Ska företag vlogga? Rättare sagt: Är vlogg ett bra format för företag? Absolut! Praktiskt taget alla svenskar kollar på Youtube. Många varje dag. Förmodligen många fler av dina b2b- eller b2c-kunder än du tror. För dem är vlogg ett naturligt sätt att kommunicera på Youtube. Så vill du nå dem där är vlogg ett utmärkt sätt. Om du vill lära dig mer så ska du titta på det andra avsnittet av vår vlogg som vi kallar Kntnt tv.
Ska företag vlogga? Rättare sagt: Är vlogg ett bra format för företag? Absolut! Praktiskt taget alla svenskar kollar på Youtube. Många varje dag. Förmodligen många fler av dina b2b- eller b2c-kunder än du tror. För dem är vlogg ett naturligt sätt att kommunicera på Youtube. Så vill du nå dem där är vlogg ett utmärkt sätt. Om du vill lära dig mer så ska du titta på det andra avsnittet av vår vlogg som vi kallar Kntnt tv.
Länkar till de olika videoklippen hittar du på Kntnts Youtube-kanal där du också kan gilla och kommentera avsnittet och prenumerera på kommande avsnitt.
Nedan följer ett sorts manus. Jag skrev det som en mental förberedelse inför inspelningen. Det mesta som sägs i videon finns med i ”manuset” men med andra ord. Jag inkluderar det dels för de som föredrar att läsa framför video, dels för att sökmotorer ska hitta hit.
Alla finns på Youtube
Det har snackats under många år om hur viktig video är – eller snart kommer att bli – för företag och deras marknadskommunikation. Och det på goda grunder.
På bara tre år har antalet svenskar som tittar på video ökar med mer än 50 %. Under samma tid har antalet som tittar dagligen tredubblats, enligt Internetstiftelsens statistik från 2017.
Varenda kotte (100 %) mellan 12 och 25 år tittar på Youtube. Men det är inte bara unga som hänger på Youtube. 9 av 10 mellan 26 och 55 år är där. Och 8 av 10 mellan 56 och 65 år.
Många kollar också varje vecka:
- Två tredjedelar av alla mellan 26 och 35 år.
- Hälften av alla mellan 36 och 45 år.
- Dryg tredjedel av alla mellan 46 och 55 år.
- Och dryg fjärdedel av alla mellan 56 och 65 år.
Så ska du vara där din målgrupp finns, så ska du vara på Youtube.
Som du förstår med tanke på vad jag pratade om i förra avsnittet – vikten av en egen plattform– så menar jag inte att Youtube ska vara din enda kanal eller ens den viktigaste. Men du bör vara där. Jag återkommer strax till varför. Men först elefanten i rummet.
Video är komplicerat och dyrt
Video är komplicerat. Och det är dyrt att få hjälp. Svindyrt.
Alla vet det. Men få pratar om det.
Byråer snackar inte om det, eftersom de är beroende av produktionsbolag för att förverkliga högst ställda ambitioner.
Produktionsbolag pratar inte om det, för de måste betala stora lokaler, dyr utrustning och många specialistroller.
Och många kommunikatörer och marknadsförare saknar kunskap för att göra jobbet själv, saknar tid att lära sig och saknar budget att anställa någon som gör det.
Så trots många års snack om hur viktigt video är så ser vi väldigt lite verkstad.
Resultatet blir några få och påkostade men riktigt snygga produktioner då och då. Som till exempel den här som Silver Bullet Film gjorde för Abba Seafoods:
Du kan se resten på Youtube. Du hittar länk nedan.
För några år sedan såg vi en motreaktion, när kommunikatörer och marknadsförare började använda sina mobiltelefoner för att spela in sig själva eller sända live. Pontus Staunstrup är en av dem som fortfarande gör det:
Kolla in hans Youtube-kanal för bra tips. Du hittar länk här nedanför.
Mellan proffs och gör-det-själv video
Silver Bullets film för Abba och Pontus Staunstrups selfie-videos ligger i varsin ända på ett spektrum från stor kostnad och ansträngning till liten kostnad och ansträngning. Finns det inget däremellan?
Jo, naturligtvis. Den här vloggen är ett exempel. Men innan jag kommer in på varför vi har valt just detta format, och varför jag tycker att du också ska överväga det, så tänkte jag visa några exempel på andra mellanformat.
Först ut har vi ett format som jag kallar Whiteboard Friday efter Moz’s videoserie med samma namn. Idén är enkel: Du berättar ett ämne med hjälp av anteckningar redan nedskrivna på en whiteboard bakom dig. Så här kan det se ut:
Jag gillar formatet eftersom det skapar en känsla av att jag som tittare står framför whiteboarden och pratar direkt med Rand Fishkin (i detta exempel).
Jag rekommenderar det framför det snarlika formatet som jag kallar videoföredrag. Även här står du framför kameran med illustrerande innehåll bakom dig. Men du interagerar inte med innehållet.
Författarna till kursboken Digital marknadsföring använder formatet. Så här ser det ut:
Det är ett mer mindre personligt format och riskerar därför också vara mindre engagerande.
Ännu sämre tycker jag om ett format som jag kallar bildspel. Det är rena sömnpillret. Se själva:
https://youtu.be/KhYAtiVXjds
Japp, det var mig du hörde. Jag gjorde fyra sådana sömnpiller för några år sedan.
Formatet kan fungera för de 24 % som tittar på utbildningsfilmer på Youtube. Men inte för oss andra.
Ett format som jag gillar är intervju. Egentligen är det inte ett format utan en hel genre av format. Den allra enklaste formen liknar mer ett samtal än en intervju. Så här ser det ut när Marcus Sheridan – alias The Sales Lion – intervjuar Ann Handley:
https://youtu.be/viRfREQVjSk
En mer uppskalad variant på intervju är soffprogrammet. Här illustrerad av Cision’s Content Conversations:
Frågor & svar är ett annat format som engagerar. Vänd på rollerna: Låt din målgrupp ställa frågor till dig. Det var något Matt Cutts gjorde på Google Webmaster Help Forum:
Det var några exempel på ”mellanformat” – video som inte kostar skjortan men som inte heller skriker “Hej! Kom och hjälp mig.”
Du hittar länkar här nere till alla videos jag har visat klipp ur.
Företags-vlogg
Jag har sparat det bästa mellanformatet till sist. Jag kallar det företags-vlogg. Jag ska nu förklara vad det är. Varför vi har valt det. Och varför jag tycker att du också ska överväga det.
Så till en början: Vad är en vlogg (med ett v i början)? Bokstavligen betyder det “video loggbok”. Det betecknar en omvänd kronologiskt ordnad samling av videoklipp som var och en tar upp något som avsändaren tycker är viktigt vid tillfället för inspelning.
Avsändaren är alltid en och samma person. Och han eller hon pratar direkt till mig som tittare, så att det känns som att vi är polare och att jag är på plats hos honom eller henne.
Ämnet för varje videoklipp / avsnitt kan variera. Men de hör som regel till ett eller några få igenkänningsbara teman som vloggaren återkommer till. Det är dessa teman som avgör om vi tänke på en vloggare som mat-vloggare, smink-vloggare, foto-vloggare eller vad det nu kan vara.
En företags-vlogg är precis som vilken annan vlogg som helst, med den avgörande skillnaden att avsändare, tema och ämnen speglar ett företag.
Du tittar just nu på det andra inlägget i Kntnts företags-vlogg som heter Kntnt tv.
Enkelt! Eller hur?
Därför vloggar vi
Så varför har vi skapat en vlogg?
Det började med något som Deeped Niclas Strandh sa på Kntnts 28:e frukost. Han manade oss i publiken att studera youtubers och lära oss av dem. Och jag tog honom på orden.
Under snart ett och ett halvt år har jag följt flera youtubers och sett varje video de har lagt upp. Och jag har gjort nedslag hos ännu fler.
Jag har kollat in bildval, klippning, ljudsättning, berättarteknik, ja allt som bidrar till att få mig att gilla dem och vilja följa dem – eller inte.
Och sakta men säkert har idén att prova själv slagit rot och börjat växa. Kamera och redigeringsprogram har jag. Så det enda som behövdes var lite mod.
Mod behövs. Det är minst sagt ovant att prata rakt in i en kamera utan att se dig på anda sidan, speciellt när man går på stan och håller den framför sig.
Och ännu mer mod behövs när jante knackar hårt på axeln och frågar vem f‑n tror du att du är.
Men när Deeped Niclas Strandh kastade handsken för några veckor sedan (se förra avsnittet), så kände jag att det var det perfekta svepskälet att dra igång. Och här är vi nu.
Varför just vlogg?
Men varför vlogg? Vaför inte Whiteboard Friday eller en intervju-serie. Faktum är att jag har övervägt de andra två alternativen också. Och jag tror jag kommer att väva in sådana inslag här i vloggen. Men det finns två skäl till varför jag fastande för vlogg.
Det första skälet är erfarenheten från vår podcast – Kntnt radio.
Efter fyra år och 163 avsnitt (hittills) så kan jag konstatera att podcast är ett mycket potent medium för att driva försäljning. Nästan alla våra kunder har lyssnat på vår podcast innan de kontaktade oss.
Det som gör podcast så effektiv, trots begränsad räckvidd, är dess intimitet. Lyssnare kommer nära Pia och mig, lär känna oss, gillar oss och litar på oss. Och just de tre sakerna – att känna till, att gilla och att lita på – är grunden för all försäljning.
Min egen erfarenhet efter att ha lyssnat på många poddar och sett på många vloggar är att vlogg-formatet är ännu intimare. Därför tror jag det är en ruskigt potent kanal.
Det är också därför jag tycker att du också ska prova på formatet.
Det var allt
Det var allt för denna gång.
Visa din uppskattning med ett klick på gilla-knappen. Lämna jättegärna en kommentar. Och prenumerera på vår Youtube-kanal s att du inte missar nästa avsnitt. Tänk på att klockan ska se ut som att den ringer.
På återseende!
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »