Vi frågade Malin Sjöman – marknadskonsult med ett par decenniers erfarenhet av marknadsföring business-to-business (B2B) från bland andra telekomoperatören 3 och Ericsson – om hon ville dela med sig av sina erfarenheter. Och det ville hon. Resultatet blev denna välskrivna och insiktsfulla artikel.
I år har jag hört det sägas inte bara en utan ett otal gånger, att gränserna mellan B2B- och konsumentmarknadsföring är på väg att suddas ut. Påståendet kommer från personer med vad som verkar vara, en nyvunnen insikt om att också B2B-försäljning i slutändan handlar om kommunikation mellan människor. I takt med att marknadsföringsdialogen blir alltmer digital, sägs detta leda till att vi nu är redo att skrota begrepp som B2B och B2C och förenkla det till ett P2P, Person-to-Person, eller varför inte H2H för Human-to-Human.
Visst stämmer det att affärer mellan företag i praktiken görs mellan människor. Erfarna B2B-säljare, företagsledare och marknadsförare vet sedan länge att nya företagskunder rekryteras genom relationer med enskilda individer. Och visst erbjuder de digitala verktygen nya möjligheter att kommunicera både tätare och närmare med dessa individer. Men att därifrån dra slutsatsen att en och samma marknadsföringsmodell kommer funka för B2B och B2C är en stark förenkling av verkligheten.
Om vi verkligen vill lyckas med vår marknadsföring måste vi fortfarande förstå särdragen för hur företag gör affärer med andra företag. När vi förstått det kan vi dra nytta av kunskapen i vår kommunikation, i digitala medier och i vårt content marketing-arbete.
1. B2B-affären börjar med problem
B2B-affärer är sällan spontana. I stället börjar de nästan alltid i någon form av problem. Först kanske bara som en oroande känsla i magen hos en av företagets beslutsfattare, om att något i verksamheten behöver fixas till. Kanske fungerar inte gammal teknik längre optimalt. Kanske är arbetssätt och rutiner för resurskrävande och kostar för mycket. Kanske står företaget inför förändrade marknadsförutsättningar med nya kundkrav och ökad press från konkurrenter. Det är först när problemet lyfts, från att vara en gnagande magkänsla till att få prioritet över alla andra utmaningar, som man aktivt börjar se sig om efter en lösning.
Som marknadsförare vill vi gärna vara positiva och prata om de nyttor och fördelar vi kan erbjuda. Om vi istället för att ducka för våra kunders problem, lyfter fram och speglar dem på ett trovärdigt sätt kan vi öka fokus på problemet och bidra till att en köpprocess kommer igång. Genom att prata om det som finns på våra kunders agenda, inte om våra egna produkter, börjar vi samtidigt bygga vårt förtroendekapital.
2. Lösningarna är mer komplexa
De produkter och tjänster företag köper för att adressera sina utmaningar är ofta mer komplexa och betydligt dyrare än de vi köper som privatpersoner. Ett CRM-system är mer komplext än en mediadator. En IT-säkerhetslösning för hela företaget kräver mer eftertanke än att installera ett antivirusprogram på hem- PC:n. Nästan alltid finns det också många olika alternativ till hur företaget kan lösa sina problem. Ett kan vara att anställa nya medarbetare. Ett annat att anlita konsulter. Ibland går det att köpa en färdig produkt. Utmaningen är bara att avgöra vilken som är bäst. I andra fall måste den perfekta lösningen skräddarsys i nära samarbete mellan företagskund och leverantör.
Att kartlägga och utvärdera olika alternativ är ofta både tids- och resurskrävande, framförallt om det handlar om produkter eller tjänster som företaget inte köper speciellt ofta. Om vi som marknadsförare kan hjälpa till att bryta ner problemlösningen och väga olika alternativ mot varandra på ett objektivt sätt, adderar vi värde till den som ska välja och bidrar till att föra processen framåt.
3. Köpbeslut tas av grupper – inte individer
Då många köp påverkar flera olika avdelningar i företaget, tas B2B-köpbeslut sällan av en person på egen hand. Istället samlas en grupp individer, med olika bakgrund och ansvar i organisationen, för att gemensamt komma fram till rätt beslut. Utmaningen ligger i att olika individer har olika förväntningar och behov: när säljchefen ser stora möjligheter med det nya CRM-systemet kanske IT-chefen fokuserar på den ökade belastningen det innebär för den egna organisationen, medan ekonomichefen bedömer det som en onödig merkostnad. Tricket är att alla dessa personer måste komma överens, både om att en förändring behövs och om vilken lösning som är den bästa. Lyckas de inte enas blir det inget köp.
Utmaningen för oss marknadsförare blir därför att förstå hur förutsättningarna ser ut. Vilka sitter med runt bordet när beslutet tas? Vilka påverkar indirekt på vägen mot ett beslut? Vad är deras utmaningar, önskningar och hinder? För att vi ska bli den leverantör som kunden till slut väljer, gäller det att vi kommunicerar med var och en av dessa nyckelpersoner på ett för dem trovärdigt och relevant sätt.
4. Vägen från problem till lösning är en resa
Många företag fattar sina köpbeslut enligt en mer eller mindre formaliserad köpprocess. Andra tar sig igenom processen som andan faller på. Oavsett hur resan från första probleminsikt till samsyn i beslutsgruppen och köp ser ut så tar den tid. Det kan röra sig om allt från ett par veckor upp till flera år. Upphandlingen blir ofta en lärande process: ju mer köparen lär sig om möjligheterna, desto mer utkristalliseras kraven. En bred flora av alternativ trattas ner till en kortlista som till sist leder till val av lösning och leverantör och ett köpbeslut.
Duktiga säljare vet att B2B-försäljning är ett långsiktigt arbete. Därför lägger de en betydande del av sin tid på att förstå kundbehov, utbilda potentiella kunder och presentera olika lösningar. Idag gör B2B-köpare alltmer av sin informationsinsamling digitalt. Det betyder att vi som marknadsförare också måste förstå köparens sätt att tänka och anpassa vår kommunikation efter hur mottagaren rör sig mot ett köpbeslut.
5. Besluten är rationella och emotionella
Det fanns en tid när man sa att köpbeslut B2B fattades på helt rationella grunder, baserade på faktamässiga argument som produkt, funktion och pris. Professionella köp görs för att möta företagets gemensamma behov och känslor som personligt välmående och självförverkligande förväntas komma långt ner på skalan. Samtidigt är B2B-affären oftast inte bara mer komplex än ett konsumentköp utan också mer långsiktig. Den som fattar ett beslut måste leva med det i många år framöver. Att anlita ”fel” leverantör, eller köpa ett system som inte levererar betyder att det egna professionella ryktet sätts på spel. Därför väljer de flesta en affärspartner och leverantör baserat på förtroende. Man väljer den man litar på.
Förr kunde vi som B2B-marknadsförare i hög grad förlita oss på att våra säljkollegor byggde relationer och skapade förtroende hos potentiella kunder. Idag har vi med digitala kanaler och content marketing allt större möjligheter att tillgodose både kundernas rationella och emotionella behov. Genom att paketera vår, d.v.s. företagets samlade kunskap och erfarenheter med värde för våra potentiella kunder, hjälper vi dem på resan mot ett köp. I gengäld kan vi väcka slumrande intressen, vinna förtroenden och i slutändan vinna en ny affär.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »