Har du tänkt på vad som är gemensamt för all framgångsrik marknadskommunikation. Det är inte kreativitet, upprepning eller målgruppsanpassning. Det är…
Har du tänkt på vad som är gemensamt för all framgångsrik marknadskommunikation. Jag menar verkligen gemensamt för all framgångsrik marknadskommunikation. Så fundamentalt att utan det blir marknadskommunikationen mest ett rop i öknen.
Kreativitet? Upprepning? Målgruppsanpassat?
Kreativitet? Nej. Kreativitet kan vara effektivt för att fånga och behålla uppmärksamhet och göra upplevelsen minnesvärd. Men det finns gott om exempel som visar att effektiv marknadskommunikation inte alltid behöver vara speciellt kreativ.
Upprepning? Nej. Upprepning är viktigt. Viktigare än vad du kanske inser. Men det finns exempel på framgångsrik reklam som bara har visats en gång.
Målgruppsanpassat? Nej, inte det heller. Självklart blir marknadskommunikation effektivare om du anpassar den till målgruppen du riktar dig till. Men det finns många exempel på marknadskommunikation som sker utan tydlig målgruppsanpassning.
Nej, det är inte kreativitet, upprepning, målgruppsanpassning eller någon annan av alla de egenskaper som räknas upp här, här eller här. Faktum är att när jag googlar på effektiv reklam så hittar jag ingen som tar upp det som är mest fundamentalt och absolut viktigast för lyckad marknadskommunikation. Inte någon!
Är det så självklart att ingen bryr sig om att nämna det? Jag önskar det var så; men vet att det inte är förklaringen. För runt omkring mig ser jag ständigt exempel på marknadskommunikation som näppeligen är effektiv.
Mottagarvärde
Kanske har du tänkt på det. Kanske har du inte gjort det. Men effektiv marknadskommunikation förutsätter innehåll med mottagarvärde.
Förväxla inte mottagarvärde med det värde du hoppas din marknadskommunikation ska ge mottagaren (eller ännu värre, med det värde du hoppas det ska ge dig som avsändare). Mottagarvärde är en upplevelse som mottagaren sätter värde på. En upplevelse av att ha insett något eller lärt sig något. En upplevelse av glädje eller bitterljuv sorg. En upplevelse av att vara smart eller tillhöra en grupp. En upplevelse av att vara någon eller betyda något för andra när man delar innehållet. Eller en annan upplevelse som värdesätts.
Bärare av mottagarvärde
Om du inte har tänkt på det förut så kan idén att marknadskommunikation förutsätter innehåll med mottagarvärde kännas främmande. Vad för mottagarvärde erbjuder reklamen som avbryter på tv:n, annonserna som fyller tidningen, och banners som stör webben? Inte mycket, om något alls. Det medger jag gärna.
Men det finns mottagarvärde i värdmediets innehåll. Filmerna på TV4, artiklarna i Aftonbladet och communityt på FamiljeLiv.se, för att nämna några exempel. Alla upplever inte mottagarvärde, men många gör det. Och de söker frivilligt upp och konsumerar innehållet – trots reklamavbrott, annonser och banners. På så sätt blir värdmediets innehåll en effektiv bärare av din marknadskommunikation.
Folkhav
Jag brukar tänka på ett gigantiskt folkhav. Utspritt här och var finns plattformar (scener om du så vill), från vilka innehåll förs ut. Varje plattform har en ägare som bestämmer vad som ska synas och höras från scenen. Bara de i folkhavet som står närmast kan ta del av innehållet. De som inte upplever ett mottagarvärde drar vidare. Andra stannar kvar för mer, och blir del av plattformens publik.
Ovana ägare duttar med lite innehåll då och då, och av varierande karaktär och kvalitet. Några försöker till och med använda plattformen för att kränga sina saker. Det är inte speciellt effektivt. Smarta plattformsägare ser till att skapa en jämn och konsistent ström av innehåll som attraherar och behåller en publik. På lång sikt är det betydligt effektivare.
Avbryta, stödja eller skapa mottagarvärde?
Som marknadskommunikatör kan du förhålla dig till den här bilden på tre sätt.
- Du kan betala plattformsägare för att då och då få avbryta hens ström av innehåll med ditt budskap. Varje gång urholkas mottagarvärdet. Men så länge det sammanlagda mottagarvärdet är tillräckligt stort så stannar folk ändå kvar. Vi kallar detta för värdeavbrytande marknadskommunikation.
- Du kan betala plattformsägaren för att få stå på scen och vifta med en skylt i bakgrunden. Alltför intensivt viftande kan upplevas störande, men annars som något positivt eftersom du stödjer något som publiken tycker om. Vi kallar detta för värdestödjande marknadskommunikation.
- Du kan skapa din egen plattform med innehåll som ger din målgrupp mottagarvärde. När du har byggt tillräckligt med kommunikationskapital hos publiken, så accepterar de (och förväntar sig!) att du viftar med skyltar och sticker mellan med eget budskap då och då. Vi kallar detta för värdeskapande marknadskommunikation.
Något annat sätt att bedriva marknadskommunikation finns inte. Alla former av marknadskommunikation kan delas in i dessa tre. Annonsering är värdeavbrytande, sponsring är värdestödjande, och content marketing är värdeskapande, för att ta några exempel.
Men oavsett sätt – vilket är poängen med den här artikeln – så bärs ditt budskap av innehåll som skapar mottagarvärde.
Meta
Den här artikeln publiceras på www.kntnt.se/magasinet/, som är vår egen plattform. Jag hoppas den gav dig något, och att du stannar kvar för mer. Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev, så missar du inget. 🙂
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »