Premiär för Pontus vs Thomas – ett nytt inslag i Kntnt Radio. Varannan vecka möts i en holmgång Pontus Stanunstrup och Thomas Barregren – två av Sveriges främsta experter på content marketing. Vi får höra en intensiv diskurs när de går de på djupet med en aktuell artikel, byter (och ibland bryter) åsikter och avtäcker nya insikter. De väljer artikel varannan gång. Först ut är Pontus, som har valt Joe Pulizzis artikel "Prepare to Be Ignored if You Don’t Have Subscription Goals".
Premiär för Pontus vs Thomas – ett nytt inslag i Kntnt Radio. Varannan vecka möts i en holmgång Pontus Staunstrup och Thomas Barregren – två av Sveriges främsta experter på content marketing. Vi får höra en intensiv diskurs när de går på djupet med en aktuell artikel, byter (och ibland bryter) åsikter och avtäcker nya insikter. De väljer artikel varannan gång. Först ut är Pontus, som har valt Joe Pulizzis artikel Prepare to Be Ignored if You Don’t Have Subscription Goals.
Få sätter prenumerationsmål
Joe är bekymrad. I en undersökning från Content Marketing Institute och Marketing Profs, så ser knappt en tredjedel av de tillfrågade företagen det som ett viktigt mål att öka antal prenumeranter. Inte ens de största företagen verkar bry sig.
Varför? kan man fråga sig. I artikeln ger Pulizzi flera exempel där prenumeration (oftast på en epost-lista) har varit nyckeln till framgång. Det handlar helt enkelt om att på egen plattform och med hjälp av ett attraktivt innehåll bygga lojala relationer som över tid blir till affärer.
”Once you build an audience, anything is possible” som Joe uttrycker det.
Hur bra du lyckas med detta arbete mäts genom antalet prenumeranter. Och det är också anledningen till att du måste sätta prenumerationsmål.
Är prenumeranter målet eller medlet?
Vad säger då Pontus och Thomas? Har Joe rätt? Ska du som arbetar med marknadskommunikation fokusera på att samla in e‑postadresser? Adresser som du sedan använder för ditt nyhetsbrev (som publiken bett om) och för ditt kommersiella budskap (som du vill få ut)? Är det dags att sluta stirra sig blind på antal visningar och klick och istället sätta upp prenumerationsmål?
Jag kan avslöja att de båda herrarna håller med Joe om nyttan. Men de har lite olika syn på om det är målet eller medlet. Lyssna på podden för att höra deras resonemang.
Är lead och prenumerant samma sak?
Är prenumerant och lead olika sidor av samma mynt? Eller är de helt olika saker? Bara för att du har en strategi för att generera leads, så betyder inte det att du bygger en trogen publik. Att du har fått någons epostadress betyder inte att du har förtjänat hens uppmärksamhet? Eller?
Apropå, vad är egentligen ett lead? Det verkar som marknadsförare och säljare har olika uppfattningar om saken. Det skapar förvirring vid rapportering.
Och har Joe Pulizzi verkligen rätt. Är antal prenumeranter verkligen det allena saliggörande? Antalet prenumeranter är inte ett relevant mått vid native advertising. Så är det inte i själva verket så att plattformen styr vad som är intressant?
Om detta resonerar också Pontus och Thomas i podden.
Är Joes prenumerationshieraki bara ”nys”?
Joe Pulizzi rangordnar olika kanaler i en prenumerationshiearki. Men kan man verkligen värdera en kundtidningsprenumerant högre än en podcast-prenumerant? Och hur kommer det sig att Facebook hamnar i botten?
Vad allt detta kokar ner till får du veta om du lyssnar till slutet på detta avsnitt med Pontus och Thomas.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Liquid Blue © The.madpix.project (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »