Vad ska du göra, rent praktiskt, för att din webbplats ska leva upp till kraven i dataskyddsförordningen (GDPR)? Det frågar vi advokat Erik Ullberg från Wistrands Advokatbyrå. Avsnitt 175 och 176 av Kntnt Radio ger dig svaren. Lyssna nu!
Fyra av tio svenskar kommer sannolikt att nyttja sina GDPR-rättigheter efter att lagen träder i kraft om en vecka. Det visar Novus-undersökning gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Samtidigt känner nästan 50% av de svarande inte ens till att lagen nu kommer. Vi kan ju fråga oss hur detta ska gå?
Att som företag inte ha koll på sin data kan helt klart bli både smärtsamt och kostsamt. Så vad kan du, som jobbar med marknadskommunikation, se till att göra för att ro detta iland?
Tilsammans med advokat Erik Ullberg gräver vi ner oss i konkreta detaljer vad gäller nyhetsbrev, giltigt samtycke, Content Delivery Network och mycket, mycket annat som är relevant för din marknadsföring. Skynda dig att lyssna för tiden är knapp!
Kort summering av del ett
I veckans program inleder Thomas och jag med att kort summera förra veckans avsnitt, GDPR i praktiken – del 1.
Vi pratar om hur vi som företag skall tillgodose den registrerades rätt att få information när dennes personuppgifter behandlas. Vad skall vi luta oss mot när missbruksregeln vid publicering av bilder på människor inte längre gäller? Vi ber Erik Ullberg bena ut vad en personuppgift egentligen är (inte så självklart som man kan tro!). Och vi får svar på vem som bär ansvaret för uppgifterna om du anlitar en tredje part, såsom till exempel en molntjänstleverantör?
Detta är ett smakprov ur det batteri av frågor vi tog chansen att ställa till Erik. Lyssna gärna på första avsnittet i sin helhet för att hänga med när du här abrupt kastas in i vårt fortsatta samtal:-)
Ännu mer läsning och lyssning om GDPR
Ta gärna del av vårt tidigare publicerade material om GDPR:
- Beteendestyrd marknadsföring på rätt sätt av Erik Ullberg
- Användning av bilder med personer i marknadsföring av Cecilia Torelm Tornberg
- GDPR: Bara början! av Cecilia Tornberg Torberg
- GDPR kan stärka både relationer och varumärken av Johanna Stenmark
- Kntnt Radio 88 med Alexander Jute: EU skärper reglerna för hantering av personuppgifter
- Kntnt frukost 23 med Alexander Jute: Så påverkas din marknadsföring av GDPR
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: James Alley Blues © Tony Petersen (CC BY-NC 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »