Sökmotoroptimering – populärt kallat SEO efter engelskans Search Engine Optimization – är viktigare än någonsin för att vårt innehåll ska bli hittat. Förr var SEO lite av svart magik. Trollkarlar från SEO-byråer fixade och trixade med länkar och nyckelord för att vårt innehåll skulle synas i sökresultatet. Nu handlar SEO om att skriva innehåll som fokuserar på ett ämne, är relevant för ämnet, är intressant för läsaren, och tillför något nytt. Det gynnar sajter rik på värdeskapande innehåll, och straffar tunna sajter och sajter med skräpinnehåll. Och det kan vi tacka bland annat Panda, Penguin, Hummingsbird i Googles menageri – och nykomlingen RankBrain. I denna artikel berättar Filip Majetic mer om just RankBrain.
Nytt år och massa nya saker som händer inom SEO. Ännu vet ingen riktigt vad. Men det ska vi inte bekymra oss om i denna artikel. Istället ska vi titta närmare på en av fjolårets stora nyheter – RankBrain.
En talesman från Google har avslöjat att det är den tredje viktigaste signalen för rankingen. Den allra viktigaste är fortfarande länkar från andra sidor. Och nummer två förmodas vara något som heter Latent Semantic Indexing. Men den tredje viktigaste signalen av hundratals är alltså RankBrain. Men vad är det?
Vad är RankBrain?
RankBrain är ett program som använder artificiell intelligens (ofta förkortat AI) för att lära sig vad du och jag egentligen sökte efter när vi knappade in något i Googles sökruta. Det hjälper Google att bli träffsäkrare och presentera ett så nyanserat och precist resultat som möjligt.
RankBrain bearbetar en enorm mängd text på olika språk för att lära sig den egentliga betydelsen av ord och fraser utifrån hur de används. På så sätt kan Google sökalgoritm förstå aldrig tidigare sedda sökningar och fortfarande filtrera resultaten så att en vag sökning får ett relevant resultat.
Det som skiljer RankBrain från många andra av Googles algoritmer är dess förmåga att programmera om sig själv så att den anpassar sig efter den information den analyserar. Googles traditionella algoritmer kräver att människor skriver om reglerna.
Tag till exempel denna sökning:
vad för kall söt rätt serveras vanligtvis som dessert
Svaret är naturligtvis glass. Men det ”vet” inte en vanlig algoritm. Men RankBrain klurar ut det efter att ha analyserat några sökningar och sökresultat, och lägger automatiskt till det som ett specialfall.
I RankBrain är det artificiell intelligens som programmerar om algoritmen så att den tar hand om specialfallet. I en traditionell algoritm skulle en Google-tekniker behöva lägga in ett specialfall för att hantera samma situation.
Smartare än människor
RankBrain är riktig träffsäker. I ett experiment lät Google sina ingenjörer tävla mot RankBrain om vem som bäst kan gissa vilken sida av några givna som kommer att placera sig i toppen för en given sökfras. Ingenjörerna prickade rätt sju av tio gånger. RankBrain åtta av tio.
RankBrain är oumbärlig för Google. Varje dag sker tre miljarder sökningar. Av dessa är femton procent – 450 miljoner sökningar – sådana som Google aldrig har sett förr. Många av dem använder långa fraser och är väldigt specifika för en smal nisch. Det är omöjligt för Googles tekniker att uppdatera algoritmerna för hand för att ge samma resultat som de nu når med RankBrain.
Greg Corrado, senior research scientist på Google, berättade i en intervju för Bloomberg Business, om experiment som visar hur viktig RankBrain har blivit under det år den har funnits. Att stänga av RankBrain ”skulle vara lika illa för användarna som missa att serva hälften av sidorna på Wikipedia”.
Hur påverkas content marketing?
Än så länge påverkas sidors placering i sökresultatet ganska litet av RankBrain. Men den är som sagt den tredje viktigaste signalen, och den är ny, så vi kan nog räkna med att inflytandet ökar.
Den utvecklingen gynnar webbplatser som regelbundet publicerar innehåll som svarar på frågor inom ett ämne eller en bransch. Därför tror jag att content marketing på webben blir mer relevant än någonsin. Och det i sin tur förutsätter en genomarbetad innehållsstrategi.
Jag tror också vi får se färre sökresultat med tunt innehåll, eftersom syftet med RankBrain verkar vara att hitta det innehåll som bäst besvarar sökfrasens intention, istället för innehåll som bäst matchar själva sökfrasen. Sajter som tidigare har fått bra placering med hjälp av allehanda SEO-teknik kommer förmodligen att slås ut av webbplatser som bäst besvarar användarnas frågor inom ett område och som har en bra länkprofil.
Google är inte ensam
I den här artikeln har jag bara pratat om Google. Men de är inte ensamma om att använda artificiell intelligens. Microsofts Bing har RankNet och Facebook använder AI för att optimera nyhetsflödet, för att nämna några andra tillämpningar av tekniken.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »