Sociala medier är det självklara ämnet när Deeped och Sarah, kända som Social by default, intervjuas i avsnitt 71 av Kntnt Radio. Men frågorna är inte lika självklara, och absolut inte svaren. Pia och Thomas tar med sina frågor samtalet bortanför allfarvägen. Ett mycket lyssningsvärt poddavsnitt utlovas.
Sociala medier är det självklara ämnet när Deeped och Sarah, kända som Social by default, intervjuas i avsnitt 71 av Kntnt Radio. Men frågorna är inte lika självklara (hoppas jag), och absolut inte svaren. Thomas och jag försöker ta samtalet en bit bortanför allfarvägen. Och om jag får säga det själv så tycker jag resultatet blev grymt bra. Lyssna och döm själv.
Det vet du inte om Deeped och Sarah
Deeped har varit präst i Svenska kyrkan. Idag är han en guru inom sociala medier. Men han predikar fortfarande, enligt Sarah. Bara ett annat evangelium. Om det, och hur det gick till när han bytte ut Tore mot Deeped kan du höra i podden. Liksom varför Sarah har ett et-tecken (&) i nacken.
Ska du vara i alla sociala medier
Syns du inte så finns du inte. Men räcker det som skäl för ditt företag att finnas i sociala medier? Många står vid ett vägskäl. Fortsätta pumpa ut innehåll för att fylla allt fler kanaler? Eller satsa på några utvalda utifrån en välgrundad strategi?
Välj den senare vägen, råder duon, och gör din hemläxa. Utgå från dina mål och din målgrupp. Är din avsikt att bygga ett arbetsgivarvarumärke kanske Linkedin är den bästa kanalen, medan Facebook kan vara det självskrivna valet i ett annat sammanhang.
Social medier del av kommunikationsstrategin
Många företag ser fortfarande sociala medier bara som ett komplement till den vanliga kommunikationen, istället för att se det som en integrerad del av kommunikationen. Men det håller på att ändra sig – med små, små steg – och allt fler utnyttjar sociala mediers möjligheter. För oavsett om ditt mål är att bygga arbetsgivarvarumärke, försäljning, traditionell marknadsföring eller kundtjänst kan sociala medier stötta detta arbete.
Alla delar sociala medier
Är det inte dags att på allvar riva stuprören, och se till att kommunikationsteam, marknadsteam, säljteam, kundtjänstteam med flera jobbar tillsammans för det bästa innehållet i sociala medier? Men hur gör man det? Och vilka roller behövs?
Linkedin är för b2b. Facebook är för b2c. Eller…?
Många tänker att Linkedin är för b2b och Facebook är för b2c. Men så enkelt är det inte. Två exempel på b2b-företag med fantastisk närvaro på Facebook är General Electric och Maersk.
Oavsett om ditt företag är b2b eller b2c, så är kommunikation b2p – från företag till person. Och beroende på ditt syfte och mål och var personerna du vill kommunicera befinner sig på sin beslutsresa, så passar den ena eller den andra kanalen bättre eller sämre. Människor har helt enkelt olika behov och beteenden i olika sociala medier. Vi spenderar tid på Facebook, men investerar tid på Linkedin, som ett exempel. Det hela blir inte lättare av att sociala medier lånar idéer från varandra, och att våra förväntningar på sociala medier och beteenden i dem förändras mycket.
Håller sociala medier på att bara bli medier?
Håller de sociala nätverken – chatt-apparna – på att ta över den sociala interaktioner, medan de tidigare sociala medierna blir allt mer likt vanliga medier. Deras affärsmodell är ju trots allt samma som tidningar och andra mediehus; att sälja annonsvisningar till en publik som man attraherar med innehåll. Deeped och Sarah tror inte det.
Sociala medier fungerar inte längre utan sina algoritmer som väljer ut vad för innehåll användarna ska få se. Och algoritmerna behöver användarinteraktion för att lösa sin uppgift. Så skulle sociala medier tappa den sociala delen och bara bli medier – broadcast medier – så skulle användarna inte få bra innehåll, sluta använda medierna och annonsmodellen kollapsa.
Utmaningar
Om ditt företag ska lyckas i sociala medier så måste du ta dig an flera utmaningar.
Först måste du förstå och kunna förklara hur sociala medier bidrar till bättre affärer. Först då kan du övertyga dem som sitter på pengarna att ge dig tillräckliga resurser.
Sen måste du rusta organisationen med rätt kompetens. Medarbetare som gör omvärldsbevakning, skapar innehåll och publicerar innehåll i rätt kanal och vid rätt tidpunkt för att nå rätt målgrupp blir ett måste.
Du måste också våga pröva nya kanaler. Pröva, gör om, gör rätt. Speciellt måste du börja pröva dig fram bland social nätverksappar (till exempel Snapchat). Detta område växer mycket snabbt, och det går inte att undvika om du ska förbli relevant.
Och (naturligtvis) så måste du jobba med bild. Text är sååå 2014.
Lär dig av youtubers
Vi är alldeles för textbaserade, säger Sarah och Deeped. Vi måste börja jobba mycket mer med rörlig bild. Det behöver faktiskt inte vara varken dyrt eller ta en massa tid. Här har de flesta företag en lång väg att gå. Men det finns ingen annan väg. Du måste bara göra det!
Deeped rekommenderar alla att lära sig av youtube-stjärnorna. Själv har han studerat Casey Neistats filmer. Varje dag levererar Casey en film om sitt liv och dom är riktigt grymma måste jag säga. Det tycker också Thomas 15-åriga son Arvid, som tipsar om dessa:
Bättre, mer, oftare
Sarahs och Deepeds nya mantra är ”bättre, mer, oftare”.
Du behöver göra bättre innehåll.
Du behöver göra mer innehåll.
Du behöver göra innehåll oftare.
Det låter jobbigt. Det är jobbigt. Men du måste publicera innehåll varje dag. Kanske inte i samma kanal, men du måste hela tiden göra saker. Kontinuerligt. Så att det finns skäl för din målgrupp att följa dig.
Kris i kommunikationsbranschen
Deeped tror att kommunikationsbranschen står inför ett stålbad. Byråer måste tänka om – från reklam till kommunikation på digitala plattformar. Det kommer att ta tid. Några kommer lyckas, Andra inte.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Not your part © Singleton (CC BY-NC 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »