Mats Rönne avslöjar det bästa effektmåttet i veckans avsnitt av Kntnt Radio. Vi pratar också om att resultat tar tid, att mätdata styr oss fel och att det är viktigt att skilja mellan kortsiktiga och långsiktiga effekter. Vi kommer också in på att många gör content för content skull, att marknadsföring och försäljning är samma sak från olika perspektiv och att det behövs ett holistiskt synsätt. Och vi berör marknadschefens roll. Sist ger Mats 4 tips. Allt detta på mindre än en timme. Lyssna nu!
Marknadskommunikation är allt från varumärke och pr till reklam och försäljning. Det yttersta syftet är alltid att bidra till sista raden. Vägen dit kan gå via ökad varumärkeskännedom, stimulera efterfrågan, leads generering, snabbare avslut, nöjdare kunder, ökad kundlojalitet och fler varumärkesambassadörer, för att nämna några tänkbara mål. När en kortsiktig satsning som en kampanj eller en långsiktig som content marketing bidrar till att målen, så har de effekt. Men hur mäter man effekt?
Få är bättre skickad att förklara det än Mats Rönne. Så därför slog vi honom en pling och frågade om han ville vara med i Kntnt Radio. Och det ville han gärna. 🙂
Vår vana trogen kommer vi också in på andra men närbesläktade saker. Vi pratar också om att resultat tar tid, att mätdata styr oss fel och att det är viktigt att skilja mellan kortsiktiga och långsiktiga effekter. Vi kommer också in på att många gör content för content skull, att marknadsföring och försäljning är samma sak från olika perspektiv och att det behövs ett holistiskt synsätt. Och vi berör marknadschefens roll. Sist ger Mats 4 tips. Allt detta på mindre än en timme. Lyssna nu!
Olika sätt att mäta
Effekten kan mätas på många sätt menar Mats. Utifrån lojalitet, uppmärksamhet och kännedom för att nämna några. Samtliga skall dock ses som mått på vägen till försäljning, lönsamhet eller omsättning.
Det bästa effektmåttet är ändå; kan vi sälja lönsammare? Vilket kan innebära att komma snabbare till avslut, fler kunder eller kanske mindre prisbenägna sådana för bättre marginal.
Göra content för content skull
Kommer content marketing att drabbas av en backlash om några år? Som en följd av att byråer gärna skapar innehåll som gillas och delas men utan tanke på att kunna påvisa effekt.
Även om det finns en medvetenhet, inte minst bland chefer på högre nivåer, är det lätt att fastna i det taktiska arbetet och göra content för content skull, sociala medier för sociala mediers skull och reklam för reklamens skull.
Om det finns det ett hålrum mellan det övergripande effektmålet och det faktiska utförandet hör du Mats svara på om du lyssnar vidare.
Beteendeförändingar tar tid
Skilj på effekt på kort och lång sikt är Mats råd. Det är lätt att mäta kortsiktiga, snabba effekter såsom nedladdade casestudies eller besök på hemsida men det är betydligt svårare att omsätta dessa mått i vad det innebär för affären. Inte minst tidsaspekten måste nämligen vägas in liksom de kedjor med aktiviteter som påverkar varandra.
Vi har traditionell reklam, vi har PR, vi har kundlojalitet och mycket annat men hur vet vilka insatser som drev affären i större utsträckning än andra? Här blir det komplext. Och svårt att mäta.
Att vi lever i ett samhälle med en snabbare syn på ekonomi, där vi byter jobb och relationer snabbare än någonsin och allmänt premierar det kortsiktiga är sannolikt också bidragande till vårt kortsiktiga fokus.
Vi måste inte mäta. Vi måste tänka.
I många företag finns redan datapunkter så det räcker men problemet är att datan är så utspridd. Det kan till exempel vara kundrelationsdata, försäljningsdata, google analytics (eller motsvarande), kundlojalitetsmätning och varumärkestracking. Där formaten är olika och där dessutom olika personer i företaget är ansvariga.
Vi varken måste eller bör mäta för sakens skull menar Mats. Istället måste vi sätta oss ner, slå våra kloka huvuden ihop och börja tänka. Vad är relevant för oss, i vår situation och på vår marknad?
Styrs vi av våra mätningar?
Risk finns att vi tror vi får effekt när vi i praktiken mäter fel saker.
Vanlligaste måttet för att mäta reklam är reklamobservation samtidigt som undersökningar visar att just detta mått korrelerar dåligt med effekt. Snarare noterar vi saker vi redan känner till i högre grad än det vi inte känner till.
Något att fundera över kanske?
Håll isär långsiktiga och kortsiktiga effekter
Båda behövs. Långsiktiga effekter är varumärkesstärkande insatser. De är tröga, tar tid att utvecklas, ligger kvar länge hos mottagaren och är viktiga för lönsamheten. Kortsiktiga effekter däremot är transaktionsorienterade. Fördelen med dessa är att de skapar beteende och därmed försäljning och intäkter. Nackdelen är att marginalen blir sämre i kampanjer och att effekten upphör så snart kampanjen tar slut.
Visste du att kreativ reklam gett upp till 12 gånger mer effekt än okreativ reklam men att faktorn nu sjunker? Orsaken är en allt större mix av aktivitetsdrivande insatser i kampanjen. Bra på kort sikt visserligen men förödande på lång. Mer om detta kan du läsa i Mats artikel Hellre nu än nytta?
Och vilken mix av effekter du behöver för att styra din marknadsföring på rätt sätt svarar Mats på om du fortsätter lyssna.
Två ingångar till samma process
Marknadsföring och försäljning är samma process men har två ingångssidor. I marknadsföring är det lätt att se aktviteterna men svårt att se vad utfallet blev. I försäljning är det tvärt om. Där ser du lätt vad som hände men du har svårt att se vad som gjorde att det som hände faktiskt hände.
Enligt Mats Rönne har marknadsföringen tre syften, vilka också utgör tydliga effektmål. I denna del av avsnittet hör du honom berätta om vilka syftena är samtidigt som han avslöjar en fyrstegs-modell för hur du kan skapa ett ramverk för din marknadsföringsprocess och också mäta effekten. Lyssna och lär.
Marknadschefens roll då och nu
Vi diskuterar också hur marknadschefens roll förändrats. Frågar man ledningsgrupper har intresset för marknadsföring och varumärke ökat men samtidigt har marknadschefens status och upplevelsen av att hen skapar värde minskat. Byts marknadschefen efter en tid ut för att hen inte håller måttet eller beror det på hens avsaknad av förståelse för att argumentera om värdeskapandet?
Det fanns en tid när marknadschefen sågs som vd:s bästa vän. Vi resonerar kring varför det ser annorlunda ut idag och Thomas tipsar i sammanhanget om boken Madison Avenue Manslaughter av Michael Farmer.
Återgången till ett holistiskt synsätt
Mats ger också ett boktips. The Anatomy of Humbug – How to Think Differently About Advertising av Paul Feldwick. Författaren har analyserat kommunikationsbranschens historia och de teorier som varit rådande.
Under Mad Men-eran på 50- och 60-talen rådde en mer holistisk syn att förstå människornas drivkrafter och beteenden. Medan byråerna under 80- och 90-talen blev mer specialiserade och superrationella med ekonomisk vinstmaximering i fokus. Idag ser vi en återgång till en mer humanistisk syn på där det emotionella driver våra beslut. Snarare än det rationella. Och där våra attityder till företag har att göra med hur de är och hur de beter sig snarare än vad de säger att de skall leverera.
4 tips
Avslutningsvis ger Mats Rönne fyra tips på hur du får effekt av din marknadskommunikation. Och Thomas kompletterar med ett femte. Men vilka dessa är får du reda på först när du lyssnat på avsnittet;)
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Paradise (Featuring Scolla) © Kidd Young (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »