Trångt runt bordet? Tajt på positioneringskartan? Någon som hotar din plats? Börja med att identifiera din rätta plats, den plats som är ämnad för just dig, så löser sig resten. Det säger Gabriella Myrén i sin krönika som du kan lyssna eller läsa här.
Hör Gabriella läsa sin krönika eller läs den själv.
För någon vecka sedan hörde jag en av de finaste meningar jag någonsin hört. Titeln på författaren Tomas Sjödins senaste bok. Hör:
”Den som hittat sin plats tar ingen annans.”
Ja men, fattar du vad fint. Storslaget och enkelt i en och samma varma formulering. Så sjävklart och därför märkligt att ingen tidigare har satt ord på den. (Kanske någon visst det har, men orden har i alla fall inte nått mitt öra förrän nu.)
Den som hittar sin plats tar ingen annans.
Nej, jag har inte läst boken än, men jag vill och jag ska. Men bara titeln i sig är tillräcklig för att tankarna och formuleringarna ska börja ta fart och form.
För det första: Innebörden är djupt mänsklig. Till och med medmänsklig. Bekräftande. Peppande. Upplyftande. Hitta din plats. Din alldeles speciella. Den du är ämnad att vara eller bli. Där du gör störst nytta. För dig och för andra. Där du trivs och hittar energi. Där du, med allt som är du, får blomstra. Där du i godaste jordmån kan odla den kärna som finns djupast inuti dig. Där du har dina bästa förutsättningar. Där du känner dig hemma. Där du möter dig.
Meningen är stark och läkande medicin för den som känner sig liten, undanskuffad och utan upprättelse. Den liksom ler mot dig och säger att du har din plats. Du har ett värde. Köp inget annat resonemang. Vad än världen säger eller trender pekar mot.
Konsten att positionera sig.
För det andra: Det här är så in i bänken marknadseffektivt. Om du och ni på ert företag gör er varumärkesläxa ordentligt så kommer ni hitta er plats. Er position. Er sanna position ska vi kanske säga. För nog har man varit med om workshop-dagar där man ringat in företagets marknadsposition med samma precision som jag kastar pil. Det vill säga; högst godtyckligt. Dit man kan tänka sig ta sig, helt utan större relevans. Tänk uppåt och framåt eller riktning klockan två på positioneringskartan.
Jag upplever att det inom företagsvärlden förekommer två olika synsätt: De som inget hellre vill än att ge sina konkurrenter spö och se andras stjärnor falla och de som istället väljer att sporras av sina konkurrenter och ta hjälp av dem för att tillsammans kunna nå längre och därmed utveckla marknaden.
Inte så att jag inte tror på konkurrens men jag tror att det finns bättre och sämre sätt att konkurrera på. Och de företag som verkligen hittat sin plats tar varken någon annans eller kan bli åsidosatta bara så där. Sjävklart handlar det om förädling av det egna företaget annars blir alla omsprungna förr eller senare, men så finns det ju som sagt bara två lägen här i världen: Avveckling eller utveckling. Och här har du alltid ett val.
Börja med att fråga varför. Och fortsätt ställa samma fråga.
Nej, det är inte enkelt att hitta sin plats. Långt ifrån. Det kan vara enerverande som sjutton, särskilt om man är många som vill vara med och hitta ”sin” plats mitt i en stor organisation.
Men om man ställer frågan ’varför’ tillräckligt många gånger hittar man till sist sin unika plats. Sitt reason to exist. Där ska ni börja. Där har ni verksamhetens hjärta och därmed också er puls. Mittpunkten som allt utgår ifrån. Skälet till varför man rör sig på marknaden. Varför man överhuvudtaget finns som organisation. Anledningen till varför anställda vill ge av sin talang. Orsaken till varför medarbetare kan tänka sig offra sin dyrbara tid och erbjuda sitt uppriktiga engagemang. Syftet till varför man vill vara en del av det större sammanhanget.
Gränserna suddas ut när spelplanen görs större.
För det tredje: Med det här tänket får alla rum runt samma bord. I samma värld. På samma marknad.
Med det här tänket skadar vi inte varandra eller lever på någon annans bekostnad. Här är det inte så noga med gränser, vi har ju ändå kommit överens om att alla får plats, och inte nog med det. Alla ska ha sin egen unika plats, sin egen utgångspunkt i det stora hela.
Ni vet alla dessa föräldrar som tvivlar på att de någonsin ska kunna uppbringa ny och mer kärlek till ytterligare ett syskon? Och som sedan när barnet är fött, förundras över hur kärleken bara tycks bli större ju fler som delar på den? Så tänker jag att det är. Den som hittat sin plats tar ingen annans. Ju fler som hittar sin plats desto större blir den gemensamma plattformen. Nästan som en organism — om du är med på mitt något flummiga resonemang.
För det fjärde: Välmåendet som följer när jag inte längre behöver sukta efter att bli en halvdan kopia utan kan bjuda på hela den personligt färgsatta palett som är jag. Tryggheten som kommer av att jag duger som jag är. Och inte bara duger förresten, jag är till och med min bästa version när jag är mig själv som mest. För jag tar ingen annans plats.
Samma drivkraft på jobbet och därhemma.
Häromdagen fick jag en fråga från en person som brukar lyssna på min podd KNTNT Peptalk.
- Vad är det egentligen som driver dig, Gabriella?
Det här, kära du. Dessa fyra saker gemensamt.
Allt vackert nedtecknat i en och samma mening. Den som hittat sin plats tar ingen annans.
Den funkar lika väl på ett personligt plan och utifrån synen på mänsklig utveckling som den gör för ett varumärke och en organisation. Som jag ser det.
Den som hittat sin plats tar ingen annans. Behöver du ett exempel?
Titta på TV4 på lördagskvällarna. Programmet Så mycket bättre är ett tydligt exempel på själva principen, får jag väl ändå lov att helgardera mig med, ifall någon tycker att låtarna suger och programformatet känns lätt klistrigt och pådyvlande.
Runt bordet lever berättelserna vidare.
Här möts gammal och ung runt ett dukat bord långt borta från de vanliga, bekanta miljöerna. Här slår man sig ner med sina olika erfarenheter, olika historier och olika liv. Man lyssnar, tar in och låter nyfikenheten leda samtalet.
Den gemensamma nämnaren är lusten att vilja ge en ny version av något redan existerande. Den spända förväntan att se hur ett välkänt stycke musik kan landa hos lyssnaren om man först knådar om det, bakar in sig själv i det och därmed förmedlar en bit av sin egen plats i tillvaron.
Deltagarna sitter ner och gör sig redo för att lyssna på någon annan. Man vet att man är där för att man har en unik roll, en egen plats. Och man vet också att de andra runt omkring en själv är där av exakt samma anledning.
Så mycket bättre.
Runt bordet möts man som jämlikar. Oavsett om karriären är femtio eller fem år gammal. Vem som breakade först, har den största fanbasen eller vem som sitter på det största publikrekordet är oväsentligt. Man utgår från något givet och adderar sin egen kärna. Man liksom byter plats med varandra för en kort stund, och gör sin egen tolkning av vad man tror sig höra någon annan ha upplevt eller förmedlat.
Inget värderas som bättre eller sämre. Det är bara på ett annat sätt. Inget kan existera utan det andra. Originalet får nytt liv och kanske även upprättelse tack vare den nya versionen som i sin tur inte skulle vara något utan sitt ursprung.
Respekten är förutsättningen. Lyhördheten är ledstjärnan. Passionen är redskapet. Resten av resan är det bara att gasa på och ge sig hän.
För mig blir allt glasklart. Vi behöver varandras berättelser och tolkningar för att bättre förstå oss själva. Vi behöver varandras synfält och tankegångar för att göra livet mer spännande. Allt blir mycket större och rikare när vi gör det tillsammans. Det blir så mycket bättre.
Tack för nu.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »