Tycker du det är svårt att förklara affärsnyttan med sociala medier och content marketing? Du ser nyttan. Försöker förklara för ledningen. Men de verkar sitta fast i gamla tankemönster. Visa ROI säger de. Men hur? tänker du. Hur kan man visa "return on investment" på att folk gillar företaget, det ni står för, det ni gör, och inte minst ert innehållet? Fattar dom inte att det är en förutsättning för att sälja? Så här säger många ansvariga för marknadskommunikation. Sannolikt är det ännu fler som känner eller tänker likadant. För er har jag skrivit denna korta artikel, som är den första av tre som handlar om hur du kan visa på affärsnytta utöver ROI. Läs den idag!
Som ansvarig för ditt företags marknadskommunikation brottas du kanske med att förklara affärsnyttan med sociala medier. Och nu content marketing.
Du slits mellan motstridiga viljor. Några vill satsa mer. Vi måste börja med video. Vi måste göra mer på Instagram. Vi måste komma igång med Snapchat. Varför? För att konkurrenterna gör det, blir kanske svaret. Eller, för att kunderna finns där.
Andra vill lägga mindre tid och pengar. Varför? För att det inte gör någon nytta, blir kanske svaret. Eller, för att vi måste fokusera på säljdrivande aktiviteter. Våra kunder ser inte på video. Instagram är inget för oss. Snapchat är bara en fluga.
Det finns många önskemål och påståenden, men sällan bra motiveringar.
Många saknar insikt om marknadsförings villkor
Mitt i striden står du. Övertygad om att ni ska finnas i sociala medier; helst ännu mer. Och övertygad om att ni också ska göra content marketing; helst ännu bättre.
Din övertygelse vilar på insikten att det är människor ni gör affärer med (inte konsumenter eller företag), att människor inte vill bli avbrutna och pådyvlade ert budskap i tid och otid, och att utvecklingen har gett dem makt att värja sig mot påträngande reklam. Det är därför effekten av vanlig reklam blir allt sämre.
Du inser att ni måste vara där människorna ni vill nå finns. På deras villkor. Ingen vill ha en objuden gäst som högljutt avbryter samtal för att skryta om hur bra han är. Men gärna en socialt begåvad gäst som bjuder på sig själv.
Det är därför, försöker du förklara, som ni ska göra bättre content marketing och vara mer närvarande i sociala medier. Utan att tänka på direkt egennytta. Men ingen utanför ditt team tycks förstå. Riktigt förstå.
Vd:ar tror inte på marknadskommunikation
För ett år sedan gjorde PMP Marknadskonsult en undersökning bland svenska företag på Large, Mid och Small Cap på Stockholmsbörsen. Den visar att varannan börs-vd tror att marknadskommunikation inte bidrar till försäljning.
På vilken planet lever dessa börs vd:ar? Du och jag vet bättre. Om deras bolag skulle upphöra med marknadsföring så skulle försäljningen störtdyka. Kanske inte första tiden. Men efter några år skulle de få se vad marknadsföring bidrar med.
Eller…?
Kanske är det vi som har fel? Kanske bidrar marknadsföring mycket mindre än vi tror? Kanske ägnar vi oss fel saker?
Handen på hjärtat, kan du visa med fakta och siffror att marknadsföringen bidrar till försäljningen?
Om du jobbar med ehandel av snabbrörliga produkter till konsumenter, till exempel resor, så svarar du sannolikt ja med gott samvete. Men vi övriga? Njaa…
Lösning för dig som inte gillar siffror
För att kunna lägga fram fakta och siffror som visar att marknadskommunikation bidrar till försäljning, så måste vi börja med att mäta. De flesta av oss gör inte det. Inte alls, enligt PMP Marknadskonsults undersökning.
Bara fyra av tio följer upp och utvärderar effekten av sin marknadskommunikation. Och de flesta av dem gör det sådär bra. Inte för att vilja saknas, utan för att kunskapen saknas.
Jag fattar; du är ingen siffermänniska. Du är kreativ och tycker om att jobba med kommunikation – inte att pilla på siffror och skriva analysrapporter.
Därför tror jag vi måste hitta en lösning som funkar för dig. Men som också funkar för honom eller henne du rapporterar till, och hens chef. Jag tror inte lösningen är ännu fler rapporter från Google Analytics, Linkedin’s Analytics Tab, Facebook Insights eller Twitter Analytics.
Nej. Det handlar snarare om hur du kommunicerar. Jag ska förklara.
Lär av IT-chefen
Om du har följt oss en tid, till exempel lyssnat på avsnitt 43 av Kntnt radio, så vet du att jag har en IT-bakgrund. (Lugn, jag ska strax komma till saken, men först måste jag berätta en kort historia.)
Efter några år som elektronikingenjör och sen studier på Chalmers så började jag jobba som IT-konsult i mitten av 1990-talet. Då var IT-chefen, eller systemadministratören som han fortfarande kallades, en kille med begynnande flint, antydan till mage under en T‑shirt från senaste nörd-konferensen och en kopp nattsvart kaffe fastlimmad i handen. Satt han inte på sitt minst sagt röriga rum, så gick han omkring i tofflor (eller bara strumplästen!). Och vågade man till äventyrs fråga om hjälp så fick man det till priset av att känna sig ganska blåst.
Okej, jag rycktes med av min egen kreativitet och målade IT-chefen i lite väl starka färger. Men du fattar säkert vad jag menar. Han (för det var det alltid) platsade helt enkelt inte i ledningsgruppen. Och de som satt där såg på honom som något nödvändigt ont.
Men bland IT-människor själva började attityden förändras. IT är inte servrar och nätverk – utan affärsmöjligheter. Därför skrevs spaltmeter om att IT-chefen måste ta plats i ledningsgruppen. Problemet var bara att de som redan satt där inte fattade ett smack av vad IT-chefen sa.
Ännu fler spaltmeter skrevs om att IT-chefen måste börja prata affärsspråk. Och det började han (och nu också hon) att göra. En fancy titel skadar inte heller. I dag sitter Chief Information Officer (CIO) ofta i ledningen. Men inte marknadschefen.
Lärdom? Om berget inte kommer till Muhammed, så får Muhammed gå till berget.
Marknadskommunikation är affärsmöjligheter
Marknadskommunikation är inte annonser, sociala medier eller content marketing. Inte heller räckvidd eller engagemang. Marknadskommunikation är affärsmöjligheter.
Du måste göra samma resa som IT-chefen. Du måste prata ledningens språk. Men inte ROI! Det går inte att räkna ut ROI av marknadsföring. Men affärsnytta. Jag ska hjälpa dig en bit på väg. Nästa vecka ska jag ge tips på hur du kan visa affärsnytta. Missa inte det!
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »