Tidigare i månaden arrangerade vi våren sista frukostföredrag. Crescendot i vårens serie av frukostar med innehåll. Men det höll på att gå galet…
Tidigare i månaden arrangerade vi vårens sista frukostföredrag. Som vanligt hade vi sparat en riktig godbit till sist och såg fram emot att lyssna på Alcro Färgs marknadschef. Allt var sedan länge klart. Ämnet för morgonen var Alcros resa ”från Facebok till prisbelönt content” och intresset var stort.
Men några dagar före den stora dagen fick vi det jobbiga beskedet att talaren hade fått förhinder. Det blir början på en intensiv jakt på en ersättare. En jakt som förhindrades av Kristi himmelsfärdsdag med tillhörande klämdag för många av de tänkta bytena.
Jag hade mycket god hjälp av vänner och bekanta till Kntnt. Tack Erik Modig, Robin Pettersson, Alexander Mason, PeO Axelsson, Pontus Staunstrup, Agneta Olsson och alla andra som hjälpte mig med namn och kontakter. Tack vare er fick jag nöjet att prata med 20+ potentiella talare, som alla var mycket förstående och hjälpsamma. Det är fascinerande så många duktiga föreläsare och experter inom olika ämnesområden det finns. Dessvärre var många redan bokade eller kunde inte ställa upp med så kort varsel.
En av alla jag kontaktade var Frida Ramstedt. Hon är professionell bloggare. Hon skriver om inredning på Trendenser.se och omsätter fem miljoner kronor på att sälja annonsutrymme på bloggen och hjälpa kunderna med att annonsera. Hon hade möjlighet att möblera om sitt schema, och kunde ställa upp till min stora lättnad.
Snabbt ut med information till berörda. Tummen upp från samarbetspartners. Och några enstaka avanmälningar.
Så var det dags för frukosten. Som vanligt har vi två föredrag. Först ett från vår samarbetspartner, som är Cision, och därefter ett från dagens huvudtalare, Frida Ramstedt.
Kampen mellan Facebook och Google
Dagen till ära var det Cisions Nordics vd, Magnus Thell, som inledde. Ämnet var utvecklingen av digitala kanaler för företag och organisationer.
Kommunikationen blir alltmer komplex men samtidigt öppnas nya möjligheter upp, menar Magnus. Slaget om kommunikatörens budget står nu mellan Facebook och Google, där Facebook bygger ett ”eget internet” i kampen om startplatsen på nätet.
Räckvidden sjunker i traditionella medier såsom dagspress och tablå-TV till förmån för de digitala kanalerna. Med 5 miljoner svenskar online har ekosystemet förflyttats från Bonnier och Schibsted till Kalifornien.
Så tar du ditt nästa steg i sociala medier
Så var det äntligen dags för Frida Ramstedt. Hon berättade hur marknadsförare kan jobba med Word of Web och Word of Visuals som komplement till Word of Mouth, och gav tips på hur man ska jobba med bloggar, Instagram och Pinterest för att driva trafik och öka kännedomen och försäljningen. Mycket intressant.
Tyvärr får vi inte återge vad hon berättade vare sig i ord eller film. Så därför finns ingen video som vi alltid annars har. Sorry.
Men det finns en riktig intressant och mycket lyssningsvärd intervju (om jag får säga det själv) som Thomas och jag gjorde med henne bara några dagar efteråt. Du kan läsa och lyssna till den här. I den få du veta vad du skall tänka på om du vill anlita en bloggare för att marknadsföra dina produkter. Och mycket annat.
Hösten kommer snart …
Inom kort presenterar vi talarna till höstens Kntnt frukostar så prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev så du inte går miste om detta!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »