En muntlig överenskommelse är bindande men svår att bevisa när åsikterna går isär. Läs advokat Cecilia Torelm Tornbergs artikel om avtalets betydelse för ett lyckosamt samarbete. Och få tips på vad det bör innehålla!
Det kan tyckas självklart att avtalet är av central vikt för ett framgångsrikt samarbete. Ändå upplever jag alltför ofta att samarbeten mellan annonsörer och kommunikationsbyråer och/eller influensernas bygger på muntliga överenskommelser.
Vid muntliga avtal är det inte ovanligt att parterna har olika uppfattningar om vad de egentligen kommit överens om när allt ställs på sin spets. Min erfarenhet är att detta också är en anledning till att tvister uppkommer mellan parterna.
Ett annat problem är att det legala ansvaret inte går att avtala bort. Med detta följer att det i samarbetsavtal bör tydliggöras hur produkter och tjänster ska marknadsföras för att inte bryta mot gällande rättsliga och etiska regler.
Total avtalsfrihet utan formaliakrav
I Sverige råder (i princip total) avtalsfrihet vilket innebär att parterna är fria att ingå avtal på det sätt de önskar. Det innebär också att det i de flesta fall inte finns några formella krav på hur affärsdokument ska vara utformade.
Vid upphovsrättsliga avtal såsom avtal om t.ex. bild- eller texträttigheter finns inte heller några formaliakrav.
Detta innebär att ett avtal om upphovsrätt inte behöver vara skriftligt även om det naturligtvis underlättar i bevishänseende om parterna skulle bli oense.
Oklarheter tolkas till upphovsmannens fördel
Vid tolkning av upphovsrättsliga avtal brukar man tala om att det finns en specifikationsprincip. Denna innebär att det endast är de rättigheter som klart framgår av avtalet som överlåts till förvärvaren.
Oklara överlåtelser tolkas således till upphovsmannens fördel. Därför är det särskilt viktigt att reglera vad som överlåts och i vilket syfte. Därtill bör det specificeras hur parterna får förfoga över materialet.
Förfoganderättens räckvidd bör specificeras genom följande:
- Omfattning
- antal exemplar
- tid
- Geografiska begränsningar
- Möjlighet till bearbetning
- Möjlighet till vidareöverlåtande (sociala medier)
- Media
- Ideell rätt (rätt att bli namngiven)
- Skilj på legalt och avtalsrättsligt ansvar
När man ingår samarbetsavtal mellan annonsör och kommunikationsbyrå och/eller influensers är det viktigt att känna till att det legala ansvaret inte går att avtala bort.
Huvudansvaret ligger naturligtvis alltid hos annonsören. Men utöver avsändaren kan även den som i väsentlig mån bidragit till marknadsföringen, exempelvis en kommunikationsbyrå, åläggas ett medverkansansvar.
Detta innebär t.ex. att en annonsör även ansvarar för hur företagets produkter och tjänster presenteras av en anlitad bloggare. Avtalet bör därför reglera hur inlägg ska utformas för att säkerställa att det inte bryter mot några legala eller etiska regler.
Ekonomisk kompensation för marknadsrättsligt ansvar
Ett alternativ är att på olika sätt ekonomiskt kompensera för det marknadsrättsliga ansvaret. En sådan klausul i samarbetsavtal mellan annonsör och kommunikationsbyrå är normalt av innebörden att byrån ska ansvara för och garantera att föreslagna marknadsföringsåtgärder inte strider mot gällande lagregler, etiska regler eller branschpraxis.
Byrån ska vidare ansvara för all skada som orsakas genom bristande garantiuppfyllelse.
För vägledning för samarbete mellan kommunikationsbyrå och annonsör har Sveriges Kommunikationsbyråer och Sveriges annonsörer tagit fram rekommendationer. Läs vidare här.
Tips för ett lyckat samarbetsavtal
Avslutningsvis ger jag några sammanfattande tips för ett lyckat samarbetsavtal:
- Använd skriftliga avtal
- Specificera hur upphovsrättsligt skyddat material får användas
- Avtala bara om material du har rätt till se över avtal med ev. fotografer och
- underleverantörer
- Reglera vem som ska ansvara för kontrollen av om marknadsföringen följer
- rättsliga och etiska regler
- Reglera vem som har ansvar för fel och vilka ansvarsbegränsningar som finns
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »