Skrota ”stock photo”-bilderna. Använd egna bilder på företagets webbplats för att med äkthet spegla bolagets tjänster, varor och värderingar. Finns det någon anledning till att inte göra det? Låt din visuella kommunikation skapa värde och bygg relationer, gör det genom att andas kvalitet med autenticitet ända ner till minsta bild. Läs mer om att våga vara kreativ och sann mot dig själv och dina kunder.
Beroende på var vi befinner oss i världen, matas vi dagligen med hundratals, tusentals mer eller mindre begåvade försök att via bild spela på våra känslosträngar, övertyga oss om en vara eller ett budskaps förträfflighet, få oss att reagera.
Uttrycket ”en bild säger mer än tusen ord” är förvisso i många fall sant. Men allra mest intryck ger ändå kombinationen av några väl valda ord tillsammans med en illustrativ bild. En bild som väcker tankar, idéer, inspiration. Engagerar och berör. Men bilden får ett sammanhang och annat djup med text, rätt text. Tillsammans skapar text och bild magi!
Är man som jag, en person som konstant ser, andas och lever i bilder men samtidigt uppenbart existerar i en värld där vi ständigt översköljs med kommunikation i bild, känns behovet av visuell autenticitet starkare än någonsin.
Unika bilder ger äkthet
Istället för att se ännu ett företag eller organisation som på sin webbplats använder sig av generiska, opersonliga stock photo-bilder, vill jag se äkthet. Något som inte syns i enbart estetiskt tilltalande och idealiserande bilder utan verklighetsanknytning till verksamheten.
Istället får de mig ärligt talat att fundera över saker som fantasilöshet, ett slött förhållningssätt till visuell kommunikation med ett stänk av vilseledande marknadsföring. Och det var väl inte tanken eller känslan som skulle förmedlas när det valdes glossig bild till webbplatsen?
Ta tillvara denna alldeles utmärkta möjlighet till relationsskapande med befintliga och blivande kunder. Ta egna foton, med äkta verklighetsanknytning. Låt inte bara webbplatsens text avspegla företaget och dess värderingar, utan låt även fotona som används skapa en unik bild av just er verksamhet.
Så här enkelt är det
Det finns ingen anledning att göra det mer komplicerat än det behöver vara. Anlita en fotograf för några timmars uppdrag att fånga företaget i bild. Eller varför inte låta personalen ge sin syn på arbetsplatsen med mobil-foton. Låt webbplatsen ha en ”Så här ser det ut hos oss”-sida med foton. Skaffa ett Instagram-konto där personalens bilder på arbetsplatsen blir en del av företagets interaktiva och visuella kommunikation.
Se detta som ett gyllene tillfälle att använda bolagets webbplats till att visa en helhetsbild av företaget. Hur ser vår arbetsmiljö ut. Vilka arbetar här. Den som inte vill vara med på bild ska inte känna sig tvungen. Men de allra flesta har något personligt de är stolta över och tycker om att visa upp. Som ett par stiliga skor, roliga strumpor, en hylla med pokaler från schackturneringar, ett kontorsfönster fyllt av välskötta pelargoner. Alla dessa detaljer blir till bilder av de anställda – ryggraden i en organisation, de som arbetar för kunden – och företagets arbetsmiljö. Det visar på särart och inbjuder till samtal.
Vad passar din verksamhet?
Välj själv hur du vill kommunicera ditt företag i bild, vad som passar just din verksamhet. Kanske ”måste” webbplatsen ha en mer seriös framtoning. Men även sådan vinner alltid på egenproducerat bildmaterial. För i längden tjänar ingen på varken en förskönad eller förfalskad verklighetsbeskrivning.
Så välj inte stock photo-bilder utan själ. Var inte ett företag i mängden av alla andra företag som erbjuder liknande tjänster och produkter. Inte vill du vara en i den grå företagsmassan där alla är förväxlingsbara, utbytbara, i avsaknad av ”personlighet”? Våga synas, var ärlig med hur ditt företag ser ut. Vem arbetar på det, i verkligheten, här och nu. Våga vara äkta.
Det första intrycket
För potentiella nya kunder kan webbplatsen vara det första intrycket man får av ett företag. I den uppsjö av företag som slåss om att synas på webben och slå an rätt ton hos kunder, förlora inte chansen att sticka ut även visuellt och vara personlig från första titt. Bortse inte ifrån att originella bilder och färgval är det som drar ögonen till sig innan texten fångar uppmärksamheten.
Saknas särprägel, varför ska kunden välja just er, när det finns en mängd andra att välja på (som kanske lyckats paketera sitt budskap på ett mer engagerande och tilltalande vis)? Visst vill du signalera ärlighet även i de bilder du kommunicerar? Visst vill du vara ett företag som bryr dig, även om detaljer?
Fundera över det här: Om du inte bryr dig om detaljerna som bygger helheten som ger en potentiell kund första intrycket av dig, vad signalerar det för kvalitet på och omsorg om de tjänster och varor du tillhandahåller?
Var sann även i bild
Var sann mot dig själv i allt du gör, även i hur du kommunicerar ditt företag, din organisation, din verksamhet i bild. Är du sann mot dig själv är du även sann mot dina kunder, befintliga och blivande. Så enkelt kan det faktiskt vara.
Försök inte gå genvägen med stock photo-bilder i avsaknad av autenticitet. Genvägar visar sig ofta bli senvägar. Ta istället vara på tillfället att skapa en trovärdig helhetsupplevelse från första foto, visa en sann bild av företaget som får kunden att vilja veta mer, skapar nyfikenhet, bjuder in till dialog.
Storleken på ditt företag eller organisation spelar ingen roll, inte heller budgeten du kan lägga på foton knutna till verkligheten. Våga vara kreativ, underskatta inte värdet av de personliga bilderna, var inte rädd att låta dem tala till kunder och aktörer. Låt din visuella kommunikation skapa värde och bygg relationer, gör det genom att andas kvalitet med äkta vara ända ner till minsta bild.
För, som bekant, rätt bild på rätt plats i rätt tid kan trots allt engagera och säga mer än tusen ord.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »