Sara Rosengren och Micael Dahlén har i sin forskning vid Handelshögskolan i Stockholm visat att varumärken som bygger ett kommunikationskapital (också kallad reklamkapital) genom att på ett konsistent sätt och under lång tid tillhandahålla innehåll som en målgrupp värdesätter. Ett stort kommunikationskapital gör målgruppen villig att ta del av all kommunikation från varumärket. Även reklam och rent säljbudskap. Det är detta som gör att content marketing fungerar. Vill du lära dig mer? Läs denna artikel. På slutet väntar också en bonus. :-)
Reklamforskare har länge studerat varför människor undviker reklam. Undersökt om det ändå inte ger effekt. Och utforskat tricks för att ta sig runt ”problemet”. Men väldigt lite forskning har ägnats åt den motsatta frågan: Vad får människor att inte undvika reklam? Att frivilligt ta del av marknadskommunikation? Att till och med söka upp sådant innehåll? Det vill Sara Rosengren och Micael Dahlén råda bot på.
Så här skriver de i Journal of Advertising – världens mest ansedda vetenskapliga tidskrift inom reklam:
…we hope to shift perspective and take a first step to better understand the mechanisms for consumer adverting approach.
Citatet kommer från deras artikel Exploring Advertising Equity: How a Brand’s Past Advertising May Affect Consumer Willingness to Approach Its Future Ads som publicerades i början av året.
Sara Rosengren och Micael Dahlén är inga dunungar. Sara är docent och chef för Centrum för konsumentmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm. Och Micael är professor vid samma skola och räknas som en av världens tio främsta forskare inom området. Så när de ryter ifrån lyssnar forskarvärlden.
Reklam som vi vill ha
Artikeln är ett första steg mot en förståelse av marknadskommunikation som målgruppen inte undviker utan till och med efterfrågar.
Att det finns sådan marknadskommunikation vet vi alla. Tänk bara på ICA Stig. Du har säkert varit på väg att sätta på kaffe eller göra något annat under ett reklamavbrott, men hejdat dig och stannat kvar och sett ICA:s reklamsåpa för att den faktisk är underhållande.
Eller tänk på The Epic Split. Du har säkert sett Volvo Trucks reklamfilm både en och två gånger. Inte för att du är sugen på att köpa en lastbil, utan för att det är fascinerande.
Och nog har du kollat in Volvo Cars reklamfilm Leave The World Behind eller åtminstone Made by Sweden.
Du har säkert också kollat in Doves Real Beauty Sketches, eller Always #LikeAGirl eller Budweisers Puppy Love eller …
Allt detta är exempel på reklam som de flesta människor faktiskt väljer att se. Och gillar!
Och SEB:s native advertising och Granngårdens content marketing är också exempel på marknadskommunikation som uppskattas av målgruppen.
Så det finns gott om exempel på reklam och marknadsföring som människor inte undviker, frivilligt tar del av, och till och med söker upp. Ändå är det inte den reklamen som forskningen har fokuserat på.
Tills nu. När Sara Rosengren, Micael Dahlén och deras kollegor på Handelshögskolan i Stockholm – som räknas som ledande i världen inom konsumentreklam – riktar strålkastarljuset dit det borde vara. På vad vi som köpare vill ha.
Kommunikationskapital (reklamkapital)
Sara Rosengrens och Micael Dahléns forskning visar att ett varumärke kan förtjäna mottagares uppmärksamhet för sin kommunikation, inklusive traditionell reklam och rent säljbudskap, genom att regelbundet under lång tid tillhandahålla innehåll som mottagare sätter värde på.
Med andra ord förtjänar ett varumärke sin målgrupps uppmärksamhet genom att konsistent bjuda på kunskap eller underhållning som målgruppen värdesätter. Den därigenom förtjänade uppmärksamheten kallar forskarna för kommunikationskapital eller reklamkapital (advertising equity på engelska).
I sin artikeln presenterar Sara Rosengren och Micael Dahlén resultatet av fem empiriska studier som omfattar 1 700 köpare av 100 varumärken från 12 olika branscher. Studierna bevisar två viktiga saker om kommunikationskapital:
- Kommunikationskapital är en unik egenskap som existerar parallellt med andra egenskaper hos ett varumärke.
- Kommunikationskapital har en helt egen och positiv effekt på mottagarens vilja att ta del av ett varumärkes marknadskommunikation.
Det kanske låter lite torrt. Men tänker du efter så inser du att det är superhäftigt. Det är ett vetenskaplig bevis att content marketing och andra former av det vidare begreppet permission marketing faktiskt fungerar.
Permission marketing
Seth Godin är en av de riktigt stora tänkarna inom marknadsföring. För snart två decennier sedan beskrev han reklam som ”the science of creating and placing media that interrupts the consumer and then gets him or her to take some action”. Han kallade det för interruption marketing, eftersom reklam avbryter och tränger sig på med sitt budskap.
Redan då hade reklam svårt att nå fram. Så här skrev Seth Godin: ”As the marketplace for advertising gets more and more cluttered, it becomes increasingly difficult to interrupt the consumer.”
Han lösning på problemet är permission marketing, som ”…offers the consumer an opportunity to volunteer to be marketed to”. Han skriver:
By only talking to volunteers, Permission Marketing guarantees that consumers pay more attention to the marketing message. It allows marketers to calmly and succinctly tell their story, without fear of being interrupted by competitors or Interruption Marketers. It serves both consumers and marketers in a symbiotic exchange.
Permission Marketing encourages consumers to participate in a long-term, interactive marketing campaign in which they are rewarded in some way for paying attention to increasingly relevant messages.
Ömsesidigt värdeutbyte
Seth Godin argumenterade för ett ”symbiotiskt utbyte” mellan varumärke och mottagare. Om varumärken fortlöpande ger något som målgruppen tycker är värdefullt, så kommer målgruppen efter en tid att börja ”betala” med sin uppmärksamhet. Forskarna vid Handelshögskolan i Stockholm kallar detta för ömsesidigt värdeutbyte (equitable exchange på engelska). Och det är den bärande idéen i content marketing och andra former av permission marketing.
Content marketing
Vid content marketing erbjuder varumärket värde i form av innehåll som utbildar eller underhåller. Det är den viktigaste av fyra principer som definierar content marketing.
Den näst viktigaste, enligt Joe Pulizzi, är att tillhandahålla innehållet på en egen plattform (men sprida det i egna, förtjänta och köpta kanaler).
Den tredje principen säger att innehållet ska tillhandahållas i en konsistent process över lång tid.
Och den fjärde principen säger att innehållet ska påverka beteende på ett sätt som stödjer avsändarens affär.
Native advertising
Men det är inte bara content marketing som glimmar . Ett lysande exempel är SEB:s native advertising.
SEB köper annonsplats av Omni och fyller den med innehåll som inte bara ser ut som Omnis egna innehåll utan också är lika bra. Det är också ett exempel på permission marketing.
Totaliteten av innehåll bygger kommunikationskapital
Vad har content marketing gemensamt med ICA Stig och SEB:s native advertising?
I alla tre fallen är det ett varumärke som på ett konsistent sätt under lång tid tillhandahåller innehåll som målgruppen värdesätter. Det därigenom ackumulerade innehållet bildar över tid en totalitet. Det är detta som bygger kommunikationskapitalet.
Content product
Totaliteten av innehåll bildar en produkt jämförbar med en tidning, ett radio- eller tv-program, en kurs och så vidare. Jag kallar därför totaliteten av innehåll för en innehållsprodukt (content product på engelska).
Den enda väsentliga skillnaden mellan en innehållsprodukt och vilken annan produkt som helst är syftet. En innehållsprodukt tillhandahålls för att bygga kommunikationskapital. En ”vanlig” produkt tillhandahålls för att bygga finansiellt kapital.
I övrigt skiljer sig en innehållsprodukt inte från andra produkter. Det bildar ett eget varumärke (i betydelsen brand) som avsändaren kan forma med en redaktionell idé. Det påverkas av Porters fem krafter. Och för att överleva content shock behövs en ”content tilt”, som inte är något annat än en tillämpning av Porters generella strategier på innehåll. Och så vidare.
Content marketing är egentligen inget annat än en metodik för att producera en innehållsprodukt på ett systematiskt sätt.
Läs mer av Sara Rosengren
Sara Rosengrens och Micael Dahléns artikeln är ett viktigt bidrag till förståelsen av content marketing. Om du inte räds standardkoefficienter och chi-kvadratfördelning så kan du läsa artikeln. Men om du föredrar lite mer lättsmält innehåll av Saras penna så rekommenderar jag istället Reklamkapital – en förbisedd tillgång som är hennes bidrag till årets marknadsföringsbok 2015 – Marknadsföring och påverkan på konsumenten (red. Magnus Söderlund).
Med vänlig tillåtelse av Sara Rosengren, Magnus Söderlund och Studentlitteratur kan vi bjuda dig på hela Saras text nedan.
Din tur
Om du tyckte den här artikeln var värdefull och vill ”betala igen”, så blir vi jätteglada om delar den på Twitter, Facebook och LinkedIn så att fler får chansen att ta del av Sara Rosengrens och Micael Dahléns forskning. Tack!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »