Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta är en återutsändning av avsnitt 38 från den 10 juni 2016.
”Försenad! Vem bryr sig?”, är rubriken för Åsikt 38, den 10 juni 2016, med mig Thomas Barregren.
[Inledande vinjett]
Har du märkt att dagens krönika är försenad?
Har du märkt att dagens krönika är försenad?
Jag tror svaret beror på sättet du brukar ta del av Kntnt Åsikt.
Om du prenumererar på podden Kntnt Åsikt, och är en regelbunden lyssnare, så tror jag du har noterat att den är försenad med fyra dagar.
Om du inte lyssnar på podden, men prenumererar på nyhetsbrevet, så tror jag du just nu frågar dig: ”Vadå försenad?”
Och om du inte prenumererar på podden eller nyhetsbrevet, så tror jag du tänker: ”Äh, vem bryr sig?”
Har jag rätt? Berätta gärna. Gå till www.kntnt.se/magasinet/9700 och svara i kommentarsfältet sist på sidan. Men kom sen tillbaka hit och läs eller lyssna på resten, som handlar om när det är viktigt att publicera i tid, och när det går att slira på kopplingen.
[Vinjett]
Frågan vi alla ställer oss (ibland)
Tillbaka?
Va bra! Det ska bli spännande att se vad du skrev i kommentarsfältet.
Men, hur viktigt är det egentligen att publicera innehåll regelbundet? Måste det ske exakt samma klockslag på exakt samma veckodag? Eller kan det ske lite när som helst?
Överambitiöst
Inför 2016 gjorde vi en riktig ambitiös planering. Klockan 6.00 varje måndag, tisdag, onsdag och torsdag tänkte vi publicera nyskrivet innehåll på vår webbplats. Och varje fredag klockan 9.00 planerade vi att skicka ett nyhetsbrev med veckans alla artiklar.
Jäkligt ambitiöst, är det minsta man kan säga. Kom ihåg att det bara är Pia och jag som roddar vår content-produktion, som förutom fyra webbartiklar per vecka och ett nyhetsbrev också omfattar tre poddar – Åsikt, Radio och Peptalk – och ett frukostföredrag varje månad. Och allt detta ska vi hinna med efter att vi har hjälpt våra älskade kunder.
Om du vill säga att vi var överambitiösa, så ska jag inte argumentera emot. I december, när vi la planen, så hade jag sagt att du har fel. Men inte nu, ett halvår senare.
När vi återkommer efter ett välbehövligt sommaruppehåll, så kommer vi sannolikt ha dragit ned ambitionen något. Kanske bara tre artiklar per vecka.
I praktiken har vi redan dragit ned till tre artiklar per vecka sedan maj. Vi skulle annars inte hinna med det som är viktigast – våra kunder. Och ibland har vi varit tvungen att slira på kopplingen; en artikel eller ett poddavsnitt har dröjt en dag eller högst två.
Det har fått mig att fundera mycket på det här med regelbundenheten och förutsägbarheten i publicering. Hur viktigt är det egentligen?
Studie efterlyses
Jag kan inte på rak arm dra mig till minnes att jag har sett någon studie av effekten av att publicera regelbundet och förutsägbart visavi lite när som helst.
Kanske kan Joakim Arhammar, Pontus Staunstrup, Björn Owen Glad och andra lyssnare och läsare tipsa om en sådan studie.
Däremot finns det studier som visar på betydelsen av att publicera ofta.
Ofta är bättre
För ett år sedan gjorde HubSpot en benchmark av sina mer än 13 000 kunder. Deras data visade att företag som publicerade minst fyra artiklar per vecka fick 250 % mer trafik än de som bloggade högst en gång per vecka.
Studerar man deras siffror lite närmare, så ser man att en artikel i veckan gör ingen skillnad. Det behövs minst två artiklar. Det ger en ökning med knappt 40 %. Men riktigt intressant blir det först vid tre artiklar per vecka. Då ökar trafiken uppemot 125 %. Och den siffran dubblas, som sagt, om du gör ytterligare en artikel per vecka. Så det finns goda skäl att publicera ofta.
Så ofta är bra. Men måste det också vara regelbundet och förutsägbart?
Regelbundenhet trumfar kvalitet, som trumfar kvantitet
Bland oss content-nördar är det en ”sanning” att regelbundenhet är viktigare än kvalitet, som är viktigare än frekvens, som är jätteviktigt. (Sanning inom citationstecken, eftersom jag som sagt inte kan dra mig till minnes någon studie som visar att det verkligen är sant. Vi bara tror det.)
Innebörden är att du ska göra så mycket innehåll du bara förmår. Men inte mer än att du kan hålla innehållet riktigt relevant och med riktig hög kvalitet. Men lägg inte för mycket tid på relevans och kvalitet; du får inte missa din deadline.
Med andra ord: Regelbundenhet trumfar kvalitet, som trumfar kvantitet.
Och eftersom kvantitet är viktigt, så är kvalitet ännu viktigare, men allra viktigast är regelbundenhet.
Men är det sant för alla sorters innehåll och alla sorters kanaler?
Återigen, jag känner inte till någon studie som ger ett tydligt svar. Men jag har funderat mycket på frågan, inte mist utifrån hur jag själv fungerar, och har kommit fram till att det är olika för olika sorters innehåll och kanaler.
Olika krav för olika sorters innehåll och kanaler
Jag tror betydelsen av att publicera regelbundet och förutsägbart är i direkt proportion till mottagarnas förväntan på att få nästa ”leverans” av innehåll. Om förväntan är liten, så kan du slira. Om förväntan är stor, bör du leverera punktligt och utan överraskningar.
Och storleken på förväntan beror på en rad saker.
Förväntan är högre för innehåll som man prenumererar på, och lägre för innehåll som man konsumerar sporadiskt. Därför är regelbundenhet och förutsägbarhet viktigare för en podd och ett nyhetsbrev, än för en webbplats. Podd och nyhetsbrev prenumererar man på. Webben snubblar man in på via sökmotor eller sociala medier. Och sociala medier tror jag ligger någonstans mittemellan.
Förväntan är högre för innehåll som kommer ofta, och lägre för innehåll som kommer sällan. Därför är det viktigare för en podd som kommer ut varje vecka att hålla sitt publiceringsschema, än för en podd som kommer ut en gång i månaden.
Förväntan är högre för innehåll som lockar besökaren att komma tillbaka, och lägre för innehåll som inte lovar något. Därför är det viktigare för en YouTube-kanal som uppdateras ofta att fortsätta med det, än för en YouTube-kanal som uppdateras sporadiskt.
Låt mig ta några exempel ur verkliga liv.
Exempel
Jag uppskattar Mark Schafers blogg och podd. Bloggen följer jag genom RSS-läsaren Feedly. Podden prenumererar jag på. Jag förväntar mig inte att hitta nya blogginlägg, men blir glad och intresserad när de dyker upp i Feedly. Men jag förväntar mig ett nytt avsnitt varje vecka av podden, och skulle bli besviken om det uteblev.
Jag lyssnar också på Joe Pulizzis och Robert Roses podd PNR With This Old Marketing och Cisions Passion för kommunikation. PNR With This Old Marketing kommer ut varje tisdag. Det vet jag, och skulle bli väldigt besviken om den inte gör det. Passion för kommunikation kommer ut någon gång varje månad, och så länge uppehållet inte blir för långt så nöjer jag mig med det.
Kntnt har en YouTube-kanal där vi sporadiskt lägger upp videoklipp. Ingen följer oss, eftersom vi inte lovar någon kontinuitet. Men skulle PewDiePie missa att uppdatera sin kanal varje dag så skulle hans fans riva ned himlen.
Slutsats
Så vad blir slutsatsen? Jo att kvantitet är viktigt, kvalitet ännu viktigare och regelbundenhet är viktigast, och i synnerhet när det på grund av format, kanal eller löfte finns stor förväntan på att få ta del av nytt innehåll.
Glöm inte!
Till sist. Om du ännu inte har berättat om du märkte eller inte att Kntnt Åsikt var sen, så hoppas jag att du gör det nu, i kommentarsfältet på www.kntnt.se/magasinet/9700. Det ska bli riktigt intressant att se vad folk svarar.
[Avslutande vinjett]
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »