Fantastisk. Månadens krönika av Lars Falk är fantastisk. Lika välskriven som vanligt. Lika spännande som vanligt. Och lika skarp som vanligt. Och ändå… Fantastisk. Det är en svidande vidräkning med kortsiktigheten i mycket av den reklam vi möts av. Men där finns också hoppet om en ny ordning, där drakar inte finns, så att det finns utrymme för långsiktig relationsbyggande med reklam som byggsten. Läs Lars Falks krönika!
Allting går att sälja med konserverad gröt, sjöng man i visan, och för reklambranschen blev det en efterhängsen plåga.Men var det så helt fel? Ulf Peder Olrog kanske bara var lite före. Han menade dessutom att allt går att sälja med mördande reklam. Det verkar också stämma. I reklamens värld är nämligen allt sig tämligen likt. Som konserverat. Och mördande tråkigt.
Att stor del av reklamkakan nu konsumeras på nätet har inte gjort saken bättre. Man kunde tro att nu minsann uppstår möjlighet för människor och företag att mötas och tala med varandra. Att nu kan kontakter fördjupas, fler delta, kunskap vidgas och erfarenheter spridas. Att reklamen, nu när mediakostnaden minimeras, får råd att satsa än mer på medryckande innehåll, spännande idéer och konstfulla uttryck.
Flink, finurlig och tillfällig som på Kiviks marknad
Men reklamen blir som affärslivet i stort. När affärer blir kortsiktiga blir också reklamen det. Reklam som bygger långsiktigt blir onödigt dyr. Bygga vidare får nästa ägare göra.
Begreppet företagsamhet har allt mer fått sin snäva betydelse: vara flink, finurlig och tillfällig som på Kiviks marknad. Snart är det bara familjeföretag som bygger stabilt för kommande ägare och medarbetare. Den företagsamhet som sökte en reklam som både pekade mot försäljning imorgon och idag ersätts nu snabbt med den idén ”fort in fort ut”.
Drakar spänner ut klorna
Över det svenska industrilandskapet svävar nattetid riskkapitalets drakar med klorna utspända. När morgonen ljusnar och allt är över har två företag blivit ett. Borta är halva arbetsstyrkor och långsiktiga framtidsinvesteringar. Men ännu mer borta är den laganda som präglade vart och ett av företagen, trimmad till fulländning genom årtionden. I ett nafs förväntas det sammanslagna företaget både ha en ny anda, eller kultur om du så vill, och en och samma.
Med lagandan försvann den själ som företagets långsiktiga varumärkesbygge ytterst vilade på. Varumärke är inte bara skruvar och muttrar. Det är också mål, mening och energi.
Sanna industrialister ryser när de tittar på. Ser hur publika värden och värdegrunder ersätts med privata. Hur drakarna, som inte alls häckar på öar i kanalen utan i fem hundra kvadratmeter stora våningar i innerstan, fjädrar sig inför en hänförd börspublik.
Exit-skylten sitter uppe
Det är inte reklamens fel att den blir likadan. Varför streta med framtida byggen när allt kan vara över imorgon bitti? Varför söka marknadens förtroende steg för steg när marknadens aktörer ständigt byter plats med varandra? När exit-skylten redan dag ett sitter uppe, men väl gömd på chefens kontor.
Idag läser jag om ännu en konkurs efter en stordrakes frukost som kostade tusentals privatpersoner deras sparpengar. Och jag undrar vad det företagets byrå känner när den går tillbaks och läser briefen de startade med för kanske bara ett halvår sedan.
PR-maffia som kallar sig matjournalister
I lite mindre skala tjänar restaurangbranschen som exempel på hur reklamens möjlighet att bygga varumärke för framtiden snabbt avtar.
Den krog som ena dagen höjdes till skyarna finns inte nästa. Eller har bytt skepnad. Som varianter på sig själva, likt dagens kokböcker, poppar de upp ur floran. Lockar till sig den pr-maffia som kallar sig matjournalister och som lever på att hitta nytt (aldrig gammalt som fortfarande är bra). Får poäng i guiden – varpå det är dags att casha in, det vill säga sälja paketet. På gatorna irrar publiken – yr i mössan redan innan drinken. Till slut har festen gått varvet runt. Då byter man med varandra, dressar upp och börjar om.
Jag minns gamle vännen Frank, som redan på 70-talet menade att en bra affärsidé vore att starta en glasskiosk på hjul, se till att man gör bästa glassen i stan, parkera kiosken där GB lever gott på att vara ensam just där. Sedan är det bara ett vänta på att telefonen skall ringa.
Jag vet att jag låter som den bakåtsträvare jag är, men historia är mitt favoritämne. Man behöver inte vara doktor i ämnet för att se att över tid kommer det återigen att vara tryggare att köpa av den man känner väl, som har såväl historia som framtid på marknaden, än av den som poppar upp efter att nyss ha sålt något helt annat.
Där drakar inte finns
I en (snar) framtid kommer givetvis nätet att vara än mer värdefullt. Än fler kommer att vistas där. Inte bara med att spela spel och skaffa sig genvägar till sånt man inte behöver. Korta meddelande blir förstås allt fler. Det tillhör tiden, tempot och oron. Men också fler av en annan sort; en upplysande, fördjupande, resonerande, fortfarande interaktiv.
Det för det goda med sig att allt fler finner nöje, och mödan värd, med att öva sig i att skriva långt. Få uttrycka sin personlighet, inte bara visa upp sitt leende.
Det har redan börjat. Köerna till skrivskolor ökar och tidskrifter som Skriva ökar rekordartat. Idag vill alla ”skriva en bok” (rita, fotografera, filma, musicera). De som inte redan kan övar sig.
Tänk om allt detta kunde skapa ett affärsklimat där drakar inte trivs. Där det återigen, med hjälp av politisk vilja och kunskap, är finare att starta ett företag än att sälja det. Och allra finast att behålla det, utveckla det från vad det en gång var och sakta men säkert lotsa det över i framtida begåvningars händer.
När reklam var byggsten
Jag inser att jag hade turen (vi talar ofta om det jag och mina generationskamrater) att få vara med när reklam var byggsten. Då minsta lapp i butiken hade två uppgifter; sälja idag och sälja imorgon, där imorgon kunde betyda om fem eller tio år. Med hela sitt ”jag” skulle lappen, annonsen, affischen, filmen inte bara sälja utan också visa att den som står bakom är någon att gilla och lita på.
Under flera år i tidigt 70-tal arbetade jag och Lars ”Fille” Hansson med Vingresor. Bolaget var relativt nytt på marknaden. Charter var ett märkligt, lite farligt, fenomen. Därför handlade det varje vecka inte bara om att fylla planen. Utan också om att skapa trygghet och visa vilka möjligheter till personliga val Vingresor skapade.
På Jan Carlzons tid
Varje söndag skulle en helsidesannons sitta i de stora rikstidningarna. På tisdag fick vi briefen baserad på bokningsläget. Under eftermiddagen, hela onsdagen, ofta även halva natten till torsdag jobbade vi med den presentation som skulle ske torsdag förmiddag för vd Torsten Press och marknadschefen Jan Carlzon. På fredag slutfördes originalet på stenåldersvis.
Framåt tisdag, onsdag ringde kunden. Då visste vi om vi fyllt planet. Men att vi, även om vi inte helt lyckats med det, lagt ännu en sten till bygget av ett varumärke starkt nog att generera framtida försäljning.
Exempel: Vingresor ville berätta om sin höga hotellkvalitet. Samtidigt hade man problem med resandet till nya resmålet Mamaia. Vi bläddrade i katalogen, såg alla drömhotell. Men så får vi se ett undanskymt billighetshotell. Vi läste och fann att det egentligen saknade allt som en trygghetstörstande svensk önskade sig utom ett sällsynt lågt pris.
Annonsen blev en bild på ett skrangligt hotell till braskande rubriken ”Vårt dåliga hotell”. I texten kunde jag understryka allt hotellet inte hade. ”Glöm havsutsikt” etc. och så varningen ”Passa dig för det här hotellet om du har de minsta krav på komfort, läge och så vidare”. Där fanns förstås även ett par rader om vilken standard man också erbjöd.
Ett annat exempel: Inför lanseringen av Miniklubben (den första barnklubben i sitt slag) visade vi en liten kille som i full vinterutstyrsel med mössan nerdragen och snöskyffel i handen tronar över hela sidan. Rubriken: ”När mamma och pappa åker till Mallorca åker Gustav till mormor och morfar”. Gustav var förresten Gustav Hammarsten, son till en vän på byrån, sedermera rikskänd som skådespelaren med samma namn.
Eftermarknad är ett minne blott
Konsten med all försäljning, antar jag som aldrig gått någon kurs i ämnet, är att få sälja en gång till. Hur man resonerar på många av dagens tillfälliga marknadsavdelningar är mig därför en gåta. Eftermarknad är ett minne blott.
Fick själv nyligen fiber indraget i huset. Men när allt inte fungerade som det skulle tyckte Telia att jag skulle betala för någon som kom och kollade vad som var fel!
Företagets jag
Alla produkter och tjänster har historia, sammanhang, proveniens. De tillverkas av företag som är unika därför att det ägs, drivs och består av unika människor. Med en unik idé om ett unikt mål. Kring firmans fikabord närs drömmar och förhoppningar som grundar sig på vad man vill och anar att man kan göra tillsammans. Runt företaget cirklar människor som på ett eller annat sätt är beroende av dess framgång: Underleverantörer, kommunala politiker, grannar, skolfröken, restaurangen där många äter sin lunch. Även vad dessa tycker och tänker om företaget bidrar till att utmejsla dess ”jag”.
Om detta står inte att läsa i drakens prospekt. Där är alla värden kvantitativa och framtiden en matematisk uträkning. En kväll med reklamteve blir som Olrogs visa.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »