Ful-marketing automation är snart död

Ful-marketing automation är snart död. Men inte automatisering vid marknadsföring.

Om du har ett marketing automation-system på ditt företag så är chansen stor att någon (kanske du?) har gått på säljtugget om hur magiskt allt kan bli. Marketing automation (MA) kan göra mycket nytta. Men det förutsätter riktigt bra content, som kräver pengar, tid och kreativitet. Något som säljare av MA-system sällan trycker på.

Många skaffar marketing automation med förhoppning om minskad arbetsbörda. I själva verket krävs mer arbete för att det skall bli bra. Om du inte är inställd på det från början är det lätt hänt att MA-systemet blir stående i ett hörn eller används som ett glorifierad epost-marknadsföringssystem.

Många försöker också ta genvägar: Skapar ett white paper eller annan lead magnet, som ska locka besökare att ge upp sin kontaktinformation, så att säljarna kan jaga dem och mejlbomba dem (med MA-systemets hjälp) om de inte nappar direkt. Det är ful-marketing automation. Gör inte det!

Använd marketing automation förnuftigt. Använd det för att automatisera processer som verkligen skapar värde för dina presumtiva köpare och underlättar ditt jobb. Ett sådant exempel är mikrosegmentering som du hör mer om i slutet av dagens avsnitt av Kntnt radio.

Dessförinnan har Malin Sjöman, Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) diskuterat under vinjetten Content spaning huruvida marketing automation är på väg att dö eller inte. Vi tar avstamp i Jörgen Lindqvists artikel på Resumé – Market Automation är dött – och fortsätter därifrån.

Lyssna och tyck till!

Pia Tegborg
26 oktober 2017

Ful-mar­ke­ting auto­ma­tion är snart död. Men inte auto­ma­ti­se­ring vid marknadsföring.

Om du har ett mar­ke­ting auto­ma­tion-system på ditt före­tag så är chan­sen stor att någon (kanske du?) har gått på säljtug­get om hur magiskt allt kan bli. Mar­ke­ting auto­ma­tion (MA) kan göra myc­ket nyt­ta. Men det för­ut­sät­ter rik­tigt bra con­tent, som krä­ver peng­ar, tid och kre­a­ti­vi­tet. Något som säl­ja­re av MA-system säl­lan tryc­ker på.

Många skaf­far mar­ke­ting auto­ma­tion med för­hopp­ning om mins­kad arbets­bör­da. I själ­va ver­ket krävs mer arbe­te för att det skall bli bra. Om du inte är inställd på det från bör­jan är det lätt hänt att MA-syste­met blir stå­en­de i ett hörn eller används som ett glo­ri­fi­e­rad epost-marknadsföringssystem.

Många för­sö­ker ock­så ta gen­vä­gar: Ska­par ett white paper eller annan lead mag­net, som ska loc­ka besö­ka­re att ge upp sin kon­tak­tin­for­ma­tion, så att säl­jar­na kan jaga dem och mejl­bom­ba dem (med MA-syste­mets hjälp) om de inte nap­par direkt. Det är ful-mar­ke­ting auto­ma­tion. Gör inte det!

Använd mar­ke­ting auto­ma­tion för­nuf­tigt. Använd det för att auto­ma­ti­se­ra pro­ces­ser som verk­li­gen ska­par vär­de för dina pre­sum­ti­va köpa­re och under­lät­tar ditt jobb. Ett sådant exem­pel är mik­ro­seg­men­te­ring som du hör mer om i slu­tet av dagens avsnitt av Knt­nt radio.

Dess­förin­nan har Malin Sjö­man, Tho­mas Bar­re­gren och jag (Pia Teg­borg) dis­ku­te­rat under vin­jet­ten Con­tent spa­ning huruvi­da mar­ke­ting auto­ma­tion är på väg att dö eller inte. Vi tar avstamp i Jör­gen Lin­dqvists arti­kel på Resumé – Mar­ket Auto­ma­tion är dött – och fort­sät­ter därifrån.

Lyss­na och tyck till!

Länkar

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Off The Sho­re © Valérie Mar­ti­nez & Yvan Bing (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »