Facebook ändrar nyhetsflödet – igen. Nyheter och video åker ut och den organiska räckvidden för företag, varumärken och medier stryps än mer, medan innehåll från familj, vänner och grupper lyfts fram. I avsnitt 163 av Kntnt Radio summerar Pia och Thomas vad som ändras, funderar på motiv och ger tips på vad du ska göra.
Facebook ändrar nyhetsflödet – igen. Nu åker nyheter och video ut och den organiska räckvidden för företag, varumärken och medier stryps ännu mer. Istället ska innehåll från familj, vänner och grupper lyftas fram. I avsnitt 163 av Kntnt Radio summerar Pia och Thomas vad som ändras, funderar på motiven och ger tips på vad du ska göra.
Facebook ändrar nyhetsflödet
Den 12 januari postade Mark Zuckenberg på Facebook (var annars) ett meddelande som skakade om världen. Åtminstone den delen av världen som försöker använda Facebook för att ragga kunder och läsare/lyssnare/tittare.
Budskapet är tydligt. Organisk spridning av innehåll från företag, varumärken och medier ska strypas ännu mer. Varför? Mark Zuckenbergs och andra Facebook representanters förklaring spänner över ett stort spektrum. Allt från ”vi har nyligen fått feedback” att inlägg från företag och medier ”tränger ut personliga ögonblick” till att ”passivt läsande av artiklar eller tittande på video … kanske inte är så bra”.
Mediebranschen är rasande. Så rasande att Mark Zuckenberg tvangs lova att lindra smällen. Medier som ”gemenskapen värderar som trovärdig” ska gå före i kön. Måhända lugnar det de största mediahusen. Men det lugnar inte folk som oroar sig för spridning av smal kvalitetsjournalistik.
De luttrade kommunikatörerna och marknadsförarna på företagen är mer resignerade. Vi har varit med förr. Det är inte första gången Facebook stryper vår organiska räckvidd. Kanske är det dags att skita i Facebook?
Veckans avsnitt av Kntnt Radio börjar med en genomgång av vad som ändras. Vi nämner också några av de tidigare lappkasten Facebook gjort med sin algoritm.
Facebooks motiv
Men vad ligger bakom Facebooks beslut? Och varför dessa återkommande lappkast?
Är det investerares kallhamrade krav på ökad tillväxt? Är det för att undvika staters och myndigheters granskade öga. Eller är det verkligen av omsorg för användaren och en strävan att ”bring people together”som Mark Zuckenberg säger?
Thomas och jag funderar högt på Facebooks egentliga motiv till den senaste totala omdaning av Facebooks nyhetsflöde.Lyssna och tyck till!
Vad ska du göra?
Så vad ska du göra? Innan förändringarna har rullats ut och vi ser effekten av det är det svårt att komma med råd. Men Thomas och jag har några idéer som vi tar upp i veckans avsnitt av Kntnt Radio.
Länkar
Det har redan skrivits spaltmeter megabyte om Facebooks stora förändring. Och det kommer sannolikt att produceras mycket mycket mer innehåll på ämnet innan året är till ända. Men här är i alla fall några lästips:
- Facebook Newsfeed Algorithm History
- The Facebook News Feed is Changing to Favor Person to Person Engagement
- Facebook News Feed Update: Now What?
- Vad marknadsförare behöver tänka på runt Facebooks förändring av algoritmen
- 2017 Was Bad for Facebook. 2018 Will Be Worse
- Avsnitt 112, Reply All (podcast från Gimlet Media)
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Walk-On © Jamie Rumley (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »