I rådande högkonjunktur måste ett arbetsgivarvarumärke imponera på besökaren. Annars är risken stor att just den du vill rekrytera googlar vidare. I mångt och mycket handlar det om att genom kommunikation bygga ett förtroende – ett arbete där du har stor nytta av att tänka content marketing. I dagens artikel ger Martin Modigh Karlsson konkreta tips på hur du går tillväga. Varsågod!
Detta är inte ett blogginlägg om inbound recruiting, Hubspots bidrag till rekryteringsvärlden. Det här är ett blogginlägg om varför kommunikation, eller mer specifikt content marketing, är din bästa vän när det gäller att rekrytera och behålla rätt arbetskraft.
Employer brand
Employer brand, eller ditt företags arbetsgivarvarumärke på ren svenska, är varken lättare eller svårare att förstå och stärka än varumärken i stort. Men det lämpar sig särskilt bra för smart och kontinuerlig kommunikation. Det skadar ju inte att veta vad man vill kommunicera först, förstås. Inom employer branding kallas det EVP – Employer value proposition. Lite som en USP, fast för dig som arbetsgivare.
Min kollega Alexander Evjenth, med erfarenhet från rekryteringsbranschen, skrev nyligen om att attrahera talanger med kommunikation:
Idag räknar man med att 80% av alla arbetssökande kollar upp arbetsgivaren på nätet. Lyckas företaget inte imponera där, tackar många nej och googlar vidare.
Content marketing för rekrytering
För detta passar det alldeles utmärkt att jacka i den befintliga strategin för content marketing. Jag rättar mig i ledet och hänvisar till redaktionens definition av content marketing, från det för övrigt alldeles utmärkta inlägget Content marketing, inbound marketing och social media marketing – skillnader och likheter
Content är innehåll som en målgrupp värdesätter. Content marketing är ett systematiskt arbetssätt för att fortlöpande producera och distribuera content, som görs tillgänglig på egen plattform och distribueras i ägda, köpta och förtjänta kanaler, med syftet att förändra eller förstärka beteende som leder till önskad affärsnytta.
Anpassat till en plan för rekrytering blir samma definition så här:
Arbetsgivarvarumärkescontent är innehåll som en relevant presumtiv anställd värdesätter. Content marketing är ett systematiskt arbetssätt för att fortlöpande producera och distribuera sådant content, som görs tillgänglig på egen plattform och distribueras i ägda, köpta och förtjänta kanaler, med syftet att förändra eller förstärka beteende som leder till ett ökat intresse för oss som arbetsgivare. På så vis stärks vårt employer brand.
Fyra tips och ett långt ord
Grejen med att bygga ett varumärke – arbetsgivardito eller annat – är att det väldigt ofta handlar om att bygga förtroende. Att leva som man lär och att våga visa vad som finns bakom den där slicka hisspitchen. Förtroende bygger man långsiktigt. Oftast med ärlighet. Mina tips för att lägga grunden till en relevant och kraftfull arbetsgivarvarumärkeskommunikation:
Berätta vad ni gör – på riktigt
Använd de kanaler ni har tillgång till och berätta för framtida kollegor vad som faktiskt väntar dem. Hur er verksamhet ser ut, vilka möjligheter det finns att påverka. Lyft fram vanliga missförstånd eller andra hinder, visa vad ni gör för att alla ska känna sig välkomna, växa i företaget och stanna länge.
Berätta varför ni gör det
Why-how-what. Det är ingen slump att varför lyfts fram i tid och otid: Människor söker mening. Gröna skogar i all ära – men många vandrar gladeligen genom både öknar och kärr bara de förstår och sympatiserar med varför.
Lyft fram kollegorna, inte bara den enstaka sköna rundpingis-afterworken
Vilka blir mina arbetskamrater om jag börjar här? Tänk på dagens anställda som en samling personer en framtida anställd är nyfiken på och vill lära känna. Hjälp hen med det! Det måste inte vara party eller ens klämkäckt – även många unga tar sitt framtida jobb på allvar (läs gärna mina resonemang om millennials här hos KNTNT)
Se stärkandet av ert employer brand som en självklar och viktig del av er innehållsmarknadsföring
Är det så stor skillnad på målgruppen kunder och målgruppen framtida anställda egentligen? En bra minnesregel är den här: sälj både saker och er arbetsplats som ni själva uppskattar att bli sålda till. Se också värdet i att fortsätta bygga stolthet kring varumärket, från ansökan till anställning och vidare till nästa arbetsplats eller pensionen. Ambassadörer kan man aldrig få för många av.
Slutligen. Tillverkar ni pingisbord ska de självklart vara med på bild. Men är ni mer av ett ”Uber, fast för…” så är det viktigare att förklara hur det går till och varför det är meningsfullt. Att ni har grymma rundpingisturneringar är bara en härlig krydda.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »