Hejsan!
Tredje veckan redan till ända. Här går det undan. Och vilken rivstart året har haft. I vart fall upplever vi på Kntnt det så. Vi håller workshops och utbildningar, skriver offerter och rapporter, vidareutvecklar och förbättrar Konzilo (verktyget vi släppte före jul), och försöker hinna med vår egen content marketing.
Det är naturligtvis skoj. Men jag ska inte sticka under stolen med att det också är slitsamt. Jag tröstar (eller lurar) mig själv att det gör mig till en bättre rådgivare att uppleva samma press och stress som du säkert känner av då och då.
Och så tröstar jag mig med ett avsnitt av någon bra tv-serie. Just nu ser jag Narcos på Netflix. Shit va’ bra storytelling!
https://youtu.be/U7elNhHwgBU
Glömda spaningar 2017
Drygt 13 miljoner. Så många träffar får jag när jag söker ”marketing trends 2017”. Jag har läst drygt 190 av dem.
En del saker återkommer i stort sett i alla spaningar. Du hörde några av dem i förra veckans avsnitt av Kntnt Radio när ”The Social Media Professor” var med oss från Chapman University i USA, och jag återkommer med fler nästa vecka.
Några saker sticker ut med sin frånvaro. Saker som var hett 2016 men nästan ingen nämner i sina spaningar för 2017. Jag har grubblat lite på varför.
Wearables
Wearables är accessoarer, kläder och till och med implantat som använder datakraft för att ge bäraren ”smarta” funktioner. De mest kända tillämpningarna är träningsarmband och smarta klockor.
Många trodde för något år sedan att vi skulle vara flitiga användare av dessa produkter. Att vi skulle ha ersatt smarttelefonen med smartklocka, ha koll på vår hälsa med ett smart armband och kanske till och med opererat in ett chip som öppnar dörrar och betalar för oss. Men tji fick de.
Jag tror de flesta, inklusive tillverkare som Apple, Samsung och FitBit, förväxlade entusiasm för ny teknik och nya möjligheter, med det som Clayton Christensen kallar jobs to be done – alltså vad vi verkligen vill ha hjälp med.
De flesta spåkärringar verkar ha nyktrat till i detta avseende, för i stark kontrast mot hur det lät för ett år sedan är det nästan ingen som nämner det i årets spaningar.
Annonsblockering
Annonsblockerare var en annan sak som lös med sin frånvaro i årets spaningar. Underligt, eftersom många anser att annonsblockering är ett job to be done: I Sverige nästan var tredje internetanvändare.
Branschorganisationen IAB Sverige orkestrerade i slutet av förra året en samordnad aktion där Sveriges publicister under en månad stängde ute alla med annonsblockerare. De analyserar nu siffrorna, och kan under 2017 komma att ”pusha för hårdare konsekvenser”.
Jag tycker de istället ska lyssna på Carl Wåreus förslag. Det är mycket bättre för alla parter: publicister, annonsörer och läsare.
Podcast
Enligt Orvesto lyssnar nästan var tredje svensk mellan 16 och 80 år – 2,2 miljoner för att vara exakt – på podcast varje månad. Och tillväxten är snabb. Från våren 2015 till sommaren 2016 har antal lyssnare ökat med 38%. Och de som lyssnar varje dag har nära fördubblats.
Och liknande fantastiska siffror rapporteras från USA och andra håll. Ändå finns knappt några spaningar om podcast-boom för 2017. Kanske är det rätt. Men det är synd. För med sådana fantastiska siffror – både vad gäller räckvidd och tillväxt – borde alla som arbetar med marknadsföring och kommunikation på allvar överväga podcast som medium.
Faktum är att fler lyssnar på podcast än använder Twitter och LinkedIn. Bara Facebook och Instagram är större.
Okända godbitar om Svenskarna och internet
På torsdag är det dags för Kntnts första frukost för 2017.
Då avslöjar Pamela Davidsson några mindre kända godbitar från Internetstiftelsens årliga undersökning om Svenskarna och internet. Det vill du inte missa!
Och jobbar du med B2B-marknadsföring så är det snudd på tjänstefel att inte komma. Christopher Engman berättar vad Account Based Marketing är (förutom ett nytt buzzword) och hur det kan hjälpa dig.
Så väljer du byrå
Det är inte lätt att välja byrå. Nästan alla byråer påstår att de kan nästan allt. Men det är förstås inte sant. Så hur hittar du rätt i djungeln? Det frågar Pia och jag byråvalskonsulten Max Apéria från Sveriges Annonsörer i avsnitt 82 av Kntnt Radio.
Du får också också en uppdatering från vår kollega Fabian om verktyget Konzilo som släpptes före jul.
Hur och varför du ska optimera dina bilder för bildsöket
Sökoptimerar du dina bilder? Inte! Läs i så fall Alexandra Jungs artikel. Det kanske får dig att tänka om.
Lön för mödan
Gör bra reklam, så lovar jag att titta.
Bra reklam är reklam som är relevant för mig just när jag får den, och som ger mig lön för mödan för att ta del av den. Så enkelt är det.
Bra reklam gjorde HBO i veckan.
Jag avslöjade ju i början att jag tycker om att varva ned på kvällen med ett avsnitt av en riktig bra tv-serie. En favorit är Last Week Tonight with John Oliver. Så reklam för den tv-showen uppfyller relevanskravet.
Är dessutom Larry David med (jag ääälskar Seinfeld och gillar Simma lugnt, Larry!)… Ja då får jag lön för mödan. Hoppas du också får det:
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »