Alexander Jute är advokat och expert på EU:s nya dataskyddsförordning GDPR som snart träder i kraft och på många vis påverkar företags marknadsföring. I avsnitt 88 av Kntnt Radio belyser han komplexiteten i den nya lagen och ger dig som marknadsför råd om vad du ska göra!
Alexander Jute är advokat och expert på EU:s nya dataskyddsförordning GDPR som snart träder i kraft och på många vis påverkar företags marknadsföring. I avsnitt 88 av Kntnt Radio belyser han komplexiteten i den nya lagen och ger dig som marknadsför råd om vad du ska göra!
Behovet av lagstiftning
Den nya förordningen skall underlätta för företagen samtidigt som förordningen ska stärka den personliga integriteten hos privatpersoner. Syftet är naturligtvis gott – även om det ställer till det för oss marknadsförare.
Varför en lagstiftning kring dessa saker över huvudtaget behövs och hur vår historia har påverkat dess framväxt hör du Alexander förklara i den första delen av vårt samtal.
Skärpta krav
Allt är dock inte nytt. Även i nuvarande lagstiftning ställs krav på företag att ange hur de personuppgifter som samlas in kommer att användas och (om så är fallet) delas med andra parter. Men i GDPR skärps kraven rejält, inte minst vad gäller dokumenterade rutiner för insamling av uppgifter och krav på samtycke.
I denna del av avsnittet diskuterar vi vardagliga exempel och förfäras över lagens absurda konsekvenser vid annonsering på Facebook.
Kakor på rätt sätt
Ett annat kärt ämne i dagens avsnitt är cookies. För att slippa påhälsning av tillsynsmyndigheten behöver du hantera dessa på rätt sätt. Räcker det att informera berörd person om att du satt en cookie eller måste tillstånd först begäras in? Att sedan bestämmelserna varierar mellan länder förenklar inte förfarandet.
Följer man regelboken till punkt och pricka kan hanteringen bli minst sagt opraktisk. Hör Alexanders råd till två nu rätt uppgivna själar.
Ytterligare vägledning krävs
Alexander är tydlig med att det finns utmaningar med GDPR. Tekniklösningarna utvecklas hela tiden och det är först när regelverket trätt i kraft och vi fått några vägledande avgöranden i domstol som det går att visa hur specifika fall kommer att bedömas.
Sitt inte still
Att avvakta vägledande fall är dock inte detsamma som att lugnt luta sig tillbaka. Den 25 maj 2018 börjar den nya dataskyddsförordningen att tillämpas och det är hög tid att påbörja förberedelserna. Lyssna på Alexanders konkreta råd om vad du ska göra.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Nothing’s Over © In Camera (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »