uteslutande i positiva ordalag, och att bloggaren får betalt retroaktivt per klickad länk. Därför syftade blogginlägget, med tillhörande bilder och länkar, till att öka omsättningen av webbutiken Nellys produkter.
Inlägg som marknadsför ska annonsmarkeras
För det fall material anses utgöra marknadsföring är lagstiftningen tydlig. Det ska framgå tydligt av inlägget att det är reklam och vem som står bakom marknadsföringen. Marknadskommunikation får alltså inte dölja eller vilseleda om sitt verkliga, kommersiella syfte.
Nämnden menade att det inte framgick någonstans av blogginlägget att det var frågan om reklam och meddelade därför ett fällande beslut.
Det är dags för företag att ta sitt ansvar för smygreklam i sociala medier
Fallet är enligt mig ett exempel på okunskap om vem som ansvarar juridiskt för vad och även om gränsdragningen mellan bloggares eget tyckande och marknadsföring.
Det är dags för företagen att ta ansvar för sin marknadskommunikation i sociala medier och även tillse att alla direkta och indirekta samarbetspartner följer de lagar och regler som gäller.
Mer information och vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier hittar du i
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »