Affärsnyttan uppkommer inte av sig självt. Det krävs beteendeförändring. Vilka lär du dig att bestämma i en andra lektionen i Kntnts strategiskola.
Välkommen till Kntnts strategiskola! I tolv lektioner får du lära dig allt du behöver veta för att ta fram en framgångsrik content marketing-strategi. Varje lektion går på djupet med en av de tolv delarna som utgör Kntnts ramverk för content marketing-strategi. När du har lärt dig alla tolv delar så har du allt du behöver för att tillsammans med ditt team ta fram en riktig och fungerande strategi för content marketing.
Nu är det dags för den andra lektionen. Låt oss börja med att kort repetera lite av det vi gick igenom i förra lektionen.
Strategi = riktning + begränsningar
Som regel måste något förändras för att ett företag ska nå ett uppsatt affärsmål. Denna förändring tar företaget från var det är idag till vart det bör vara inom en given tidsram. Skillnaden mellan bör och är ger en riktning för besluten som måste fattas. Det är den ena halvan av en strategi.
Som regel finns många vägar att gå från är-värdet till bör-värdet. Utan en plan är det lätt att man använder alla resurser för att springa efter alla möjligheter. Det är ett enormt slöseri med talang, tid och pengar. Därför behövs begränsningar; både i fråga om vilka möjligheter man ska pröva, och vilka resurser som ska användas. Det är den andra halvan av en strategi.
Tillsammans utgör riktning och begränsningar en komplett strategi.
De fem första delarna av Kntnts ramverk för att ta fram en content marketing-strategi syftar till att hitta riktningen. De fem följande handlar om att bestämma begränsningar för vilka möjligheter som ska prövas. Och de två sista om att bestämma begränsningar för vilka resurser som ska användas.
Content marketings strategiska frågor
Vi kommer så småningom till begränsningarna. Just nu håller vi på med riktningen, som ges av svaren på content marketings strategiska frågor:
- Vad för affärsnytta ska content marketing bidra till?
- Vilket förstärkt eller förändrat beteende behövs för att affärsnyttan ska uppkomma?
- Vilka målgrupper behöver vi påverka för att beteendet ska förändras eller förstärkas?
- Hur kan vi påverka målgrupperna?
- Var längs beslutsresan ska vi påverka målgrupperna med content marketing?
I förra lektionen fick du lära dig det mesta du behöver veta om att söka svar på den första frågan. Allt från att bemöta invändningar till att genomföra första halvan av workshop som syftar till att besvara de tre första frågorna. Nu ska vi fortsätta med den andra frågan: Vilket förstärkt eller förändrat beteende behövs för att affärsnyttan ska uppkomma?
Förstärka eller förändra beteende
Vadå förstärka eller förändra ett beteende?, kanske du undrar.
Ledningen har att affärsmål, som företaget ska nå inom en given tid. Det målet uppnås inte av sig självt. Något måste förändras. Det är den förändringen som vi kallar affärsnytta. Den första frågan besvarar vilken denna förändring är.
Men affärsnytta händer inte av sig självt. För att få till den önskade förändringen måste några bete sig annorlunda än förr. I bästa fall handlar det bara om att förstärka ett beteende. Annars handlar det om att förändra ett beteende.
Är det manipulativt?
Kanhända tycker du att det låter manipulativt att förstärka eller förändra människors beteende.
Manipulativt är det om man hotar eller använder dolda eller bedrägliga metoder. Snälla, gör inte det.
Men det är inte manipulativt att försöka förstärka eller förändra beteende för affärsnytta, så länge det är uppenbart för den du försöker påverka. För att lyckas måste du också erbjuda något i gengäld – från psykologiskt välbefinnande (lyxig känsla) till bra pris (tag 3, betala 2). Detta är ju vad marknadsföring går ut på.
Content marketings syfte
För att förstärka eller förändra beteende måste du först förtjäna uppmärksamhet. Och det är vad content marketing handlar om.
Genom att regelbundet och konsistent publicera innehåll på egen plattform (till exempel på en webbplats, i ett nyhetsbrev eller i en kundtidning), så bygger du över tid en ökad vilja hos dina mottagare att ta del av och låta sig påverkas av ditt kommersiella budskap. Att det fungerar, och väldigt bra dessutom, har docent Sara Rosengren vid Handelshögskolan i Stockholm och hennes kollegor visat i flera studier.
Budskapet kan vara en del av självaste innehållet, eller likt en annons levereras vid sidan av innehållet.
Jämförelsen med en annons är inte så dum (om jag får säga det själv), för content marketing fungerar precis som medieföretag.
Medieföretag använder innehåll för att attrahera en publik till sin plattform (till exempel en tidning, en radiostation eller en tv-kanal) och riktar sen en del av uppmärksamheten mot budskap från deras annonsörer. Den väsentligaste skillnaden är just vem som annonserar. Vid content marketing är det ägaren av plattformen som annonserar. I medier är det annonsörer.
Påverka ”rätt” personer
För att content marketing ska vara effektivt, så måste du attrahera rätt personer med ditt innehåll. Rätt i detta sammanhang innebär de vars beteende du behöver förstärka eller förändra. För att målstyra kommunikationen mot dem så måste du först och främst veta vilka de är. Och för att identifiera vilka du vill påverka är det bra att veta hur du vill påverka dem. Eller hur? Det leder oss till den andra av content marketings strategiska frågor: Vilket förstärkt eller förändrat beteende behövs för att affärsnyttan ska uppkomma?
Formulera svaret på frågan som ett mål som uppfyller SMART-kriterierna. Eftersom målet handlar om ett förstärkt eller förändrat beteende kallar vi det för beteendemål. Och det är målet för din content marketing.
Låt oss nu titta på hur du kan komma fram till ditt beteendemål.
Del 2: Beteendemål
Mål
Målet är att identifiera den viktigaste beteendeförändring (eller ‑förstärkning) som content marketing ska bidra till.
Metod
Arbetet med att identifiera beteendeförändring sker i en workshop, som också omfattar affärsnytta (beskrivs i del 1) och målgrupper (beskrivs i del 3).
Medverkande
Följande bör delta under hela workshopen:
- Personer som ytterst beslutar om satsning på content marketing, t.ex. vd, affärsområdeschef och divisionschef
- Personer som har betydande inflytande på de som beslutar om satsning på content marketing, t.ex. kommersiell chef, produktchef och finanschef
- Personer som kan vinna mycket på en satsning på content marketing, t.ex. försäljningschef, CRM-chef och kundklubbschef
- Personer som får sin verksamhet påverkad, t.ex. marknadschef, kommunikationschef och varumärkeschef
- Personer som har inflytande på utförandet av content marketing, t.ex. redaktörer och social media manager
Ni bör vara fler än två och färre än tio personer för att få en bra gruppdynamik. Lagom storlek är 3–7 personer.
I möjligaste mån ska de medverkande vara samma personer som deltog under första delen av workshopen.
Tidsåtgång
Denna del av workshopen tar cirka 1,5 timmar om den utförs i direkt anslutning till den första delen och av samma personer.
Förberedelser inför workshopen i sin helhet (alla tre delar, exklusive presentation) tar cirka en halv arbetsdag. Dokumentation efter workshopen tar cirka en arbetsdag.
Material
Följande material behövs till workshopen i sin helhet
- Whiteboard och tillhörande pennor
- Blädderblock och tillhörande pennor
- Postit-block och penna till varje deltagare
- Tejp att tejpa fast postit-lappar som ramlar ned. 🙂
Förberedelser
Särskilda förberedelser inför denna del av workshopen: inga.
Genomförande
Så här genomför du denna del av workshopen:
- Sammanfatta kort vad ni har åstadkommit så här långt. Påminn om den identifierade affärsnyttan. Ge utrymme för eventuella kommentarer.
- Använd brainwriting för att identifiera alla beteendeförändringar (eller ‑förstärkningar) som kan bidra till affärsnyttan.
- Med utgångspunkt i den diskussion som avslutar brainwriting, formulera gemensamt ett beteendemål – ett enda mål för beteendeförändring som ska uppnås med content marketing. Målet ska uppfylla SMART-kriterierna (se faktaruta).
- Skriv ned beteendemålet på blädderblocket. Fotografera av blädderblocket och alla positit-lappar när de sitter kvar på tavlan. Ta ned positi-lapparna och sudda tavlan.
- Nu är det dags för fika. ☕
Efter fikat fortsätter ni med målgrupperna. Det återkommer vi till i nästa lektion.
Efterberedelser
I strategidokumentet skapar du det kapitlet som beskriver den önskad beteendeförändringen (eller ‑förstärkningen) som ni har kommit fram till.
I minnesanteckningarna beskriver du i korthet resonemanget som ledde fram till resultatet och inkluderar alla bilder du har tagit.
Till sist
Om du har något gott att säga om Kntnts strategiskola så ber jag dig att länka till Strategiskolan – http://www.kntnt.se/magasinet/strategiskolan – från din webbplats och dela länken på Facebook, LinkedIn och Twitter. Använd gärna hashtaggen #kntnt. Gör det nu! ?
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »