Du känner säkert igen dig. Du vill skapa intressant och engagerande innehåll för ditt företags målgrupper. Men du har inte tid! Alla andra tycks ha tid, att döma av den lavinartade ökningen av böcker, bloggar, podradio-kanaler med mera. Att skapa bra innehåll kräver rejält med tid. Tid du inte har. Så vad göra? Hur gör andra? Hur får vi mer tid att skriva eller producera annat innehåll? Jag har träffat David Stiernholm, som arbetar som "struktur", och frågat om hans bästa tips. Läs för att ta del av dem!
Du känner säkert igen dig. Du vill skapa intressant och engagerande innehåll för ditt företags målgrupper. Men du har inte tid! Alla andra tycks ha tid, att döma av den lavinartade ökningen av böcker, bloggar, podradio-kanaler med mera. Att skapa bra innehåll kräver rejält med tid. Tid du inte har. Så vad göra? Hur gör andra? Hur får vi mer tid att skriva eller producera annat innehåll? Jag har träffat David Stiernholm, som arbetar som ”struktör”, och frågat om hans bästa tips. Läs för att ta del av dem!
Innan David får komma till tals skall några andra få ge sina tips. Men först: Varför behöver vi tid?
Värdefullt innehåll tar tid att skapa
Att det tar tid att skapa värdefullt innehåll är en gammal sanning. Det märker inte minst vi på Kntnt, som har ambitionen att blogga två gånger varje vecka, och erbjuda inspirerande frukostseminarier med innehåll varje månad.
Innehållsskapandet är något som vi prioriterar av flera skäl. Vi är övertygade om att ett bra innehåll väcker intresse och förmedlar det vi gör. Vi vill dessutom leva som vi lär. Inga konstigheter. Att ta fram relevant innehåll är dock en process som tar tid, där förarbetet mynnar ut i exempelvis ett färdigt inlägg här på bloggen. Själva skrivandet är en del och hur vi kan få mer tid att skriva, ska vi titta närmare på här.
Det tar för mycket tid att skriva
Marknadsförare och kommunikatörer förutspås att under 2014 öka sitt intresse för innehållsmarknadsföring (content marketing). Efter ett tag kommer de, precis som du kanske redan har gjort, märka att innehållskapandet tar en rejäl bit av arbetstiden. Och nu räcker det inte längre att vara sökbar på webben eller fylla webbplatsen med vilket innehåll som helst. Nu krävs mer än att bara producera och publicera mycket material. Innehållet skall vara av bra kvalitet och ge läsarna värde. Och därför behövs mer tid än tidigare för att producera innehåll.
En lösning för att inte behöva göra allt själv är att beställa material från andra, exempelvis innehållsleverantörer. Även som beställare krävs det dock att man avsätter tid för arbetet med att ta fram relevant underlag för att leverantören ska kunna skapa rätt innehåll.
När vi pratar med marknadsförare är det, oavsett övriga skillnader, en aspekt av content marketing som jämt och ständigt dyker upp i samtalen: ”Det tar ju så mycket tid”.
Mindre snack och mer verkstad
Som alltid när aspekter som tid, kunskap och mening kommer på tal så är det lätt att hamna i filosofiska diskussioner. Man kan ställa sig olika frågor. Finns det en reell brist på tid, det vill säga för få antal timmar till det arbete som behöver göras? Är de arbetsuppgifter som planeras in för många för antalet timmar? Eller är tidsbristen endast upplevd? Är det frågan om att prioritera bättre bland arbetsuppgifterna? Eller att planera in skrivandet? Eller handlar det om att hitta sätt att motivera mig själv att faktiskt skriva?
Orsakerna varierar såklart. Men en sak är säker: arbetsdagen innehåller annat än skrivande. Därför ska vi nu rikta blicken på praktiska förslag till lösningar. Eller i alla fall ge lite hjälp på vägen. Häng med!
Hur ska jag prioritera?
Hur ska jag se till att motivera mig att faktiskt få tid att skriva? Är kanske en lösning att vi helt enkelt accepterar att det tar tid?
Någon gång kan det hända att en lyckosam idé kommer farande som en blixt från klar himmel. Möten ställs in eller flyttas. Telefonen tystnar i några timmar. Tiden finns plötsligt så att flowet kan infinna sig. Härligt!
Oftare är det andra arbetsuppgifter som kan upplevas som viktigare att göra för tillfället. Skrivandet är slutprodukten av en process som kan se ut såhär: inspiration, idé, research och tid för reflektioner, samtal med andra, leta upp bilder. Och sist skriva ett inlägg.
Inspiration och grund för innehåll i inlägget samlas ofta in parallellt med annat – både privat och på arbetet. När jag exempelvis läser nyheterna hittar jag ofta intressanta artiklar. Jag har för vana att mejla artiklarna till mig själv med ett eller flera beskrivande ord i ämnesraden. Orden är övergripande som webbstrategi, content marketing eller utveckling. Sedan vid datorn söker jag på orden i mailboxen och samlar ihop artiklarnas länkar i ett dokument på Google Drive eller i Evernote, beroende på var jag vill ha dem lätt åtkomliga. Där finns sedan en idébank för blogginlägg. Så hur gör då andra som lyckas erbjuda värde i sitt innehåll?
Inspiration från andra
Några av de artiklar jag har samlat just för att få inspiration till att få mer tid för att skriva är följande från Sara Öhman, Jerry Silfwer, Pontus Staunstrup och David Stiernholm. Även om de inte fokuserar på hur arbetstiden kan struktureras i minuter och timmar, ger deras innehåll inspiration till att släppa loss tankarna, minska prestationspressen och komma igång med att skrivandet. Det vill säga, inläggen ger mig värde för det jag behöver göra.
Sara Öhman menar att känslor är en väg till framgång framför faktabaserat innehåll. För att uttrycka känslor behöver tankarna få ta tid. För att snabbare komma igång med förarbetet till sitt innehåll delar Sara med sig av den modell för att göra en innehållsstrategi på bara 5 minuter.
Jerry Silfwer tipsar om att ta hjälp från filmens värld för att få till sitt berättande. På bara 15 minuter kan man med Jerrys mallar få till en grund för sin storytelling.
Pontus Staunstrup visar hur smart det är att återanvända sitt material i olika former. Genom Pontus tips kan en text omvandlas till en film, en presentation till ett white paper och så vidare.
David Stiernholm ger konkreta råd och en hjälpande hand för att återfå sin struktur efter en hektisk period då de där högarna samlats istället för att ha lagt på rätt ställe.
Struktörens bästa tips för att få mer tid att skriva
För fler praktiska råd om att få mer tid till skrivande, så sökte jag upp David Stiernholm – Sveriges första ”struktör” – för en intervju. Här är Davids lösning på problemet med för lite tid för att lyckas med din content marketing.
David har själv en sorts text som han vill bli bättre på att skriva. Han har därför gjort en egen skrivutmaning. Varje gång han har skrivit en text så bockar han av det i en ruta. För var femte ruta får han dra en lott ur en skål. Vinsterna är överraskningar som varierar från smått till stort. Att just bli överraskad bidrar till att skrivandet blir gjort.
Att skriva är något vi har att göra i konkurrens med allt annat vi har att göra. Därför kan vi behöva planera in skrivandet och hitta sätt som motiverar oss att genomföra det skrivande som vi har föresatt oss att genomföra.
Stegvis ökning av planering för att få mer tid att skriva:
- Skriv upp skrivandet på din att göra-lista.Skriv upp på att göra-listan att du ska skriva, så att du inte bara har det i huvudet. Det kan ändå vara så att du väljer att prioritera bort skrivandet även när det står i kalendern och då får du inte skrivit som du hade tänkt.
- Boka in tid för skrivande i kalendern.Boka in tid att skriva genom att blockera återkommande tid varje vecka i din kalender. Planera in tid som ett möte med dig själv. En del av oss har dock lätt för att prioritera tid med annat än oss själv. Då kan man behöva öka attraktionskraften för att du faktiskt ska hålla den inbokade tiden med dig själv.
- Belöna dig när du har skrivit.Gör din egen utmaning med belöningar exempelvis med att var femte gång du har klarat att hålla den inbokade tiden och skriva, så kan du ge dig själv en belöning. För att öka motivationen ytterligare kan du föra in ett överraskningsmoment.
- Överraska dig själv med vilken belöning du får när du har skrivit.Genom att du ser fram till att få en överraskning blir det ännu lättare att hålla den inbokade tiden.
Tack David Stiernholm för dina tips!
Lyssna på Marias intervju med David
Vill du höra min intervju med David? Sätt dig till rätta, höj volymen och klicka på uppspelningsknappen nedan.
//
Till sist
Hur gör du för att få mer tid att skriva värdefullt innehåll? Kommentera gärna med dina bästa tips.
Och du, gillade du blogginlägget, visa det genom att dela med dig till vänner och bekanta på Facebook, Twitter. LinkedIn och Google+.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »