“Det är bara text.” Webbyrån Xeleras copywriter, Karin Forslund, har tröttnat på att budskap och innehåll ofta kommer in alldeles för sent i webbprojekt. I det här blogginlägget ger hon dig verktygen att inte hamna i en litterär ödemark dagarna före lansering av den nya webbplatsen.
“Det är bara text.” Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har hört frasen. Den åtföljs inte sällan av ett tillägg i stil med: “Jag är ju läs- och skrivkunnig, så det där med text kan jag lösa själv. Kompetensen finns i huset.”
I de fall denna optimism infrias är jag den första att gratulera. Men av erfarenhet vet jag att det inte alltid blir så. I synnerhet inte när det handlar om mindre företag.
Möt textens fiender
Visst – kompetensen finns många gånger där. Absolut – ingen känner företaget bättre än de som jobbar där. Så varför går det inte vägen? Varför gapar så många estetiskt fulländade och tekniskt mästerliga webbplatser i stort sett tomma i veckor, månader efter lansering?
Fiende nummer 1: Tidsbrist
Orsaken är ofta tidsbrist, inte sällan i kombination med tidsoptimism. Företaget underskattade arbetet med att ta fram nytt, fräscht textmaterial till den nya, fräscha hemsidan. Allt fokus lades på design och funktioner och innan de visste ordet av stod de där med en snygg, smart – och tom – webbplats.
Att börja med innehållsarbetet för sent är en vanlig felprioritering.
Fiende nummer 2: Skrivkramp
Lika ofta beror den litterära ödemarken på skrivkramp. Det är lättare än man kan tro att börja hysa för stor respekt för det skrivna ordet. Bli rädd för att besudla detta nya, vackra som begåvade designers och webbutvecklare har skapat med formuleringar som helt enkelt inte håller måttet.
Planera, planera, planera
Så vad ska man då göra för att undvika, eller ta sig ur, denna pappersmasselösa geggamoja som är bristen på bra webbcopy?
Steg 1: Planera. Steg 2: Planera mera. Steg 3: Planera ännu mera. Steg 4: Ja, nu är du möjligen klar att börja skriva. Skämt åsido – det går inte att nog understryka vikten av ett välgenomtänkt budskap.
Skjut inte upp innehållsarbetet
En chokladfabrikör väntar inte med att utforma och smaksätta pralinerna tills asken är klar. Skjut inte upp arbetet med innehållet till din digitala chokladask!
Ha text- och bildmaterial i åtanke från dag ett. Jobba parallellt med innehållet när webbteamet hör av sig och vill ha feedback på ett designelement eller funktion.
När du tvivlar – testa!
Så var det det här med skrivkrampen och våndan inför att välja fel ton, tilltal, textlängd och formuleringar. Ofta handlar skrivkramp just om svårigheten att välja mellan två eller fler spår. Men om du inte behöver välja då?
Med A/B‑testning kan du undersöka vilka formuleringar och handlingsuppmaningar som går hem bäst hos dina webbplatsbesökare. Det är få saker inom webbvärlden som är så lätta att ta fram olika varianter på som just text. Så låt orden forsa fram och statistiken tala sitt tydliga språk.
Låt budskapet få ta tid
Slutligen är min vädjan till dig som läser det här: Låt budskapet få ta tid och resurser. Det är bara text. Men texter som någon lagt ner tid och möda på är så mycket mer värdefulla än vad ord kan beskriva.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »