"Big Content" för att attrahera, och "Small Content" för att konvertera. "Make Your CEO Shine". Och se till att få "The Big Yes". Det är Lasse Høgfeldts framgångsrecept för content marketing. Själv har han använt det för att omvandla en "vanlig" kommunikationsavdelning till en färgstark, internationellt uppmärksammad och prisbelönt TV-station. I avsnitt 78 av Kntnt Radio berättar han historien om Jyske Bank TV. Lyssna nu!
”Big Content” för att attrahera, och ”Small Content” för att konvertera. ”Make Your CEO Shine”. Och se till att få ”The Big Yes”. Det är Lasse Høgfeldts framgångsrecept för content marketing. Själv har han använt det för att omvandla en ”vanlig” kommunikationsavdelning till en färgstark, internationellt uppmärksammad och prisbelönt TV-station. I avsnitt 78 av Kntnt Radio berättar han historien om Jyske Bank TV. Lyssna nu!
Från kommunikationsavdelning till newsroom
Redan för 10 år sedan märkte Lasse Høgfeldt att medielandskapet var på väg att förändras. Inte minst blev det allt svårare att nå sin publik genom de traditionella kanalerna. Utifrån denna insikt möblerades kommunikationsavdelningen på Jyske Bank om till ett brand newsroom. Kommunikatörer och marknadsförare ersattes av fotografer, journalister och producenter och dagliga redaktionsmöten infördes.
Detta blev startskottet till det framgångsrika medieföretag Jyske Bank är idag. Du hör Lasse berätta om denna resa i första delen av dagens podd-avsnitt.
Big Content och Small Content
All innehållsproduktion utgår från målgruppen och var längs köparens resa denna befinner sig. Beroende på innehållets syfte talar man om Big Content och Small Content.
Big Content
Är innehåll avsett att attrahera den breda publiken. Snarare allmänt hållet än produktspecifikt. Debattprogram är ett exempel. Musik- och idrottsevent där banken är mediepartner eller sponsor är ett annat. Big Content är avsett för kunder i den tidigare delen av köpresan.
Small Content
Är innehåll avsett att konvertera. Riktas till en avgränsad målgrupp och är oftast i linje med bankens produkter. Kan vara artiklar om pensionsspar eller huslån för att ta ett par exempel. Small Content är avsett för kunder i den senare delen av köpresan.
The Big Yes
Det låter så enkelt. Rekrytera innehållsproducenter. Bygg en studio inhouse. Testa dig sedan fram och hetsa inte upp dig över mätning. Jo tack, men hur?
Skaffa ”The Big Yes” säger Lasse. Med det menat ett mandat från vd så att du får en fri spelyta och kan köra på utan att bli ifrågasatt. Så du inte behöver vänta på det där styrelsebeslutet, eller på att chefen ska bestämma sig.
Make Your CEO Shine
I Jyske Bank ser man medarbetarna som den viktigaste målgruppen och hälften av allt innehåll som produceras är avsett för internt bruk. I arbetet ingår att kommunicera vd:s visioner och tankar, vilket gör sig utmärkt i film där vd kan tala från hjärtat till sina medarbetare.
Chili Klaus
En bra story slår allt menar Lasse. Men att sålla agnarna från vetet är inte det lättaste. Även en erfaren chefredaktör som Lasse kan ibland ångra ett beslut. I slutet av dagens podd-avsnitt hör du Lasse berätta historien om kollegan Klaus. Har du aldrig hört talas om Chili Klaus kan jag rekommendera denna film. Är ett av många underhållande avsnitt 🙂
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Give U My Name © Jyant (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »