Har ditt företag en blogg? Finns ni på Facebook? Har ni ett nyhetsflöde på hemsidan? Grattis, då är ni i själva verket även publicister. Och då kan det vara bra att ha koll på vad det innebär. Läs mer om detta i dagens artikel signerad Lars Wirtén.
Först och främst: att vara publicist innebär fantastiska möjligheter. Det är ingen tillfällighet att de politiska partierna var snabba med att skaffa sig kontroll över olika tidningar. Ett mer effektiv sätt fanns inte BG (Before Google) att påverka och sätta agendan. Alla folkrörelser har i princip även varit mediaföretag.
Nu är det er tur, det vill säga företag, organisationer och även privatpersoner. Så här står det att läsa på Wikipedia:
”Publicistik är driften av ett journalistiskt medium eller massmedium. Medan journalistiken handlar om att producera text, bild och annat material, handlar publicistiken om att välja ut, presentera och marknadsföra materialet.”
Journalistik är ett måste
Välja ut, presentera och marknadsföra journalistiskt material. Givetvis beror det på vilken betydelse du lägger i begreppet journalistik. Men om du vill få följare och din publiks uppmärksamhet måste du mer eller mindre använda dig av journalistiskt material.
I en situation där publiken själv väljer vilka medier och vilken information de ska konsumera, fungerar oftast inte reklamspråket. Det måste finnas relevans och värde i informationen för att publiken självmant ska välja den.
Varje publicist eftersträvar prenumeranter
Det ska du också göra. Prenumeranter, eller följare, utgör en bas i din kommunikation som är oerhört värdefull. Prenumeranter har frivilligt gett sina kontaktuppgifter till dig för att få ta del av vad du har att säga. Det ligger en väldig styrka i det.
Med ett prenumerantregister kan du rikta din kommunikation och i slutänden dina erbjudanden direkt till en intresserad och engagerad publik. I ett digitalt landskap där publiken har makten över informationen, är prenumeranter en tillgång vars värde är svårt att överskatta.
Exempel på mål med content marketing
När det kommer till content marketing finns många olika tänkbara mål, och det finns inget skäl att bara nöja sig med ett.
- Att öka kännedomen om eller stärka varumärket.
- Att få säljkontakter/kundämnen och underhålla dem.
- Att konvertera dessa ämnen till kunder.
- Att ge bra kundservice.
- Att göra kunderna lojala.
- Att öka eftermarknaden.
- Att få prenumeranter.
Med prenumeranter kan du nå dina mål
Joe Pulizzi är något av en guru inom content marketing. Det är han som har skapat begreppet och startade ett företag i USA som heter Content Marketing Institute, CMI. När CMI hade funnits i ett år hade de 3 000 prenumeranter på sitt nyhetsbrev.
De satte sig ned och analyserade dessa och kom fram till följande:
- Prenumeranterna var mer benägna att komma till deras evenemang och köpa deras produkter.
- Prenumeranterna var mer benägna att dela CMI:s content med sitt nätverk.
- Väl i köpprocessen bestämde de sig tre gånger snabbare än de som inte prenumererade.
CMI hade som mål att öka kännedomen om varumärket, att få kundämnen och att etablera sig som kunskapsledare. De insåg att de kunde uppnå samtliga dessa mål genom att fokusera på ett: att skaffa prenumeranter.
Du måste vara uthållig
Prenumeranter får du om du agerar som en publicist, det vill säga publicerar engagerande, värdefullt, relevant och nyttigt innehåll till din publik på en någorlunda regelbunden bas.
En del menar att regelbundenhet är ett absolut krav. Har du en blogg ska du publicera vissa fasta dagar, och du ska göra det utan undantag, likt tidningar och tidskrifter alltid kommer som utlovat. Jag menar att det är att dra en onödig kvarnsten från tryckvärlden över sitt huvud.
Dra istället nytta av den digitala världens flexibilitet, utan att för den skull överge dina kanaler bara för att något annat plötsligt verkar roligare eller mer intressant. Uthållighet skulle jag säga är viktigare än exakt regelbundenhet. I uthålligheten ligger att du löpande publicerar innehåll i dina kanaler.
Du måste – för att du kan
Varför måste du då bli publicist också, vid sidan av din kärnverksamhet? Det enkla svaret är: för att du kan. Därför att om du kan, kan även dina konkurrenter. De kommer inte missa chansen, om de ser att du gör det (missar chansen alltså).
Och om du redan är publicist kommer de ta upp jakten. Det är den nya kommunikationslogiken, där publiken har makten över informationen. Det är upp till dig att tillhandahålla det den söker efter. Den som gör det bäst vinner. Alltså måste du bli publicist och skaffa prenumeranter. Nu.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen
Tänk till innan du installerar Facebooks ”gilla”-knapp och andra plugins på din webbplats. Ansvaret vid behandling av personuppgifterna kan nämligen bli din huvudvärk. Detta slår ett förhandsavgörande i EU-domstolen fast. Läs mer i dagens artikel skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Utveckla din story med rätt design
Har du en inre bild av hur din artikel skulle se ut när den kommer i tryck? Med design kan du utveckla din story och skapa ett nytt perspektiv. Bilder, färg och form kan bli verktyg även i din kreativa verktygslåda.
Läs artikel »