För att verkligen nå fram med ett budskap måste mottagaren förstå, på riktigt. Ibland misslyckas vi med att nå fram för att vi inte sätter oss in i deras sätt att tänka, men det kan också bero på att vi själva inte riktigt förstår. Detta exemplifieras i dagens artikel författad av Martin Modigh Karlsson. Läs den nu!
Alan Alda, känd från M*A*S*H, West Wing, en handfull Woody Allen-filmer och mängder av vetenskapsprogram på tv, har formulerat The Flame Challenge – Explaining science to an 11-year-old. När Alda var gästredaktör på tidningen Science berättade han i förordet om sin fascination för naturvetenskap, men hur hans nyfikenhet fick en törn i elvaårsåldern på grund av en trist pedagogisk insats. Han beskriver hur han tänkt i dagar på lågan i toppen på ett ljus.
Vad händer där, vad ÄR en låga? frågade han sin lärare.
– It’s oxidation.
Även om det är korrekt, så räckte inte svaret riktigt för Alda och det uppmuntrade inte heller till vidare nyfikenhet från hans sida.
Den äldre Alan Alda har återkommit till händelsen i klassrummet. Han berättar att han börjat inse att en väldigt viktig del av vetenskap som verksamhet är att kunna kommunicera vetenskap. Han arbetar därför på olika sätt för att hjälpa forskare att bli bättre att nå ut med sin forskning.
Han avslutar sin text i tidningen Science med en utmaning till världens främsta forskare (eller åtminstone till läsare av en av de främsta forskningspublikationerna):
Would you be willing to have a go at writing your own explanation[…] – I’m 11 years old and looking up at you with the wide eyes of curiosity. What is a flame? What’s going on in there? What will you tell me?
Från låga till klimat
Ett hundratal antog hans utmaning då, och den har sedan fortsatt med en ny fråga varje år. Bidragen som kommer in bedöms av tusentals elvaåringar runt om i världen, som sedan utser två vinnare. Frågorna och deras vinnande bidrag sedan den ursprungliga om eld:
- 2012: What is a Flame?
- 2013: What is Time?
- 2014: What is Color?
- 2015: What is Sleep?
- 2016: What is Sound?
- 2017: What is Energy?
- 2018: What is Climate?
Alda Center berättar att i snitt antar 360 forskare och lärare utmaningen varje år – och deras förklaringar är fascinerande! Men visst finns här någon lärdom att hämta även för de av oss som inte har forskarambitioner eller undervisar på mellanstadiet?
Jaja, förklara så barn förstår, det har vi hört förr
Javisst. Men pröva!
Förklara vad årstider är för ett barn.
Förklara för en jämnårig hur bankerna skapar pengar.
Pröva att förklara din produkt eller tjänst så att en elvaåring förstår.[1]
Det sista är din utmaning. Min erfarenhet är att det är när man försöker förklara och förklara igen för andra som man verkligen förstår själv. Och jag tror att om vi anammar The Flame Challenge i styrelserum, arbetslag, grupper och team så kommer vi upptäcka nya saker som hjälper oss framåt. Saker vi krånglar till i onödan. Saker vi tar för givet att våra kunder, medarbetare eller klienter förstår. Saker vi tar för givet att vi själva förstår, men kanske egentligen inte greppat fullt ut.
Men om du bjuder in ett gäng nyfikna 11-åringar till din automatiserande och revolutionerande revisionsbyrå (för att ta ett slumpmässigt exempel) – förenkla inte för mycket. Alan Aldas Flame Challenge handlar om att nå klarhet och livfullhet – inte att ”dumma ner” så att nyfikenheten dör. Bjud in till diskussion, var öppen med vad du själv inte förstår så vågar andra vara detsamma.
- Disclaimer: Reklam till barn ↩︎
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »