I Kntnt är vi nyfikna på hur vi kan skapa värdefullt innehåll på webben. Vad passar då bättre en höstfrisk morgon än att starta dagen på Rabash första frukostseminarium på vägen till kontoret? Temat var hur sociala medier kan förändra världen. Med kaffe och smörgås minglade vi med de andra morgonpigga deltagarna. Vill du veta hur Greenpeace och Djurens rätt förändrar världen via sociala medier? Läs mer här.
Idag startade min kollega Thomas Barregren och jag dagen med kaffe, smörgås och mingel på frukostseminariet i kommunikationsbyrån Rabash ljusa lokaler i Pustervikshuset. Rubriken på föreläsningarna var Sociala medier kan förändra världen, så våra förväntningar var satta i en matchande nivå.
På plats hos Petter, Hannah, Elin, Alexander och Nanna på Rabash fanns två talare från organisationerna Greenpeace och Djurens rätt. Bägge med lång erfarenhet av att arbeta aktivt med stora mängder aktiva följare för att via sociala medier nå resultat inom sina intresseområden, miljö respektive djurrätt och djurskydd.
Skapar aktivt värde i sociala medier
Evelina Bergström från Greenpeace och Moa Richter från Djurens rätt delade generöst med sig av sina erfarenheter av att arbeta med sociala medier. I sina föreläsningar idag fokuserade de främst på organisationernas gillasidor på Facebook. Gemensamt för båda organisationerna är att deras medlemmar är aktiva och ofta har starka åsikter för miljö och djurskydd. Vilket de gärna och ofta uttrycker på sociala medier.
Moa Richter från Djurens rätt
Moa Richter från Djurens rätt inledde morgonens föreläsningar. Hon berättade att Djurens rätt, som startades redan 1882, nu har omkring 35 000 medlemmar. Även om djurrättsorganisationen som ideell förening har rejält med år på nacken så var de tidiga med att använda en sida i Facebook för sin kommunikation med medlemmar och intresserade. De startade sidan 2007 och har sedan starten haft en aktiv kommunikation med sina nära 200 000 följare.
Ungefär hälften av trafiken till den huvudsakliga webbplatsen djurensratt.se kommer från sociala medier varav 90 % från Facebook, så det är självklart för Moa med kollegor att engagera sig i att hålla sidan aktiv.
Under årens lopp har Djurens rätt lärt sig vad som fungerar med deras målgrupp. Moa delade med sig av tio råd för att kommunicera framgångsrikt via Facebooksidan. Fem Do’s och fem Don’t’s ur sex års arbete med sådant de har lärt sig fungerar eller inte i arbetet med sociala medier.
5 Do’s för att lyckas på Facebook
Här ger Moa fem råd för att lyckas med sin kommunikation på Facebooksidan.
Relevans
Att innehållet är relevant är centralt för att följarna ska uppleva allt innehåll på sidan som trovärdigt och intressant för sidans syfte och avsändare.
Bilder
Inlägg med bilder ger upp till 10 gånger så många delningar än inlägg med enbart text. Bilderna måste dock vara relevanta och hänga samman med innehållet i texten för att uppskattas av följarna.
Tidpunkt
Söndagskvällar mellan kl 19–20 är den bästa tiden för genomslag på Facebook. Så glöm att bara jobba måndag till fredag sa Moa.
Tillgänglighet
När man kommunicerar på Facebook så är det viktigt att vara tillgänglig för att besvara frågor. Moa visar ett exempel när en läsare ställer en fråga och återkommer efter 11 timmar med en ilsken kommentar om att Djurens rätt inte vill besvarar frågan. Innan Djurens rätt själva svarar går en annan läsare in och svarar på frågan. Tillgängligheten är även att konversationen kan även flytta mellan kanaler, som Instagram, Twitter, Google+ och YouTube även om Facebook absolut är störst.
Blockera
Till slut behöver man ibland ta till möjligheten att blockera en följare när någon upprepat är otrevlig eller hotfull så blockeras denne från att kunna skriva fler kommentarer på sidan.
5 Don’t’s för att lyckas på Facebook
Här ger Moa fem råd för sådant som är smart att undvika när man vill lyckas med sin kommunikation på Facebooksidan.
Sponsring
Betala inte för att inlägg ska synas bättre. En organisk tillväxt är bättre för den bygger på läsarnas äkta engagemang.
Sell out
Var inte en ”sell out” och fiska gillaklick med söta bilder och lättköpta poänger, det straffar sig i längden och bygger inte förtroende.
Fokusera på stökiga
Välj att besvara de läsare som engagerar sig med relevanta inlägg istället för att lägga energi och tid på de troll som mest stör.
Missa twisten
Ta tillfället att omforma en nyhet eller händelse till att bära ditt budskap och kommunicera detta tillsammans. Inte bara nyheten i sig.
Känslor
Svara inte när du har starka känslor. Gör annat en stund innan du svarar.
Evelina Bergström från Greenpeace
Evelina Bergström har jobbat internationellt på Greenpeace i ett sociala medieteam på åtta personer. Hon berättade hur det var att kommunicera via en Facebooksida med fler än 1,5 miljoner gillade.
Greenpeace startades 1971 för att stoppa kärnvapenprov och har nu 38 miljoner supportrar världen över. Sociala mediestrategin som de utgår från fokuserar på att alltid inbjuda till handling. Evelina lyfter upp de goda resultat som Greenpeace hade med kampanjen Detox Fashion. Där modeföretag kan skriva under ett manifest mot miljöförstöring.
Inledningsvis säger Evelina att kommunikationen vi ser i sociala medier är bara toppen av ett isberg där toppen syns och 90 % ligger under ytan och sammanfattar Greenpeace lärdomar som följer.
Bjud in till handling
Varje inlägg som publiceras oberoende av kanal ska inbjuda till en handling av något slag. Handlingen kan variera mellan att klicka gilla, dela vidare, kommentera, skriva ett brev eller gå vidare till en annan webbplatsen för att skriva under en namninsamling eller liknande.
Aktualitet och trender
Koppla det egna budskapet till aktuella händelser och pågående trender. Genom att bädda in sina budskap i aktuella händelser och lyfta fram trender ökar intresset för Greenpeace budskap.
Beröm på rätt ställe
Lägg fokus på att läsarna är hjältarna, inte Greenpeace. Rikta alltid budskapen så att det är läsarna som får berömmet istället för avsändaren. Det stärker medlemmarna och ökar deras vilja att klicka gilla, dela vidare och kommentera. Därigenom ökar engagemanget och budskapet sprids vidare.
Delaktighet och delbarhet
Utgå från perspektivet delaktighet och delbarhet redan när bilderna designas till inläggen. Använd ytan i bilderna till att bära budskap som Jag gillar Arctic istället för att Greenpeace gillar arctic. Med budskapet jag gillar är det mycket lättare för läsarna att stå bakom och därigenom dela vidare på sin sida.
Kvalitet framför kvantitet
Publicera hellre färre dock genomtänkta budskap i bilder, texter och länkar istället för att lägga upp många för att fylla på med nytt. Materialet som publiceras på Facebook ska hålla samma kvalitet som det material som publiceras på webbplatsen. Evelina framhåller att de kommunicerar på olika sätt beroende om de är på Pinterest, Instagram, Twitter, Google+, YouTube eller Tumblr. Kan du se skillnaden?
Hantera trubbel i paradiset
När någon skriver strunt och attackerar andra läsare i kommentarstrådar kan enstaka läsare döljas men det använder Greenpeace väldigt sällan. De uppmuntrar istället aktiva diskussioner och går sällan in för att moderera även när vågorna går höga i kommentarstrådarna.
Innehåll efter kanal
Marknadsför sociala medier i varandra för ökad spridning. Evelina poängterar att kommunikationen i sociala medier för Greenpeace har mer karaktär av crowdsourcing än marknadsföring även om den självklart har det syftet och den effekten. Saker som kommer upp i en kanal kan skrivas om till budskap i en annan. Geeenpeace använder Facebook som en viktig kommunikationskanal där så många av aktiva medlemmar befinner sig varje dag.
I Google+ märkte de att läsarna var av en annan grupp än på Facebook, äldre och kunnigare om miljöfrågor. Utifrån detta anpassade de sitt innehåll till mer fokuserat på fakta. På Instagram är stilen av en lättare karaktär så där publicerar de bilder och mindre text. Här är stilen mjukare och mer familjär, därför behöver kommunikationen passa målgruppen som är aktiv där. I Twitter finns en mer provokativ stil som Greenpeace hakar på för att nå för öka kännedom om frågor. Twitter underlättar även kontakten med och påverkan till politiker och journalister.
Evelina avslutade med uppmaningen att våga leka, misslyckas och även vara rolig då och då när det passar in på råden ovan.
Blick mot framtiden
På frågestunden ställde jag frågan hur talarna utifrån sina erfarenheter att jobba med sociala medier i stora organisationer tror att vi använder sociala medier i framtiden, säg om ett år.
Evelina och Moa trodde att vi fortfarande kommunicerar på Facebook samtidigt som det har utvecklats nya kanaler. Och möjligtvis blir det så att med tanke på diskussionerna om övervakning via internet att vi kommunicerar mindre personligt och mer via olika stängda grupper och gemensamma sidor. Att de fortsätter att förändra världen via sociala medier var helt klart. Se talarnas presentationerna här.
Ja, ingen vet något om framtiden. För bara sju år sedan kände vi inte till Facebook som nu är en självklar del i mångas dagliga kommunikation. För bara ett år sedan fanns inte Kntnt och nu är vi här. Utvecklingen är spännande och vi följer den på jakt efter värdefullt innehåll.
Inspirerade efter ett informativt frukostseminarium åkte vi spårvagnen tillbaks till kontoret och ser fram till nästa tillfälle hos Rabash.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »